Uitlaat in Duitsland

biker217

Die hard MF'er
14 aug 2009
410
60
alphen aan de rijn
Beste mensen,
De vorige eigenaar heeft een keurig zelfbouwuitlaat op m'n brommert gezet, inmiddels heb ik er een DB-killer in gezet. Maar ik wil deze zomer naar Duitsland en eventueel door naar Oostenrijk.

Heeft iemand enig idee hoe het zit met de eisen in Duitsland met de geluidsnormen enzo.
Schijnt dat de Polizei nogal streng daarop is.
 
de politie kijkt of de uitlaat een E-keur heeft en dat hij deze niet aangezien het zelfbouw is.

misschien zit er een e-keur in/op de demper/uiteinde van de uitlaat:
full


plaatje geleend van MF ;)

Als de uitlaat dan redelijk stil is heb je kans dat ze niet gaan meten omdat ze anders zouden kunnen twijfelen of er gekoeid is met de uitlaat.

dus succes, het is jouw gok .
 
Wacht.

ik pak ( wederom ) mijn glazen bol erbij.

:^
Beste mensen,
De vorige eigenaar heeft een keurig zelfbouwuitlaat op m'n brommert gezet, inmiddels heb ik er een DB-killer in gezet. Maar ik wil deze zomer naar Duitsland en eventueel door naar Oostenrijk.

Heeft iemand enig idee hoe het zit met de eisen in Duitsland met de geluidsnormen enzo.
Schijnt dat de Polizei nogal streng daarop is.

als je even de moeite zou nemen om eens te zoeken op de begrippen E keur ,db killer en wat voor db je motorfiets standaard zou behoren te maken.
Je moet toch de gok wagen,rustig rijden of een andere uitlaat/demper.
wat maakt het dan uit wat men hier zegt.

Nog al 1 :

Thundercat,lawaai,Zwitserland
 
Laatst bewerkt:
Ik heb HEEL INTERNET en MF afgezocht naar E-keur en geluidsproductie in Duitsland, en NIETS kunnen vinden, dus denk dat je wel goed zit, anders gewoon de hele uitlaat er af flikkeren, dan kunnen ze ook nooit zien dat er geen E-keur op zit
 
Heb van meerdere ervaren motorrijders gehoord dat als je db killers bijhebt je ze afhankelijk van de politieagent mag plaatsen en verder rijden. Heb je een mierenneukert dan ben je zowiezo de sjaak. Dit zijn dan wel kerels met E keur uitlaten die enkel E keur hebben met de dB killers erin.

Zonder E keur en weinig geluid zul je niet aangehouden worden. Als je in een fuik rijdt (meestal in de grensgebieden en met mooi weer) heb je dan wel weer kans dat je de sjaak bent.
 
Hoe oud is de motor? Datum eerste toelating (Erstzulassung zoals de Oosterburen dat noemen) is van belang.


ps, je hoeft niet te schreeuwen (vetgedrukt lettertype), we kunnen het zo ook wel lezen
 
Laatst bewerkt:
Ik heb HEEL INTERNET en MF afgezocht naar E-keur en geluidsproductie in Duitsland, en NIETS kunnen vinden, dus denk dat je wel goed zit, anders gewoon de hele uitlaat er af flikkeren, dan kunnen ze ook nooit zien dat er geen E-keur op zit

:} Hulde, kijk eens iemand die tijd en moeite ervoor neemt ;)

Idd de hele uitlaat eraf en het hele verhaal is opgelost *O*
 
Ik heb HEEL INTERNET en MF afgezocht naar E-keur en geluidsproductie in Duitsland, en NIETS kunnen vinden, dus denk dat je wel goed zit, anders gewoon de hele uitlaat er af flikkeren, dan kunnen ze ook nooit zien dat er geen E-keur op zit

Maakt MF geen deel meer uit van het internet?
 
Nee die mag niet.
:^ natuurlijk is de kans dat je uitlaat gecontroleerd wordt kleiner naarmate er minder lawaai uit komt. Maar als het puntje bij paaltje komt is op een motor zelfs een fluisterstille uitlaat zonder e-keur niet toegestaan.

In Duitsland geldt dat afaik voor motoren van 1992 of jonger. Hoe het geluidsgebeuren in Oostenrijk zit weet ik niet.
 
Beste mensen,
De vorige eigenaar heeft een keurig zelfbouwuitlaat op m'n brommert gezet, inmiddels heb ik er een DB-killer in gezet. Maar ik wil deze zomer naar Duitsland en eventueel door naar Oostenrijk.

Heeft iemand enig idee hoe het zit met de eisen in Duitsland met de geluidsnormen enzo.
Schijnt dat de Polizei nogal streng daarop is.

Volgens de letter der wet moet je e keur hebben. Anders voldoet het voertuig niet aan de toelatingseisen en mag het niet aan het verkeer deelnemen.
Uitgesloten zijn moToren met een toelating van voor de regelgeving mbt tot e keur.
Heb je geen e keur en wordt je aangehouden dan is het afhankelijk van de agent of hij wel/geen boete geeft. Daar spelen diverse factoren een rol. Hoe luidt is de uitlaat (gemeten of subjectieve waarneming), heb je nog andere feiten begaan, reed je door een stiltegebied etc.....

Ik ben zelf diverse malen in Duitsland aangehouden met volledig open akra systemen zonder e keur. Max wat ik heb gehad is een geldboete, daarbij moet ik wel zeggen dat ik altijd de de Killers bij me heb en ter plekke kon monteren. Heb ook diverse controles meegemaakt waarbij motorrijders niet meer verder mochten rijden, doorgaans omdat ze ter plekke geen db Killers konden monteren.

Ben een keer in een fuik gereden waar specifiek op geluid werd gecontroleerd. In het gesprek met de agent gaf deze aan dat hij door de vingers keek als de afwijking naar boven toe binnen de 3-5 db lag.
 
Laatst bewerkt:
Beste mensen,
De vorige eigenaar heeft een keurig zelfbouwuitlaat op m'n brommert gezet, inmiddels heb ik er een DB-killer in gezet. Maar ik wil deze zomer naar Duitsland en eventueel door naar Oostenrijk.

Heeft iemand enig idee hoe het zit met de eisen in Duitsland met de geluidsnormen enzo.
Schijnt dat de Polizei nogal streng daarop is.

Je toetsenbord kan ook wel een dbkiller gebruiken, schreeuwlelijk
 
Volgens de letter der wet moet je e keur hebben. Anders voldoet het voertuig niet aan de toelatingseisen en mag het niet aan het verkeer deelnemen.
Uitgesloten zijn moToren met een toelating van voor de regelgeving mbt tot e keur.
Heb je geen e keur en wordt je aangehouden dan is het afhankelijk van de agent of hij wel/geen boete geeft. Daar spelen diverse factoren een rol. Hoe luidt is de uitlaat (gemeten of subjectieve waarneming), heb je nog andere feiten begaan, reed je door een stiltegebied etc.....

Ik ben zelf diverse malen in Duitsland aangehouden met volledig open akra systemen zonder e keur. Max wat ik heb gehad is een geldboete, daarbij moet ik wel zeggen dat ik altijd de de Killers bij me heb en ter plekke kon monteren. Heb ook diverse controles meegemaakt waarbij motorrijders niet meer verder mochten rijden, doorgaans omdat ze ter plekke geen db Killers konden monteren.

Ben een keer in een fuik gereden waar specifiek op geluid werd gecontroleerd. In het gesprek met de agent gaf deze aan dat hij door de vingers keek als de afwijking naar boven toe binnen de 3-5 db lag.

Kun je deze wet dan even laten zien.....

Volgens mij is E-keur namelijk niets meer of minder dan een goedkeuring voor een onderdeel/gebruiksvoorwerp/item, waar wettelijke regels voor gelden, en om te voorkomen dat een producent in elk europeesch land een aparte goedkeuring moet aanvragen, deze via een E-keur verkregen kan worden voor alle landen binnen de EU, en als zodanig ook geaccepteerd moeten worden...

Voor uitlaten b.v. komen daar nog een heel aantal regels bij, zo moet b.v. de uitlaat voor een specifieke motor goedgekeurd worden, en mag je echt niet elke E-keur uitlaat onder elk willekeurige motor hangen, dus ook hier kan E-keur gewoon waardeloos zijn..

En ook dit bovenstaande gaat weer niet op voor alle lidstaten, zo heeft Dld b.v. naast de E-keur de ABE ingevoerd, en mag je alleen artikelen met ABE zonder keuring vervangen, alle andere keurmerken moet je eerst door de TUV laten keuren, en komt dan als zodanig op je kenteken te staan
 
Kun je deze wet dan even laten zien.....

Volgens mij is E-keur namelijk niets meer of minder dan een goedkeuring voor een onderdeel/gebruiksvoorwerp/item, waar wettelijke regels voor gelden, en om te voorkomen dat een producent in elk europeesch land een aparte goedkeuring moet aanvragen, deze via een E-keur verkregen kan worden voor alle landen binnen de EU, en als zodanig ook geaccepteerd moeten worden...

Voor uitlaten b.v. komen daar nog een heel aantal regels bij, zo moet b.v. de uitlaat voor een specifieke motor goedgekeurd worden, en mag je echt niet elke E-keur uitlaat onder elk willekeurige motor hangen, dus ook hier kan E-keur gewoon waardeloos zijn..

En ook dit bovenstaande gaat weer niet op voor alle lidstaten, zo heeft Dld b.v. naast de E-keur de ABE ingevoerd, en mag je alleen artikelen met ABE zonder keuring vervangen, alle andere keurmerken moet je eerst door de TUV laten keuren, en komt dan als zodanig op je kenteken te staan

Als je de wijsneus en beterweter wil uithangen: www.google.de :W
Beter zoeken jochie het is namelijk net zo goed te vinden als dat voor Nederlandse regelgeving ook is.
 
Laatst bewerkt:
ECE-Homologation – Wikipedia

ABE is in 2009 vervangen door ETG (Europese type goedkeuring) . ABE is een goedkeuring, alleen voor Duitsland. Duitsland is daarnaast net als andere EG landen verplicht om zonder keuring montage van ECE gekeurde onderdelen toe te staan. De onderdelen moeten wel voor het desbetreffende voertuig gekeurd zijn. Een demper dient voor het betreffende model motorvoertuig goedgekeurd te zijn. Daarom staat er naast het E teken een nummer, waarmee te achterhalen is, voor welk voertuig b.v. een demper is goedgekeurd. Officieel kan de typegoedkeuring van een voertuig ingetrokken worden, als niet ECE gekeurde onderdelen worden gebruikt.
ABE gekeurde onderdelen mochten zonder keuring in Duitsland gemonteerd worden, maar de bijbehorende documentatie van het onderdeel dient bij de voertuig papieren te zitten. Dus niet elke willekeurige demper met een E nummer mag onder een motor.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan