Motor aankicken, heel veel compressie, tips?

#Wouter

Die hard MF'er
18 sep 2010
673
0
Westland
Ik heb vorige week een Kawasaki KLX650 omgebouwd naar supermotard gekocht. Opgeboord blok met grotere carb, onwijs gaaf ding, maar ik heb nog wat problemen met het aankicken.

Het is ook m'n eerste motor die ik moet aankicken dus misschien is het ook wel mijn slechte kickstart techniek ;) Iemand tips?

Ik zet hem nou altijd net na BDP, maar ik moet toch wel heel veel keer kicken voordat ik hem aan krijg. Die zaak waarvan ik hem kocht kreeg hem wel in 2 trappen aan...

Buiten dat; om hem over zijn BDP te krijgen moet ik onwijs veel kracht gebruiken.. Ik sta eigenlijk met mijn volledige gewicht op de kickstart en moet dan een soort van springen om hem eroverheen te krijgen. Is dit normaal? Moet hier geen decompresseur op zitten oid?
 
Als deze decompresseur zou werken zou het dan zo zijn dat je hem redelijk makkelijk door zijn bdp heen trapt? Het lijkt me namelijk niet helemaal normaal dat je op je kickstart staat te springen om hem erdoorheen te krijgen...
 
Als deze decompresseur zou werken zou het dan zo zijn dat je hem redelijk makkelijk door zijn bdp heen trapt? Het lijkt me namelijk niet helemaal normaal dat je op je kickstart staat te springen om hem erdoorheen te krijgen...
Ook als hij werkt heb je bijna heel je gewicht nodig om hem door de compressie te krijgen.
 
Als deze decompresseur zou werken zou het dan zo zijn dat je hem redelijk makkelijk door zijn bdp heen trapt? Het lijkt me namelijk niet helemaal normaal dat je op je kickstart staat te springen om hem erdoorheen te krijgen...

Aankicken is wel iets wat je even door moet hebben en moeilijk uit te leggen. De KLX-R van MBM moet ik ook met vol gewicht op gaan staan om aan te trappen.

Zet de kickstart omhoog en duw hem zachtjes tot je weerstand krijgt.
En dan snel in 1 keer doorkicken naar onderen. Niet te langzaam.
Even oefenen. Dat gaat uiteindelijk lukken. :)

En asjeblieft, doe motorlaarzen aan als je hem aankickt. Niet met normale schoentjes of kousevoeten. Als ie een terugslag heeft gaat het heel veel pijn doen. :X :X
 
nu is kicken inderdaad wel iets wat je ff door moet hebben. ik met mijn zielige 73 kg had eerst ook grootse moeite om een 4 takt aan te trappen. na een tijdje hoefde ik maar amper met mijn lichaam omhoog, kon bijna blijven zitten zo makkelijk ging het me af. was op een yz426f.
 
ik neem aan dat zoiets dus 'normaal' is;

Dit is bij mij dus echt bij lange na niet het geval. Ik sta echt met al mn gewicht op die kickstart te springen om hem over zn bdp heen te krijgen...

Nja, dikke pech. Het is toch nog klote weer, dus binnenkort maar eens de kleppen + decompressie checken:)
 
Mag ik eens vragen, gewoon belangstelling. Hoe werkt eigenlijk zo'n automatische decompresseur ?

Dit vraag ik me al langer af en ik kan er ook weinig over vinden behalve eigenlijk plaatjes van gedemonteerde onderdelen. Dat ziet er heel eenvoudig uit maar hoe werkt het ?
Ik stel me een soort centrifugaal mechanisme voor dat op één of andere manier bij langzaam draaien de klep induwt, maar hoe dat moet werken haal ik niet uit die plaatjes.
En hoe kan het dat ie niet werkt als de speling te wijd staat ? Andersom zou ik logischer vinden...


Alvast bedankt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan