Uitlaat in Duitsland

biker217

Die hard MF'er
14 aug 2009
410
60
alphen aan de rijn
Beste mensen,
De vorige eigenaar heeft een keurig zelfbouwuitlaat op m'n brommert gezet, inmiddels heb ik er een DB-killer in gezet. Maar ik wil deze zomer naar Duitsland en eventueel door naar Oostenrijk.

Heeft iemand enig idee hoe het zit met de eisen in Duitsland met de geluidsnormen enzo.
Schijnt dat de Polizei nogal streng daarop is.
 
Oke, geen E-keur. Nah mooi klote dan. Met een Harley (Sportster 1200, 1997) en met eigenbouw open pijp, met alleen een DB-killer ben ik dus inderdaad op z'n zachts gezegd de sjaak.
Dan maar op zoek naar een afzichtelijk origineel setje, kan ik in de vakantie mee rijden en daarna weer in het archief.Zoeken naar een goedkoop "vakantiesetje" en doorsparen voor een mooie set. Het zij zo.
 
Oke, geen E-keur. Nah mooi klote dan. Met een Harley (Sportster 1200, 1997) en met eigenbouw open pijp, met alleen een DB-killer ben ik dus inderdaad op z'n zachts gezegd de sjaak.
Dan maar op zoek naar een afzichtelijk origineel setje, kan ik in de vakantie mee rijden en daarna weer in het archief.Zoeken naar een goedkoop "vakantiesetje" en doorsparen voor een mooie set. Het zij zo.

Elke gemeente heeft db meters in huis. Wellicht ken je er iemand en kun je een meting laten verrichten. Misschien ligt het geluid met db killer binnen de waarde die op het typeplaatje staat en kun je de gok nemen.
Maar ja..... Kom je er straks op je trip een tegen die op zijn strepen staat dan ben je, ondanks het bescheiden geluid, toch de pineut.

Oostenrijk valt trouwens wel mee. Het zijn de Zwitsers die erg streng en weinig tolerant zijn t.a.v. Geluid.
 
Geen probleem er zit een DB app op m'n telefoon, lang leve de zakjapanners. Maar ga toch op zoek, zal je zien kom ik natuurlijk zo'n kruikezeiker tegen.
Elke gemeente heeft db meters in huis. Wellicht ken je er iemand en kun je een meting laten verrichten. Misschien ligt het geluid met db killer binnen de waarde die op het typeplaatje staat en kun je de gok nemen.
Maar ja..... Kom je er straks op je trip een tegen die op zijn strepen staat dan ben je, ondanks het bescheiden geluid, toch de pineut.

Oostenrijk valt trouwens wel mee. Het zijn de Zwitsers die erg streng en weinig tolerant zijn t.a.v. Geluid.
 
Een telefoon (dB-meter app) meet volgens mij dB's. Maar de typegoedkeurig geeft dB(A) aan. Dit is wat anders. Ik heb nog geen app hiervoor kunnen vinden. Weet ook niet of dat wel mogelijk zou zijn.
 
Geen probleem er zit een DB app op m'n telefoon, lang leve de zakjapanners. Maar ga toch op zoek, zal je zien kom ik natuurlijk zo'n kruikezeiker tegen.

Ik maak veel dagtochten naar de Eifel en kan het risico nemen. Zelfs als ik niet verder zou mogen rijden is het geen probleem want dan komt vrouwlief me met de aanhanger ophalen.
Voor een vakantie zou ik het risico inderdaad ook niet nemen.
 
Ik ga voor veilig.
Op zoek naar een origineel setje, het is maar voor 2 a 3 weken.

Mocht iemand nog een set hebben liggen in een donker hoekje, graag.
Harley Sportster XLH1200 1997

Set hoeft niet mooi te zijn, roest en lelijk chroom zijn geen probleem.

Misschien een rare optie, maar in mijn advertenties op Marktplaats heb ik een partij regenbroeken te koop (a € 25,- p.st. totale partij +/- 90 stuks). Heb je interesse, is dit uiteraard bespreekbaar.
Link naar Marktplaats:

http://link.marktplaats.nl/m883393391

Alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Vond een heel interessant stukje over het uitlaat verhaal in Duitsland:

In Duitsland moeten TÜV goedgekeurde motorfietsen voorzien zijn van een uitlaat met een E-keurmerk.
In Nederland hebben we die regel niet. Het enige wat in Nederland geldt, is dat het geluid van de uitlaat binnen de voor de motorfiets vastgestelde maximale geluidsproductie moet blijven.

Toch wil de Duitse politie wel eens optreden als het E-keurmerk op de uitlaat van Nederlandse motorfietsen ontbreekt.
Dat is niet juist en die bon is onterecht (mits je natuurlijk binnen de geluidsnorm valt).


Print daarom onderstaande tekst uit en stop hem bij je motorpapieren als je vermoedt dat het geluid van de uitlaat door anderen weleens een tikkie te overdreven kan worden gevonden.


Sehr geehrter Herr Polizist / Sehr geehrte Frau Polizistin,
Nach Europäischem Gesetz gilt in alle Mitgliedstaten die Zulassung des Fahrzeuges und die Zulassungsregeln wie sie im Zulassungsland des Fahrzeuges gelten. Eine E-Marke für den Auspuff ist Holland nicht gesetzmäßig vorgeschrieben. Deswegen ist gemäß Europäisches Recht in Bezug auf freien Reisen und Verkehr ein Auspuff ohne E-Marke auch in Deutschland zugelassen für in Holland gekennzeichnete Motorräder.

Abteilung Rechtsberatung des Holländischen Motorrad Tour Verbandes (LOOT).
 
had ik toch al geschreven...E-keur is geen wettelijke keurnorm, alleen een keurmerk dat het item voor alle europeesche landen voldoet aan de voorschriften WAARVOOR HET IS ONTWIKKELD
 
Tevens hebben wij hier in Nederland ook wetgeving waar elk voertuig dat gebruik maakt van het Nederlandse wegennet aan moet voldoen.

Het zou wat zijn dat elke Poolse vrachtwagen zonder enig technisch onderhoud hier op de mag rijden omdat het in Polen niet is afgekeurd. :)

db
 
Om eens vervelend te zijn.
Ik heb op mijn superduke 2 akra's met e keur. Dit is niet origineel, en ik vermoed dat dit bij het invoeren erop is gezet. Motor is via Luxemburg Nederland binnen gekomen.
https://www.motor-forum.nl/media/1206287/full
Ben afgelopen jaar hiermee gewoon Duitsland in gegaan zonder problemen.
En nu gaan we dit jaar weer. Advieseren jullie om de Killers erin te zetten of gewoon zo riskeren
 
Als je normaal rijdt in duitsland en normaal geluid produceert, dan heb je geen problemen.

Mocht je desondanks toch nog aangehouden worden zonder E keur, maar de motor is netjes stil kom je wel weg met verwijzing naar de Nederlandse voertuigeisen.
 
Zonder db-killers is e-keur sowieso geen drol waard.


ps, je wist niet hoe je kenteken digitaal onleesbaar te maken? :+

was vergeten erbij te zeggen dat de motor zonder killers een E-keur heeft gekregen.
Tenminste dat is mij verteld. (wat de killers per stuk kosten is trouwens asociaal duur!)

En ik zocht het niet om het digitaal aan te passen dus vandaar de tape :)
 
was vergeten erbij te zeggen dat de motor zonder killers een E-keur heeft gekregen.
Tenminste dat is mij verteld. (wat de killers per stuk kosten is trouwens asociaal duur!)

En ik zocht het niet om het digitaal aan te passen dus vandaar de tape :)


Ik heb 35 € betaald voor een killer dus dat kost de kop niet.
niet org Akra maar dat maakt geen bal uit :N
 
Om eens vervelend te zijn.
Ik heb op mijn superduke 2 akra's met e keur. Dit is niet origineel, en ik vermoed dat dit bij het invoeren erop is gezet. Motor is via Luxemburg Nederland binnen gekomen.
https://www.motor-forum.nl/media/1206287/full
Ben afgelopen jaar hiermee gewoon Duitsland in gegaan zonder problemen.
En nu gaan we dit jaar weer. Advieseren jullie om de Killers erin te zetten of gewoon zo riskeren

Jij krijgt weer een boete voor het niet voeren van een leesbaar kenteken.. _O-
 
:^ natuurlijk is de kans dat je uitlaat gecontroleerd wordt kleiner naarmate er minder lawaai uit komt. Maar als het puntje bij paaltje komt is op een motor zelfs een fluisterstille uitlaat zonder e-keur niet toegestaan.

In Duitsland geldt dat afaik voor motoren van 1992 of jonger. Hoe het geluidsgebeuren in Oostenrijk zit weet ik niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan