Vraagje schoonmaken remzuigers

DennyzfR6

MF veteraan
3 mei 2004
2.849
22
Puttershoek
Laatst zag ik een monteur tijdens het vervangen van de remblokken de zuigers iets naar buiten pompen, opwrijven en vervolgens met een waterpomptang op het randje pakken en een slag draaien.

Ging zo rond om alle zuigers rondom schoon te maken. Toch zie je dan wel de afdruk van de tang er licht instaan.

Ik heb het vanavond bij de mijne getracht, echter voelde ik zoveel weerstand dat ik hierdoor erg hard moet gaan knijpen dat het mij niet verstandig leek dit door te zetten.

Daarom hier de vraag, wordt dit vaker gedaan? Is dit veilig? Etc?

Thnx
 
Geen halve zinnen lezen.
"Geleide pennen waren nog keurig netjes dus dat rubbertje geloof ik wel."
Ging allemaal soepel en zaten in het ( schoon ) vet.
Ik vraag me af of jullie het over dezelfde pennen hebben.
Ruudje bedoeld niet die stalen pennen waarde blokken mee vast zitten maar de pen die in het rubber schuift
 
Hebben het over de zelfde pennen.
Die andere zijn schoon gemaakt, kun je duidelijk zien op de fotos.

En het is geen half werk als je doel een werkende remklauw is.
Het hoeft geen nieuwe te worden, het moet werken.
Nogmaals, stuur er geen klant mee weg, het is voor mijzelf.
Check regelmatig of alles nog in orde is.
 
Hebben het over de zelfde pennen.
Die andere zijn schoon gemaakt, kun je duidelijk zien op de fotos.

En het is geen half werk als je doel een werkende remklauw is.
Het hoeft geen nieuwe te worden, het moet werken.
Nogmaals, stuur er geen klant mee weg, het is voor mijzelf.
Check regelmatig of alles nog in orde is.
De enige manier om er achter komen of het goed werkt is het uit elkaar halen.
Anders merk je het pas als je schijf krom is getrokken omdat de rem aan een kant blijft slepen.
Maar goed, het is jouw rem en als je die liever vernaggeld dan hem even uit elkaar haalt en smeerd is dat je goed recht
 
Je gaat die rubbertjes er niet in laten zitten als je er toch mee bezig bent.
Heb zelf ook een keer de remzuigers schoongemaakt omdat ze vast bleven zitten en pas los kwamen als je flink ging remmen. Ene kant van de klauw had bijna een nieuwe remblok terwijl de andere kant afgesleten was :')
Eerste keer schoongemaakt zonder rubbertjes. Verschil was minimaal en na een maand of 3 werd het erger. Nogmaals gedaan, dit keer met rubbertjes en keerringen en nu remt hij al 1.5 jaar probleemloos.
 
Je gaat die rubbertjes er niet in laten zitten als je er toch mee bezig bent.
Heb zelf ook een keer de remzuigers schoongemaakt omdat ze vast bleven zitten en pas los kwamen als je flink ging remmen. Ene kant van de klauw had bijna een nieuwe remblok terwijl de andere kant afgesleten was :')
Eerste keer schoongemaakt zonder rubbertjes. Verschil was minimaal en na een maand of 3 werd het erger. Nogmaals gedaan, dit keer met rubbertjes en keerringen en nu remt hij al 1.5 jaar probleemloos.

Juist, dan kan er ook geen straatvuil (water/zand) of remstof in/bijkomen.
En als je ze toch eraf hebt liggen is het de enige en juiste manier.
 
WD-40 is niet in de buurt van de rubbers gekomen, op de scotchbrite gespoten en daarmee het geroeste deel schoongemaakt.
Zuigers grotendeels uitgeperst en het goede deel dat achter de roest zat gemeden.
En voor het terugpersen alles met een doekje remmenreiniger schoongemaakt en toen remzuiger vet er op.

Geleide pennen waren nog keurig netjes dus dat rubbertje geloof ik wel.
En of de zuigers niet gaat lekken is maar de vraag inderdaad, zaten wel wat putjes in.

Maar dit is niet met het werk van een dealer te vergelijken.
Ik doe het voor mijzelf en niet voor een klant, dus als het niet goed is gooien we de boel weer uit elkaar en gaan we verder.
Dit was nu de beste oplossing die het minste tijd en geld kost.

prima dat jij er tevreden mee bent. Tis alleen niet verstandig om "kijk mij eens" te doen van half werk :P
 
Ik ben zelf op dit moment ook bezig met een revisie van mijn rempartij en stuitte op naar verroeste zuigers (althans de bovenste 2 mm). Omdat mijn motor de afgelopen 11 jr buiten heeft gestaan waarvan de laatste 3 jr nagenoeg stil, heeft dit deel van de zuigers continu bloot gestaan aan het weer. Gevolg: hardnekkige oxidatie.

Nu heb ik deze met wat rustyco-gel aangepakt waardoor de roest in ieder geval is verdwenen, echter toch wat pitting. Nu ben ik benieuwd of dit gevolgen zal hebben (lees: gaat lekken). Ik weet het niet maar het zou best kunnen. Overigens zagen mijn remklauwen er behoorlijk dramatisch uit. Echter nan verwijdering van de zuigerrubbers nagenoeg geen corrosie. Ook alle pinnen zagen er goed uit met geen tot nagenoeg geen roestvorming. Alles keurig in het vet.
Enkel de achterzijde van de remblokken waren volkomen verroest. De remvoering daarentegen nagenoeg nieuw. Vraag is nu of deze moeten worden vervangen. Gevoelsmatig zie ik de noodzaak niet maar aangezien ik geen 'pro'ben toch graag jullie advies.

Overigens zie ik regelmatig panische berichten over remvloeistof dat tenminste ieder jaar moet worden vervangen. Heb zelf de afgelopen 11 jr. nog nooit de vloeistof vervangen dus vond het nu de tijd ervoor worden. Wat blijkt: de kleur van de oude vloeistof nagenoeg identiek aan de nieuw gehaalde vloeistof. Is verkleuring enkel een indicatie van verzadigde vloeistof of kan ik de conclusie trekken dat er (nog) geen directe noodzaak was om de vloeistof te vervangen?
 
Ik ben zelf op dit moment ook bezig met een revisie van mijn rempartij en stuitte op naar verroeste zuigers (althans de bovenste 2 mm). Omdat mijn motor de afgelopen 11 jr buiten heeft gestaan waarvan de laatste 3 jr nagenoeg stil, heeft dit deel van de zuigers continu bloot gestaan aan het weer. Gevolg: hardnekkige oxidatie.

Nu heb ik deze met wat rustyco-gel aangepakt waardoor de roest in ieder geval is verdwenen, echter toch wat pitting. Nu ben ik benieuwd of dit gevolgen zal hebben (lees: gaat lekken). Ik weet het niet maar het zou best kunnen. Overigens zagen mijn remklauwen er behoorlijk dramatisch uit. Echter nan verwijdering van de zuigerrubbers nagenoeg geen corrosie. Ook alle pinnen zagen er goed uit met geen tot nagenoeg geen roestvorming. Alles keurig in het vet.
Enkel de achterzijde van de remblokken waren volkomen verroest. De remvoering daarentegen nagenoeg nieuw. Vraag is nu of deze moeten worden vervangen. Gevoelsmatig zie ik de noodzaak niet maar aangezien ik geen 'pro'ben toch graag jullie advies.

Overigens zie ik regelmatig panische berichten over remvloeistof dat tenminste ieder jaar moet worden vervangen. Heb zelf de afgelopen 11 jr. nog nooit de vloeistof vervangen dus vond het nu de tijd ervoor worden. Wat blijkt: de kleur van de oude vloeistof nagenoeg identiek aan de nieuw gehaalde vloeistof. Is verkleuring enkel een indicatie van verzadigde vloeistof of kan ik de conclusie trekken dat er (nog) geen directe noodzaak was om de vloeistof te vervangen?
Scheelt je toch weer een paar euro als je de komende 11 jaar ook nog met deze remvloeistof doet :Y
 
Precies, en in deze tijden van crisis scheelt elk dubbeltje :)

Nee gekheid, ik had verwacht dat het er als zwarte pasta uit zou komen echter het zag er als hagelnieuw uit...ik vroeg me dus af of hoe je kunt vaststellen of de vloeistof verzadigd is.
 
Precies, en in deze tijden van crisis scheelt elk dubbeltje :)

Nee gekheid, ik had verwacht dat het er als zwarte pasta uit zou komen echter het zag er als hagelnieuw uit...ik vroeg me dus af of hoe je kunt vaststellen of de vloeistof verzadigd is.
Je kunt het % aandeel water in de vloeistof meten.

Het is dan weliswaar even een eenmalige aanschaf van een goede meter, maar het scheelt je voortaan onnodige verspilling van remvloeistof. Kost toch al gauw 9 euro per liter, dat spul.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Even een oud topic omhoog schoppen. Zelf ook bezig geweest om de remmen van m'n circuitmotor eens goed schoon te maken, straks ook nog de wegmotor doen. Vanaf nu wil ik dit goed gaan bijhouden. Ik vroeg me af hoe de ervaren mannen dit doen? Ik deed zelf 1 klauw los maken zodat je niet per ongeluk de zuigers van de andere klauw er uit drukt. Vervolgens drukte ik de zuigers naar binnen en trok dan 1 zuiger omhoog met zo'n speciale tang. Vervolgens met tandenborstel en remreiniger aan de slag, de hardnekkige stukken gingen er makkelijk af door licht wrijven met rode scotch brite. Beetje ATE vet op de zuiger en op de naar de volgende. Ging allemaal goed tot de laatste zuiger van de eerste klauw, iets te ver omhoog en natuurlijk de zuiger er uit. Hierdoor was het ontluchten weer een hele klus. Nu moest sowieso de remvloeistof vervangen worden. Maar hoe maak je het goed schoon zonder het risico dat je eerst nog moet gaan ontluchten? Tips zijn welkom.
 
Door niet te beginnen de zuigers terug te drukken :+ Dan duw je al het vuil wat op de zuigers zit zo je klauw in :+

Als je ze hebt kan je een setje oude blokken kaal slijpen (dat er geen voering meer op zit, of bijna geen voering meer), die monteer je, knijp je de zuigers zo ver naar buiten als gaat, blokjes er uit, dan alles schoonboenen en dan pas terug duwen. Ik smeer er geen vet ofzo aan, trekt m.i. alleen maar vuil en remstof aan.

Ik zou als ik jou was de remklauw in een emmer met heet sop hangen en daarna met een oude tandenborstel lekker boenen.

Als je holle zuigers hebt kan je die met een geschikte tang draaien, ik heb die luxe niet altijd aan de motoren waar ik aan werk, dan pak ik een velletje waterproof 800/1000 en knip ik een lang strookje wat ik aan de niet toegankelijke zijde van de zuigers trek om ze schoon te maken.

Beste is m.i. gewoon klauw uit elkaar bonken en zuigers en ringen demonteren en dan goed reinigen. Gaat het om tussen de circuitdagen door eens reinigen dan zou ik voor de emmer heet sop methode gaan.


Edit: als het terugduwen van de zuigers veel moeite kost dan is een revisieset misschien een goed idee.
Dat het soms gebeurt dat er een zuiger uit plopt, ja, das meestal gewoon onhandigheid, maar misschien zit er teveel vloeistof in je reservoir. Soms kan je dan beter je verlies nemen en bij het terugduwen van de zuigers gewoon even de ontluchtinsnippel open draaien met een slang er aan, en dan wat je er uit duwt weer aanvullen in het reservoir.
 
De zuigers er half uit drukken doe ik door de rem in te knijpen. Daarna kuisen en draaien met een haakse seegeringtang. Beetje ATE vet er op en met blote vingers de zuiger weer in de klauw drukken.
 
Als de remvloeistof toch al vervangen moet worden neem ik de klauwen los van de motor, druk met perslucht de zuigers er uit en maak alles schoon aan alle kanten incluis de binnenkant. Ik gebruik water en dasty.

Uurtje drogen in de oven en dan met ate weer opbouwen en nieuwe vloeistof er in en ontluchten.

Heb echter geen abs module die problemen kan geven.

db
 
Remmenreiniger is eigenlijk alleen voor de schijf, en een beetje voor het frictiemateriaal. Anders had het misschien wel remklauwreiniger geheten...

Ik denk dat ik op mijn flessen beter een stickertje kan plakken met "Multi Purpose Cleaner, Engine Function Tester & More"
 
Terug
Bovenaan Onderaan