Startproblemen

BasBl

Rookie
27 sep 2013
6
0
Den Haag
Hoi allen,

Vraagje: mijn Yamaha Div 600 start niet meer, nadat ik 'm twee weekjes (inmiddels drie) niet heb gebruikt (rij in principe door, +- 4 dagen per week, maar was out of town rond de feestdagen). Dodemansknop staat niet uit, jiffy in, met en zonder koppeling geprobeerd. Lichten doen het zonder problemen en accu is niet zo oud, olielampje brandt als ik de startknop indruk, maar hij geeft geen kik.

Online zoeken leert dat het startrelais en de bekabeling verdachten kunnen zijn. Ik hoor bij startpogingen helemaal niks, ook geen tik oid. Daarom (maar correct me if I'm wrong) lijkt het startrelais me een geschikt uitgangspunt om te beginnen met meten/vervangen.

Ik ben alleen niet zo technisch.

Daarom de volgende vragen: zoek ik in de juiste richting? Wat is het startrelais precies, waar zit het en is het voor een technische leek als ik te vervangen?

Zit nu namelijk met een kip/ei-probleem: wil 'm wel wegbrengen, maar dat kan niet omdat ik geen ander vervoersmiddel heb.

Veel dank alvast!
 
Je eerste verdachte is altijd de accu. Meet die door. Je opmerking dat de verlichting brandt zegt weinig.Bovendien heb je dat dan op vrij simpele wijze uitgesloten als oorzaak.
Daarna komen de andere zaken aan bod, zoals de bekabeling, de schakelaars van je jiffy/koppeling (je kunt ze "kortsluiten") maar toch ook nog de dodemansknop (corrosie...) en... het startrelais.
Het startrelais kun je trouwens met een schroevendraaier oid. "overbruggen" om te zien of daar je probleem ligt.
 
neen, accu is niet het probleem. als de verlichting brandt zegt dat alles. er zou op zijn minst een "klik" van het relais te horen moeten zijn.

ik zou beginnen met de startknop zelf, deze is het meest blootgesteld aan de vochtigheid.
relais kan je simpel testen : draad van +batterij naar relais bediening (= + die toekomt op het relais om het aan te trekken), heb je een schema nodig waarschijnlijk). als het dan wel aantrekt, zit je probleem ergens in de keten batterij-kontakt-startknop-eventuele veiligheden (koppeling/neutraal/zijpikkel).
 
Maar nu de one million question: is de TS reeds in het bezit van een multi meter? *O*

Dat startknopje kun je doormeten, vette shit!
Je kunt meten of je startmotor prik krijgt als je dat startknopje ingedrukt hebt, vette shit! *O*

Werkt je startknopje maar krijgt je startmotor geen prik dan is of je accu kapot, of er is iets anders. Mogelijk het startrelais, zoals de TS aangaf.

Pro tip: Als je het startrelais hebt gevonden, mep er dan eens (niet al te hard) op met het handvat van een schroevendraaier terwijl je met het contact aan de startknop indrukt.
 
Laatst bewerkt:
Maar nu de one million question: is de TS reeds in het bezit van een multi meter? *O*

Gezien de OT denk ik dat niet.

Maar alsTS de vraag even in het Diversion topic gooit krijgt ie alle hulp die hij maar wil.Dat weet iik uitervaring als ex- Div rijder.

En zeker gezien het feit dat TS in Den Haag woont weet ik bijna zeker dat hij, indien nodig, ook persoonlijke hulp krijgt. :Y
 
Dank voor alle goede suggesties! Multimeter heb ik niet, maar kan ik natuurlijk aanschaffen.

Probeer hem eens aan te rennen
Zo kun je dodemansknop of jiffy schakelaar uitsluiten

Dat is niet gelukt: in z'n twee of drie wat snelheid maken en dan de koppeling laten opkomen, toch? Erop 'peddelend' heb ik denk ik niet genoeg snelheid, en naast de motor rennen en erop springen vind ik te link. Dan zou ik me eens moeten laten aanduwen.

er zou op zijn minst een "klik" van het relais te horen moeten zijn.

Dat begreep ik ook uit andere topics en die klik hoor ik niet. Zag in eerder topics ook reeds de 'geef-een-mep-op-het-relais' oplossing. Dan moet ik het relais eerst vinden: waar zit het?

Wat ik ga doen: multimeter halen, en ik gooi 'm inderdaad ook in het Div topic.

Edit: Heb 'm in het Div topic geplaatst: BasBl in "Het grote Yamaha Diversion topic deel 19"
 
Laatst bewerkt:
De "geef een mep op ......" is altijd een goed uitgangspunt!!!

Als je hard genoeg mept weet je dat het betreffende onderdeel kapot gaat en heb je een storing gevonden!!!!

Ik zou persoonlijk toch echt gewoon bij het begin beginnen en de accu op capaciteit (laten) testen. (dus niet op spanning maar kijken of de accu nog genoeg startstroom kan leveren.......)

Als die toch goed blijkt te zijn de startknop door te meten en daarna eventueel het startrelais en de bekabeling.
 
Laatst bewerkt:
Dat is niet gelukt: in z'n twee of drie wat snelheid maken en dan de koppeling laten opkomen, toch? Erop 'peddelend' heb ik denk ik niet genoeg snelheid, en naast de motor rennen en erop springen vind ik te link. Dan zou ik me eens moeten laten aanduwen.

zo'n 4-cilinder divje duw je in zijn drie zo door zijn compressie heen, dat zal niet echt een probleem moeten zijn.
 
zo'n 4-cilinder divje duw je in zijn drie zo door zijn compressie heen, dat zal niet echt een probleem moeten zijn.

Ik heb twee keer mijn Yamaha FZ6 (2004) 'aangerend'. Eenmaal per ongeluk (tweede dag na aanschaf) lamp op parkeerlicht laten staan, en tweede keer omdat de accu nagenoeg dood was.

Op de motor zitten; vaart maken met stuk of 6 stappen; in één keer de koppeling op laten komen (ik deed het in z'n 1); Direct de koppeling weer in en gas geven. No problem!!
 
Hoi allen,

Vraagje: mijn Yamaha Div 600 start niet meer, nadat ik 'm twee weekjes (inmiddels drie) niet heb gebruikt (rij in principe door, +- 4 dagen per week, maar was out of town rond de feestdagen). Dodemansknop staat niet uit, jiffy in, met en zonder koppeling geprobeerd. Lichten doen het zonder problemen en accu is niet zo oud, olielampje brandt als ik de startknop indruk, maar hij geeft geen kik.

Online zoeken leert dat het startrelais en de bekabeling verdachten kunnen zijn. Ik hoor bij startpogingen helemaal niks, ook geen tik oid. Daarom (maar correct me if I'm wrong) lijkt het startrelais me een geschikt uitgangspunt om te beginnen met meten/vervangen.

Ik ben alleen niet zo technisch.

Daarom de volgende vragen: zoek ik in de juiste richting? Wat is het startrelais precies, waar zit het en is het voor een technische leek als ik te vervangen?

Zit nu namelijk met een kip/ei-probleem: wil 'm wel wegbrengen, maar dat kan niet omdat ik geen ander vervoersmiddel heb.

Veel dank alvast!
Wegenwacht bellen?
 
Ik heb twee keer mijn Yamaha FZ6 (2004) 'aangerend'. Eenmaal per ongeluk (tweede dag na aanschaf) lamp op parkeerlicht laten staan, en tweede keer omdat de accu nagenoeg dood was.

Op de motor zitten; vaart maken met stuk of 6 stappen; in één keer de koppeling op laten komen (ik deed het in z'n 1); Direct de koppeling weer in en gas geven. No problem!!

Ik heb mijn 1100 boxer met zijspan al eens aan geduwd in mijn eentje :P
(alhoewel, echt aan slaan deed hij niet...)

Maar mijn ex zijspan op basis van een FZS600 (2001) heb ik ook meerdere malen aan moeten duwen (en maar geen nieuwe accu kopen hé :') |( )
 
startrelais zit bij je accu volg de dikke rode kabel van je accu . Daar zit ook de hoofdzekering .
Verder kun je het contact van je startrelais (contact is met die dikke draden ) ff overbruggen met een losse draad dan zou de startmotor moeten draaien .
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn 1100 boxer met zijspan al eens aan geduwd in mijn eentje :P
(alhoewel, echt aan slaan deed hij niet...)

Maar mijn ex zijspan op basis van een FZS600 (2001) heb ik ook meerdere malen aan moeten duwen (en maar geen nieuwe accu kopen hé :') |( )

Ik heb wel eens een Venture Royal aangerend :') maar toegegeven, toen zat er wel iemand op om te sturen en de koppeling te bedienen O-)
 
Laatst bewerkt:
Goeiedag. Heb je toevallig je zekeringen nagekeken ik heb namelijk ook zelf een probleem met me ignition zekering. Als die eruit klapt doet de motor het ook niet. Succes ! zelf heb ik ergens sluiting in het ignition gedeelte de kabelboom.
 
Door het start relais contact te overbruggen zou de startmotor moeten ronddraaien , deze is nooit gezekerd . Draait de startmotor dan zoeken in bedrading van het startknopje en spoelcontacten startrelais .
 
Ik zou persoonlijk toch echt gewoon bij het begin beginnen en de accu op capaciteit (laten) testen. (dus niet op spanning maar kijken of de accu nog genoeg startstroom kan leveren.......)

iedereen die startptoblemen heeft met een slechte batterij (dus 1 die niet genoeg capaciteit meer heeft, een echt kapotte batterij is bv gebarsten, heeft een pool waar je geen kabel meer kan aan aanslluiten) zegt hetzelfde : relais ratelt. Maar volgens jouw kan een batterij dus genoeg capaciteit hebben om lichten te doen branden, maar niet genoeg om een simpel relais aan te trekken :N
 
Update: met een vriend de motor aangerend. Dit werkte!! Gelijk een uurtje gereden om de accu op te laden. Helaas bleek het probleem daarna niet verholpen te zijn: elke keer dat ik 'm uitzet moet hij weer aangerend worden.

Als ik het goed snap, zijn accu, jiffy, dodemansknop dan uitgesloten.

Blijven over: relais, bougies(?), bekabeling.

Heb wel interesse gekregen om het nu ook zelf te repareren. Al is het fijn om te weten dat ik 'm in ieder geval naar de monteur kan rijden als ik er niet uitkom.. :)

Volgende stap: meter halen.
 
Update: met een vriend de motor aangerend. Dit werkte!! Gelijk een uurtje gereden om de accu op te laden. Helaas bleek het probleem daarna niet verholpen te zijn: elke keer dat ik 'm uitzet moet hij weer aangerend worden.

Als ik het goed snap, zijn accu, jiffy, dodemansknop dan uitgesloten.

Blijven over: relais, bougies(?), bekabeling.

Heb wel interesse gekregen om het nu ook zelf te repareren. Al is het fijn om te weten dat ik 'm in ieder geval naar de monteur kan rijden als ik er niet uitkom.. :)

Volgende stap: meter halen.
Nog niet een andere accu met startkabels geprobeerd?

Lijkt er op dat of je startknop stuk is (komt niet vaak voor), je startrelais stuk is (kan), of je accu op is.

Begin bij t begin, had je ook een week terug al geregeld kunnen hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan