Uitlaat in Duitsland

biker217

Die hard MF'er
14 aug 2009
410
60
alphen aan de rijn
Beste mensen,
De vorige eigenaar heeft een keurig zelfbouwuitlaat op m'n brommert gezet, inmiddels heb ik er een DB-killer in gezet. Maar ik wil deze zomer naar Duitsland en eventueel door naar Oostenrijk.

Heeft iemand enig idee hoe het zit met de eisen in Duitsland met de geluidsnormen enzo.
Schijnt dat de Polizei nogal streng daarop is.
 
Voor motoren van 1978 bestond er nog geen E keur.
Maar bij deze leeftijd zijn de meeste uitlaten wel aan vervanging toe.
Vervangingsdempers zijn dan wel verkrijgbaar met E keur en dan ook aan te bevelen voor het buitenland.
 
Okay - ff een vraag over een e-keur..

Heb een Arrow uitlaat op het oog voor mijn zx10r. Deze is niet voorzien van een db-killer (ook geen "standaard" mogelijkheid om deze te plaatsen (lees: gaatje voor schroef)), maar wel van een e-keur. Kan dit kloppen?
 
Laatst bewerkt:
Okay - ff een vraag over een e-keur..

Heb een Arrow uitlaat op het oog voor mijn zx10r. Deze is niet voorzien van een db-killer (ook geen "standaard" mogelijkheid om deze te plaatsen (lees: gaatje voor schroef)), maar wel van een e-keur. Kan dit kloppen?

Ja dat kan. Dan is de demper dusdanig ontworpen/toegelaten dat ie zonder dB killers aan de eisen voldoet.
 
Ja dat kan. Dan is de demper dusdanig ontworpen/toegelaten dat ie zonder dB killers aan de eisen voldoet.

Okee... Zelfde vraag aan de verkoper gevraagd, hij zegt het volgende:

Hallo.

De demper is legaal mits er een db killer in zit. Dat is met elke demper zo met een e-keur.

Maar de politie kijkt vaak alleen naar het e-nummer. En doet bijna nooit een geluids meting.

Deze demper is geschikt voor u. Alleen moet er nog een db killer bij. Kost iets van 25 euro ongeveer.

Mvg

Dus je moet er zelf een db-killer in prutsen voor hij legaal is? :? Kan aan mij liggen maar klinkt mij een beetje raar....

Voor de duidelijkheid.. Het gaat om deze: http://www.marktplaats.nl/a/motoren...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr
 
Laatst bewerkt:
Ik kom ook regelmatig in Duitsland en de kans dat je gecontroleerd word is gewoon erg klein maar is er wel. Bij de meeste controles die langs de weg plaatsvinden in de Eifel etc. zie je dan meestal geen DB meting. Oom agent controleert bijna altijd alleen op E-keur en de aanwezigheid van een DB-killer. Of dit nu wettelijk is of niet doet er eigenlijk niet toe.
Het is feitelijk hetzelfde als in Nederland trek je de aandacht dan zul je aandacht krijgen.
De duitse politie is er echt niet op uit om motorrijders bewust een oor aan te naaien maar tref je een agent met slecht humeur dan kun je vervoer gaan regelen als je zaakjes niet in orde zijn of de kortste weg terug naar Nederland nemen maar meestal blijft het bij een boete(helaas beide meegemaakt in een groepje waarin ik reed).
Zelf rij ik hier in Nederland met mijn Aprilia RSV met akra's zonder DB-killer maar als ik naar Duitsland ga gaan de DB-killers erin(of de originele dempers erop). Voorkomen is beter dan genezen.
 
Ik kom ook regelmatig in Duitsland en de kans dat je gecontroleerd word is gewoon erg klein maar is er wel. Bij de meeste controles die langs de weg plaatsvinden in de Eifel etc. zie je dan meestal geen DB meting. Oom agent controleert bijna altijd alleen op E-keur en de aanwezigheid van een DB-killer. Of dit nu wettelijk is of niet doet er eigenlijk niet toe.
Het is feitelijk hetzelfde als in Nederland trek je de aandacht dan zul je aandacht krijgen.
De duitse politie is er echt niet op uit om motorrijders bewust een oor aan te naaien maar tref je een agent met slecht humeur dan kun je vervoer gaan regelen als je zaakjes niet in orde zijn of de kortste weg terug naar Nederland nemen maar meestal blijft het bij een boete(helaas beide meegemaakt in een groepje waarin ik reed).
Zelf rij ik hier in Nederland met mijn Aprilia RSV met akra's zonder DB-killer maar als ik naar Duitsland ga gaan de DB-killers erin(of de originele dempers erop). Voorkomen is beter dan genezen.

Zeker! Maar als de demper is voorzien van een e-keur, zonder dat deze de mogelijkheid heeft om een dB-killer erin te schroeven, wattan?? (Zie voorbeeld in het linkje wat ik hierboven stuurde. Voor zover ik kan zien geen mogelijkheid om een dB-killer erin te schroeven, tenzij dit anders werkt met een Arrow.. :? )
 
Ik heb even gekeken op de site van Arrow maar daar staat duidelijk dat er een DB-killer in zit.
Ik weet dat er dempers bestaan waarbij de DB-killer in de ingang van de demper worden geplaatst en niet op het uiteinde. Dat zou kunnen verklaren waarom je hem niet ziet(weet niet of dat daadwerkelijk bij deze ook zo is).
 
Ik heb even gekeken op de site van Arrow maar daar staat duidelijk dat er een DB-killer in zit.
Ik weet dat er dempers bestaan waarbij de DB-killer in de ingang van de demper worden geplaatst en niet op het uiteinde. Dat zou kunnen verklaren waarom je hem niet ziet(weet niet of dat daadwerkelijk bij deze ook zo is).

Hmm ja zie het ook op de website... Vaag |(

Heb bolski ff een mailtje gestuurd.. Misschien weten ze het daar :)

Update :)

Arrow Special Parts, progettazione, produzione e distribuzione di sistemi di scarico per moto

Daar staattie! Onderdelen 23 & 24 :)
 
Laatst bewerkt:
Vanaf welk bj moet je een e keur op je uitlaat hebben ?

Volgende situatie...
Ik ben student op een willekeurige HTS automotive, en ontwikkel zelf een hybride motor...
deels electrisch, deels verbranding...

Ik ga er mee naar het RDW, jongens zijn dolenthuosiast, en je krijgt waarempel een kenteken...

Op hoeveel onderdelen zal daarvan een E-keur staan.....

Ik Gok NUL.....

Dus is E-Keur verplicht?????
 
Ik kom ook regelmatig in Duitsland en de kans dat je gecontroleerd word is gewoon erg klein maar is er wel. Bij de meeste controles die langs de weg plaatsvinden in de Eifel etc. zie je dan meestal geen DB meting. Oom agent controleert bijna altijd alleen op E-keur en de aanwezigheid van een DB-killer. Of dit nu wettelijk is of niet doet er eigenlijk niet toe.
Het is feitelijk hetzelfde als in Nederland trek je de aandacht dan zul je aandacht krijgen.
De duitse politie is er echt niet op uit om motorrijders bewust een oor aan te naaien maar tref je een agent met slecht humeur dan kun je vervoer gaan regelen als je zaakjes niet in orde zijn of de kortste weg terug naar Nederland nemen maar meestal blijft het bij een boete(helaas beide meegemaakt in een groepje waarin ik reed).
Zelf rij ik hier in Nederland met mijn Aprilia RSV met akra's zonder DB-killer maar als ik naar Duitsland ga gaan de DB-killers erin(of de originele dempers erop). Voorkomen is beter dan genezen.

Ok, volgende vraag: ik heb een demper met E-Keur en killer erin. Alleen is de demper niet gelinkt aan mijn motor, maar voor een ander model.
Kijken ze alleen naar het nummer, of kijken ze ook direct in het systeem of die demper wel geschikt is voor de motor.

Demper ziet eruit alsof het bij de uitlaat zelf hoort, en maakt niet teveel herrie naar mijn idee..
 
Laatst bewerkt:
Ok, volgende vraag: ik heb een demper met E-Keur en killer erin. Alleen is de demper niet gelinkt aan mijn motor, maar voor een ander model.
Kijken ze alleen naar het nummer, of kijken ze ook direct in het systeem of die demper wel geschikt is voor de motor.

Demper ziet eruit alsof het bij de uitlaat zelf hoort, en maakt niet teveel herrie naar mijn idee..

Zo rijd ik al jaren, nog nooit problemen gehad, maar officieel is alleen het geluid bepalend
 
Ben deze zomer op vakantie geweest naar Italië, hiervoor hebben we Duitsland, Oostenrijk, Italië, Zwitserland, Frankrijk, Luxemburg en nog een keer Duitsland doorkruist. Ik ben met db-killer erin weggereden (korte demper met e-keur, niet ingekort), zo heb ik 2,5 dag gereden. Vervolgens toen we bovenaan Grossglockner Oostenrijk waren was ik het zat, toen heb ik hem eruit gedraaid en ben ik een goede 2,5 week doorgereden zonder killer. Ook laatst politiewagens bij het stoplicht gestaan en met een bult gas weggereden.

Ik heb er zelf geen problemen van ondervonden, maar ik kan ook geluk gehad hebben. Zelfs in Venetië, Rimini, bij het Gardameer, in Milaan heb ik nergens gezeur gehad, terwijl we eenmaal staande zijn gehouden vanwege het inrijden van een weg (wat de navigatie aangaf).
 
Ok, volgende vraag: ik heb een demper met E-Keur en killer erin. Alleen is de demper niet gelinkt aan mijn motor, maar voor een ander model.
Kijken ze alleen naar het nummer, of kijken ze ook direct in het systeem of die demper wel geschikt is voor de motor.

Demper ziet eruit alsof het bij de uitlaat zelf hoort, en maakt niet teveel herrie naar mijn idee..

De meeste agenten kijken echt alleen maar naar dat E-keur en DB-killer. Ik heb zelf wel altijd het certificaat bij me dat mijn dempers wel gehomologeerd zijn voor mijn motor maar daar heb ik ze nog nooit om horen vragen(en ook niet in mijn omgeving).
Nogmaals wil je aandacht dan zul je aandacht krijgen met andere woorden klinkt jouw uitlaat ondanks E-keur en DB-killer nog steeds asociaal hard dan zal het mij niet verbazen als ze verder gaan kijken. Is het beschaafd dan kom je er vast mee weg. Velen doen het lijken alsof de Duitse politie erop uit om zoveel mogelijk motorrijders te pakken maar dat is niet zo, we zijn ook gewoon een grote bron van inkomsten voor de plaatselijke ondernemers en dat weten ze donders goed.
Kortom zorg gewoon voor E-keur en DB-killer bij een aftermarket uitlaat(al dan niet gehomologeerd voor jou type motor) en je zal weinig problemen ondervinden. Wil je helemaal op safe dan gewoon de standaard pijp erop.
 
Speerpunt van de polizei in 2015: uitlaten/db-killeren e-keurmerk... ;)

En laat je wijsmaken, de duitse politie weet heus wel hoe de regels zijn en daar kunnen ze heel streng naar handelen..tis een kwestie van niet opvallen.

Dus doe normaal en je hebt geen probleem.
 
Ik ben zowiezo geen opvaller qua rijstijl. Beetje saai eigenlijk. Vrienden staan wel eens te kijken naar mijn gashendel of die niet vastgeroest zit. Zij houden wel van een beetje gas geven, en kom ik meestal 5 minuten later aan. Standaard opmerking van me is: leuk een ontvangst comitee, maar ik heb 5 minuten langer genoten van het motorrijden.
Opvallen zal ik niet in Duitsland qua snelheid, heb er een aanhanger achter.
Vindt het alleen belachelijk dat je in Duitsland maar 60km mag op de snelweg met een aanhanger, terwijl Der Franz met z'n BMW met 200km langs komt scheuren.
Speerpunt van de polizei in 2015: uitlaten/db-killeren e-keurmerk... ;)

En laat je wijsmaken, de duitse politie weet heus wel hoe de regels zijn en daar kunnen ze heel streng naar handelen..tis een kwestie van niet opvallen.

Dus doe normaal en je hebt geen probleem.
 
Hallo, ff een vraagje.
Ik heb onder mijn Kawa gpz900r uit 1988 een custom made uitlaat die onder het max DB zit (bij een politie controle gemeten)
Nou zit er natuurlijk geen E-keuring op, zou ik hier mee problemen kunnen krijgen in het buitenland (EU landen)?
 
Terug
Bovenaan Onderaan