Vraagje schoonmaken remzuigers

DennyzfR6

MF veteraan
3 mei 2004
2.849
22
Puttershoek
Laatst zag ik een monteur tijdens het vervangen van de remblokken de zuigers iets naar buiten pompen, opwrijven en vervolgens met een waterpomptang op het randje pakken en een slag draaien.

Ging zo rond om alle zuigers rondom schoon te maken. Toch zie je dan wel de afdruk van de tang er licht instaan.

Ik heb het vanavond bij de mijne getracht, echter voelde ik zoveel weerstand dat ik hierdoor erg hard moet gaan knijpen dat het mij niet verstandig leek dit door te zetten.

Daarom hier de vraag, wordt dit vaker gedaan? Is dit veilig? Etc?

Thnx
 
:^ ik typ zo langzaam :P

Ja, zolang je niet uitschiet en in je hand knijpt... maar dat bedoel je niet.
gewoon nooit een remzuiger op de buitenkant vastpakken.
Ook al zal de het uiteinde van de rand niet zo heel snel gebruikt worden, na beschadiging komt roest en kans op beschadiging door revisie.

wel netjes dat hij schoonmaakt maar pak dan een tand die de zuiger aan de binnenkant van kan pakken.
 
Laatst bewerkt:
Goedbedoeld, maar een slordige uitvoering.
Net als "Even met een schuurpapiertje er over"

Een flinke uitwendige seegeringtang kan inderdaad gebruikt worden om de binnenkant beet te pakken. Lukt het daarmee niet, is het wijs om de remzuigers er uit te halen en de corrosie in de O-ring groeven even weg te bikken.
 
Als je er toch mee bezig wilt, waarom maak je hem dan niet ff helemaal schoon: zuigers eruit pompen, klauw loshalen en daarna op de werkbank alles netjes schoonmaken en inspecteren. Is niet zo heel moeilijk, want het is mij ook gelukt.
 
Laatst bewerkt:
Toevallig vandaag gedaan, voor het draaien een combi tang met een stuk karton aan de bovenkant.
( binnenband oid gaat uiteraard ook )
En opschuren met (rode)scotchbrite en WD-40.
De echt harde roestplekken die bleven staan voorzichtig met een zoetvijltje ( formaat sleutelvijl ) weggehaald en nagepoetst met scotchbrite en WD-40.

Daarna goed af gedaan met een doekje, beetje remzuiger vet er op en terug geduwd.

Voor:

10550986_772332406185800_6446326531471713350_n.jpg


Na:

10559705_772332422852465_8555324555497185644_n.jpg
 
Laatst bewerkt:
Toevallig vandaag gedaan, voor het draaien een combi tang met een stuk karton aan de bovenkant.
( binnenband oid gaat uiteraard ook )
En opschuren met (rode)scotchbrite en WD-40.
De echt harde roestplekken die bleven staan voorzichtig met een zoetvijltje ( formaat sleutelvijl ) weggehaald en nagepoetst met scotchbrite en WD-40.

Daarna goed af gedaan met een doekje, beetje remzuiger vet er op en terug geduwd.

Voor:

[afbeelding]

Na:

[afbeelding]

Zuiger zag er slecht uit,hopelijk blijft de boel lekvrij.
Waarom heb je de rubbers van de geleider ook niet meteen even vervangen als je toch zo bezig bent. :?
 
Laatst bewerkt:
Toevallig vandaag gedaan, voor het draaien een combi tang met een stuk karton aan de bovenkant.
( binnenband oid gaat uiteraard ook )
En opschuren met (rode)scotchbrite en WD-40.
De echt harde roestplekken die bleven staan voorzichtig met een zoetvijltje ( formaat sleutelvijl ) weggehaald en nagepoetst met scotchbrite en WD-40.

Daarna goed af gedaan met een doekje, beetje remzuiger vet er op en terug geduwd.

Voor:

[afbeelding]

Na:

[afbeelding]

Werd tijd :+

Heb je voor het nest spinnen ook een goed tehuis gezocht :P ?
 
Toevallig vandaag gedaan, voor het draaien een combi tang met een stuk karton aan de bovenkant.
( binnenband oid gaat uiteraard ook )
En opschuren met (rode)scotchbrite en WD-40.
De echt harde roestplekken die bleven staan voorzichtig met een zoetvijltje ( formaat sleutelvijl ) weggehaald en nagepoetst met scotchbrite en WD-40.

Daarna goed af gedaan met een doekje, beetje remzuiger vet er op en terug geduwd.

Voor:

[afbeelding]

Na:

[afbeelding]
En WD40 is niet slecht voor de afdichtingen?
 
Ik zou me eerder druk maken om de verdere staat van de remmen dan het gebruik van weedeeveertig

Waar zou jij je dan druk over maken? Ik zou zelf ook het rubber bovenaan op de foto vervangen (en schoonmaken/invetten) Maar zolang dit niet lekt lijkt het me prima (maar ik ben dan ook geen motor-monteur en ik stel deze vraag om er iets van te leren...)
 
Toevallig vandaag gedaan, voor het draaien een combi tang met een stuk karton aan de bovenkant.
( binnenband oid gaat uiteraard ook )
En opschuren met (rode)scotchbrite en WD-40.
De echt harde roestplekken die bleven staan voorzichtig met een zoetvijltje ( formaat sleutelvijl ) weggehaald en nagepoetst met scotchbrite en WD-40.

Daarna goed af gedaan met een doekje, beetje remzuiger vet er op en terug geduwd.

Voor:

[afbeelding]

Na:

[afbeelding]
en wat heb je hier te melden?

Zelf onderhoud slechter dan dealeronderhoud?

:X
 
Laatst bewerkt:
Hoeveel meerwerk is het nou om die zuigers er helemaal uit te halen en de boel goed op te poetsen? Als ik zie wat ik soms op mijn remmen aantref wordt dat een ontzettend kutwerk om die in de klauw schoon te maken.
 
Hoeveel meerwerk is het nou om die zuigers er helemaal uit te halen en de boel goed op te poetsen? Als ik zie wat ik soms op mijn remmen aantref wordt dat een ontzettend kutwerk om die in de klauw schoon te maken.


Het meerwerk is het weer moeten afvullen en ontluchten.
Als je de boel erop laat zitten hoeft dat niet (in geval van een quick fix zoals dit bij mij was) Remvloeistof zit er nu 4 maanden in.

Wordt bij het volgende beurtje weer vervangen.
 
WD-40 is niet in de buurt van de rubbers gekomen, op de scotchbrite gespoten en daarmee het geroeste deel schoongemaakt.
Zuigers grotendeels uitgeperst en het goede deel dat achter de roest zat gemeden.
En voor het terugpersen alles met een doekje remmenreiniger schoongemaakt en toen remzuiger vet er op.

Geleide pennen waren nog keurig netjes dus dat rubbertje geloof ik wel.
En of de zuigers niet gaat lekken is maar de vraag inderdaad, zaten wel wat putjes in.

Maar dit is niet met het werk van een dealer te vergelijken.
Ik doe het voor mijzelf en niet voor een klant, dus als het niet goed is gooien we de boel weer uit elkaar en gaan we verder.
Dit was nu de beste oplossing die het minste tijd en geld kost.
 
Dat rubbertje geloof je wel?
Die as + de andere kant daar schuift het hele systeem op en had je ook moeten invetten.
Schuift het niet meer soepel trap/knijp je de schijf krom.
Gezien de staat zoals de remklauw was, zal dat ook niet zo best meer zijn achter die rubberen hoesjes. Zijn wel je remmen kerel.

Ziet er verder wel weer leuk uit.
 
Dat rubbertje geloof je wel?
Die as + de andere kant daar schuift het hele systeem op en had je ook moeten invetten.
Schuift het niet meer soepel trap/knijp je de schijf krom.
Gezien de staat zoals de remklauw was, zal dat ook niet zo best meer zijn achter die rubberen hoesjes. Zijn wel je remmen kerel.

Ziet er verder wel weer leuk uit.

Geen halve zinnen lezen.
"Geleide pennen waren nog keurig netjes dus dat rubbertje geloof ik wel."
Ging allemaal soepel en zaten in het ( schoon ) vet.
 
In principe zijn de verwijderde rubbers schroot als je ze uit de remklauwen gebikt hebt.
Hoewel ze er meestal nog goed uitzien en ze waarschijnlijk nog 100% functioneren, bij voorzichtige verwijdering, dienen ze toch vervangen te worden voor een nieuw setje.

Dus even remklauwen schoonmaken kan een duur grapje worden als je de prijs van die rubbers meerekent.
 
Terug
Bovenaan Onderaan