Afgebroken inbus-geleideas in remklauw voor

heinoken

Rookie
6 jan 2015
5
0
Wageningen
Ik heb een XT600, type 43F. Nu wilde ik mijn remblokken voor vervangen, maar helaas is de inbus geleide-as afgebroken (ondanks gebruik van WD40, was erg roestig) :-(
Mijn vraag is of jullie tips hebben om de remblokken eruit te halen, zodanig dat ik dezelfde remklauw nog kan gebruiken (Mocht het echt te ingewikkeld blijken, dan zal ik een 2e hands remklauw erin hangen (is dit trouwens goed te doen?)).

Uitboren lijkt mij vooralsnog de oplossing, alleen ik weet dan nog niet zeker of het opnieuw tappen van draad gaat lukken (kleine diameter en lange lengte in een gevoelig stuk remklauw...).

Alvast bedankt voor jullie reacties!

full

full

full
 
Laatst bewerkt:
Klauw eraf, verfbrander erop en met een waierpomptang de pen (tussen de blokken) proberen te draaien.

Edit: na het zien van de fotos , m.n. de zuiger, is een andere klauw met goede zuiger idd wel de beste optie.
 
Laatst bewerkt:
Als je de remsplitst heb je dan nog een uitstekend deel van de pen in een helft? Zo ja, inspuiten met IMAL, warm maken, uistekende deel in een accu schroefmachine kop klemmen.
 
Klauw eraf, verfbrander erop en met een waierpomptang de pen (tussen de blokken) proberen te draaien.

Dit, is de beste poging. Met als toevoeging olie gebruiken en met veeeel geduld, die tang maar heen en weer blijven bewegen. En steeds iets verder, met geduld.
Zn linkse tap is leuk en werkt soms ook wel, maar nu niet. die linkse tap doet het materiaal waar je hem indraait nl nog wat uitzetten. En daar is geen ruimte voor, dit zit nl al vast in het aluminium. En dan ga je het aleen nog maar vaster klemmen, gevolg linkse tap breekt af in de bout die al muurvast zit. En zn tap is knetterhard.
 
ik zou beginnen met loshalen van de remleiding zodat je hem fatsoenlijk in een bankschroef kan zetten.
stukje van de afgebroken pen wegslijpen zodat je de remblokken kan verwijderen liefst tussen de blokken in. je houd dan meer ruimte over om er gereedschap op te zetten. of de klauw splitsen om de blokken te verwijderen. maar als 1 bout vast gerot zit is de rest meestal ook niet al te gangbaar meer.
dan zo goed mogelijk schoonmaken de zuiger alvast trekken en dan een paar nachtjes laten weken met imal. en dan voorzichtig gaan draaien met een waterpomptang om het vastzittende deel te verwijderen. gewoon heen en weer proberen te draaien je krijgt dan steeds meer ruimte om hem volledig er uit te krijgen. even opwarmen in de oven op een graadje of 150 maakt het loskomen wel makkelijker. alleen heb je wel goede handschoenen nodig bij het verplaatsen van de oven naar de bankschroef. verfstripper werkt ook goed of anders een soldeerbrander.
heb je de pen er 1 keer uit kan je kijken welke onderdelen nog geschikt zijn voor hergebruik
 
Laatst bewerkt:
Ik wil weten wat nou precies op welke plek gebroken is.

Overigens vind ik de klauw er in totaliteit niet fris uitzien, net als anderen voor mij.
 
De inbus-geleideas wordt inderdaad afgebeeld op plaatje 29. Na circa 1 cm is deze afgebroken (nog in het schroefdraad).
De remklauw is inderdaad alles behalve nieuw (hetgeen geldt voor de gehele motor...).
Maar, het is een zogenaamd hobbyproject van me en ik probeer dingen zoveel mogelijk her te gebruiken (uiteraard als dit voldoende geschikt is). Ik wil dus eerst proberen om het te fixen voordat ik er evt. een andere remklauw opzet.
Ik heb het inmiddels ingespoten met Imal :-)
Weet iemand overigens waar ik een passende inbus-geleideas kan vinden?
Wederom bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Je bent pas op dit forum, en je zult nog niet iedereen kennen, maar...
Als enkele hier je de raad geven de klauw bovenhands het kanaal in te gooien, en er verder geen tijd aan te spenderen, zou ik als ik jouw was die raad ter harte nemen, gauw op zoek gaan naar een klauw die gewoon nog gangbaar is...

Hier valt niets meer aan te hobbyen, buiten een algemene revisie om, die als je de juiste gereedschappen niet hebt alleen maar geld gaat kosten, en onbruikbaar blijft...

Just my 2 cents
 
dat is niet vreemd, de fireblade van mij heeft ook zoiets vergelijkbaars.
de schroefdraad zit aan de "kop", dus daar waar de inbus zit, de rest is gewoon een "asje"

Dat bedoel ik dus, het gedeelte waar de inbus zit heeft schroefdraad...maar ik zie hier geen inbus, dus ik neem aan dat dit het as-gedeelte is...(klopt ook met de microfiche)
Kan alleen niet zien waar die precies is afgebroken... :?


In dat geval kan je m er gewoon uit-tikken/rammen :/
 
Laatst bewerkt:
Dat bedoel ik dus, het gedeelte waar de inbus zit heeft schroefdraad...maar ik zie hier geen inbus, dus ik neem aan dat dit het as-gedeelte is...(klopt ook met de microfiche)
Kan alleen niet zien waar die precies is afgebroken... :?


In dat geval kan je m er gewoon uit-tikken/rammen :/

moeilijk te zeggen vanaf hier, maar misschien heb je wel gelijk en valt het wel mee.
als het "asje"van het schroefdraad afgebroken is en er zitten geen resten of zo meer aan dan zou je hem dus gewoon terug kunnen tikken?
 
Remzuiger is TL, zou ff heel goed overwegen of het de moeite waard is. Ik zou (gezien het no budget gebeuren) een goede tweedehands klauw zoeken en deze weg donderen. Complete revisie is immers duurder.
 
Als ik de bovenste foto en het microficheplaatje bekijk is er nog wel wat te redden.

Met een ijzerzaag tussen de twee remblokken die pen (29) doorzagen. Ik denk dat je met het doorzagen net vrij blijft van de bodem van de klauw. Dan met een schroevendraaier in die zaagsleuf het deel zonder schroefdraaad naar buiten drukken, eventueel met behulp van een tang op het uitstekende deel aan de buitenkant. Als het restant pen eruit is kan je de twee remblokken verwijderen. Dan de remklauw heet stoken en met een griptang het deel met de schroefdraad er uit draaien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan