Gevraagd: een yzf liefhebber met een luisterend oor.

Dirk Janssen

Rookie
4 jan 2015
5
0
Leiden
Besten!

Ik heb van de week een yzf 750 uit '94 aangeschaft. Ze rijdt super netjes... maar, trekt bokkend op in lage toeren, meer dan ik zou verwachten van een dergelijke fiets. Misschien heb ik ongelijk. Heeft een van jullie yzf liefhebbers/sleutelaars tijd om even een oor te leggen aan de fiets? Het liefst in de buurt van Leiden, zuid-holland?

Boven de 3000-4000 toeren voelt het goed; alleen, ik ben oldtimers gewend, dus misschien mag ik meer kracht verwachten, ook op 4000 toeren. Mocht er iets nog niet in orde zijn, dan wijt ik alvast de carburatie :)

Dank, alvast,

Groet,

Dirk
 
Besten!

Ik heb van de week een yzf 750 uit '94 aangeschaft. Ze rijdt super netjes... maar, trekt bokkend op in lage toeren, meer dan ik zou verwachten van een dergelijke fiets. Misschien heb ik ongelijk. Heeft een van jullie yzf liefhebbers/sleutelaars tijd om even een oor te leggen aan de fiets? Het liefst in de buurt van Leiden, zuid-holland?

Boven de 3000-4000 toeren voelt het goed; alleen, ik ben oldtimers gewend, dus misschien mag ik meer kracht verwachten, ook op 4000 toeren. Mocht er iets nog niet in orde zijn, dan wijt ik alvast de carburatie :)

Dank, alvast,

Groet,

Dirk



Zonder 'roxio86' tekort te willen doen is misschien deze link iets voor je.

http://www.yzf750.nl/babbelhoek/index.php
Als je je even registreert en voorstelt is het zo gepiept.

En anders is er ook nog op MF een speciale YZF site.

YZF 750 R rijders
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je eens moet beginnen bij het ultrasoon reinigen van je carb's, want wat je beschrijft zou kunnen wijzen op verstopte kanaaltjes en stationair sproeiers. Wellicht heeft de motor lang stil gestaan of zat er viezigheid in de tank.
 
Ik denk dat je eens moet beginnen bij het ultrasoon reinigen van je carb's, want wat je beschrijft zou kunnen wijzen op verstopte kanaaltjes en stationair sproeiers. Wellicht heeft de motor lang stil gestaan of zat er viezigheid in de tank.

Dat is dan wel weer meteen vrij rigoureus. Wat dacht je van eerst eens kijken of alles goed synchroon staat?
 
Uhhh een yzf750r is een supersport motor die zijn vermogen pas af gaat geven boven de 7K tpm en dan verwachten dat je er rustig en relaxed mee kunt rijden?

Hoogstwaarschijnlijk zit er een exup klep in en het is dan ook raadzaam om te controleren of deze nog werkt en juist is af gesteld. Vaak worden deze kleppen of eruit gehaald of in de open stand vast gezet.
 
Is het constant bij lage toeren, bij koude en warme motor?

De mijne had 't ook, na het reinigen van de carburateurs was het probleem grotendeels verholpen maar toch, na een wasbeurt bokte die aan het begin van een rit ook (trok niet constant maar *hikkend* op). Andere bougies zou het probleem verholpen hebben (van horen zeggen, had de motor inmiddels niet meer :+ )

en dan heb je natuurlijk ook nog de exup-klep die problemen zou kunnen geven (zelf geen ervaring mee), die klep moet bij lage toeren dichtzitten en zou bij zo'n 7k toeren open gaan (? correct me if i'm wrong..)
 
Hij is niet gemaakt om op te trekken bij lage toeren, hoewel dat wel mogelijk is.
Va +- 2000rpm in 3 of 4 kun je zonder horten of stoten optrekken.
Maar daar zit natuurlijk niet zn powerband he. Dus is hij dan wat traag.

Toch is het een retesnel brulijzer waarmee je in 2e versnelling nog wel n powerwheelie kunt maken.
Dus aan vermogen zal je niets tekort mogen komen (120pk).

Ik zou het zoeken in de afstelling van het stationair gedeelte en eens kijken of het wel synchroon staat.
Maar om echt vermogen te voelen zal je toch meer in de powerband moeten gaan zitten.
 
Zo, veel reacties!

Moet zeggen dat ik natuurlijk al het een en ander nagelezen heb, vooral op mf. Carburateurs zijn al ultrasoon gereinigd, kleine delen vervangen en ze is afgesteld (weet niet hoe of wat). Loopt stationair goed, maar niet retestrak. Bougies zijn vervangen, tank is brandschoon. Heeft inderdaad een tijdje stilgestaan een jaar geleden.

Ik geloof dat ik het er mee eens ben, dat zo een motor graag hoog in de toeren zit, maar ik reed hiervoor een xs1100 uit '78, en was veel gemakkelijker onderin. En dat niet alleen, het is een japanner :P

Ik verwacht dat synchroniseren al een stuk kan helpen, en daar kan ik natuurlijk zo mee naar een zaak. Maar het is toch fijn om na de koop van zo een nieuw (lees: 2ehands) stukje techniek, te weten of het hoort, hoe ze rijdt en reageert. Mijn eerste motor was een honda cb350f, en daar heb ik wel echt een tijdje mee aangerommeld tot ik wel naar een pro moest..

Ik ga graag in op je aanbod, Roxio. Laat maar weten waar en wanneer het je schikt..
 
Synchroniseren lijkt mij het eerste wat je moet doen, een YZF trekt pas redelijk vanaf 6 a 7000 toeren daaronder gebeurd er weinig, ik heb er 1 voor op het circuit zit niet onder de 7000 toeren.De exup klep heeft niet zo veel invloed zit er bij mij niet meer in geen verschil.
De bougie doppen zou ik wel vernieuwen dit is een zwak punt bij de yzf er blijft namelijk water in de bougiegaten staan als het afvoerkanaaltje dicht gaat zitten hierdoor verrotten de doppen met slecht lopen als gevolg,ook al zien de doppen er netjes uit toch vervangen. :)
 
Besten!

Ik heb van de week een yzf 750 uit '94 aangeschaft. Ze rijdt super netjes... maar, trekt bokkend op in lage toeren, meer dan ik zou verwachten van een dergelijke fiets. Misschien heb ik ongelijk. Heeft een van jullie yzf liefhebbers/sleutelaars tijd om even een oor te leggen aan de fiets? Het liefst in de buurt van Leiden, zuid-holland?

Boven de 3000-4000 toeren voelt het goed; alleen, ik ben oldtimers gewend, dus misschien mag ik meer kracht verwachten, ook op 4000 toeren. Mocht er iets nog niet in orde zijn, dan wijt ik alvast de carburatie :)

Dank, alvast,

Groet,

Dirk

Snap niet dat iedereen het maar heeft over een (relatief) gebrek aan trekkracht als er word vermeld dat de motor bokt, dus niet goed loopt.
bij een fzr1000 is/begint de exup klep te openen.
die zit aan de onderkant van de uitlaat.
als je gas geeft zie je het armpje wat die klep aanstuurt bewegen.

misschien moet je eerst het kapje erafhalen om goed te kunnen zien wanneer hij opengaat er wat er verder gebeurt.
Is 1 minuut werk en kost niks, zou daar maar mee beginnen.

daarnaast hebben al vele experts aangegeven nooit iets te doen voordat ze de motor stallen , ook niet aan een druppellader, ook al zit de motor in een blok ijs.
1 druk op de knop en hij moet lopen.
dus aan de benzine(vervuiling) of accu kan het niet liggen.
de laatste alinea is sarcastisch ;)
 
Zo, veel reacties!

Moet zeggen dat ik natuurlijk al het een en ander nagelezen heb, vooral op mf. Carburateurs zijn al ultrasoon gereinigd, kleine delen vervangen en ze is afgesteld (weet niet hoe of wat). Loopt stationair goed, maar niet retestrak. Bougies zijn vervangen, tank is brandschoon. Heeft inderdaad een tijdje stilgestaan een jaar geleden.

Ik geloof dat ik het er mee eens ben, dat zo een motor graag hoog in de toeren zit, maar ik reed hiervoor een xs1100 uit '78, en was veel gemakkelijker onderin. En dat niet alleen, het is een japanner :P

Ik verwacht dat synchroniseren al een stuk kan helpen, en daar kan ik natuurlijk zo mee naar een zaak. Maar het is toch fijn om na de koop van zo een nieuw (lees: 2ehands) stukje techniek, te weten of het hoort, hoe ze rijdt en reageert. Mijn eerste motor was een honda cb350f, en daar heb ik wel echt een tijdje mee aangerommeld tot ik wel naar een pro moest..

Ik ga graag in op je aanbod, Roxio. Laat maar weten waar en wanneer het je schikt..
Eenmaal goed afgesteld ed. trekt ie gewoon constant op zonder hikken, bokken of stoten :Y
En hoe hoger in toeren hoe sneller die optrekt (en olie zuipt :+ )
 
Is het constant bij lage toeren, bij koude en warme motor?

De mijne had 't ook, na het reinigen van de carburateurs was het probleem grotendeels verholpen maar toch, na een wasbeurt bokte die aan het begin van een rit ook (trok niet constant maar *hikkend* op). Andere bougies zou het probleem verholpen hebben (van horen zeggen, had de motor inmiddels niet meer :+ )

en dan heb je natuurlijk ook nog de exup-klep die problemen zou kunnen geven (zelf geen ervaring mee), die klep moet bij lage toeren dichtzitten en zou bij zo'n 7k toeren open gaan (? correct me if i'm wrong..)
Afwatering bij het blok is niet goed waardoor hij bij Veel nattigheid op 3 cilinders gaat draaien. Had de mijne ook vaak. Exup klep zit ook vaak vast, maar weet niet of hij dat van gaat stotteren.
 
Ik heb een yzf 1000 gehad die hetzelfde had. Bij mij was de exup helemaal vastgerot. Deze vervangen en echt een wereld van verschil. Dat gezegd... 3000/4000 daar begint de lol pas, zeker op die 1000. Kortom; check de exup klep en geef wat meer gas...
 
YES, het lijkt erop dat er niets aan de hand is..: gewoon wennen. Als ik jullie verhalen lees, dan denk ik twee dingen: motor ziet er fantastisch uit, lijkt wel altijd binnen hebben gestaan, en er is recentelijk veel aan gedaan, 2: jullie hadden gelijk wat betreft het toerental waar de yzf het van moet hebben. Vanaf 2000-3000 toeren is er niets aan de hand. En, zo zei Roxio86 die er even een oog en oor aan heeft gelegd, als er echt iets mee aan de hand zou zijn, zou het probleem ook aanwezig moeten zijn wanneer je op de snelweg even ontkoppeld, en dan weer verder trekt (correcte quote roxio?). Verder nog de tip gekregen even een vergelijkbare fiets van een vriend te proberen, of even uit te lenen aan mijn oom, die jaren heeft genoten van een yzf uit '93.

Met groet, en wat meer GAS,

dirk!
 
topic-report.gif
 
Terug
Bovenaan Onderaan