Varadero 125 plots geen vermogen en valt stil?

alpineovi

Rookie
4 jul 2012
16
0
België
Voor mijn zoon een Varadero 125 injectie gekocht van 2009.
Tijdje terug had hij plots tijdens het rijden geen vermogen meer en viel ook af en toe stil als hij moest stoppen aan een verkeerslicht?
Als hij geen vermogen heeft helpt het als hij even langs de kant gaat staan en enkele keren brusk gas geeft waarna hij weer een hele tijd perfect werkt?

Aangezien ik zelf automechanieker ben en ook mijn zoon al heel zijn jonge leventje mee helpt bij papa dachten we wel even het probleempje te kunnen vinden.
We hebben er een werkhandboek van Haynes voor gekocht en dus de foutcodes uitgelezen maar geen enkele foutcode in het geheugen?
We hebben de kuip en benzinetank gedemonteerd en alle fiche even los getrokken en met contactcleaner ingespoten en ook alle vacuum leidingen enz. nagekeken maar niets gevonden?
Naar de motorzaak geweest om hem daar ook even uit te laten lezen maar de technieker daar liet weten dat ze waarschijnlijk ook geen foutmelding zouden zien omdat die computer niet meer doet dan wat wij eigenlijk zelf gedaan hebben. Wat hij wel liet weten dat het misschien de benzinepomp is die af en toe niet optimaal zou werken dus we moesten de moto daar maar eens even binnenbrengen! :?
Aangezien dit meteen een hoop euro's gaat kosten hoop ik dat er hier misschien nog iemand tips heeft voor ons.
 
De klachten komen wel overeen met een defecte pomp.
Ik weet alleen dat dit een bekende klacht is op de Varadero XL1000V tot 2002 (carb versie)
Bij injectie versies is dit bij de XL1000 verholpen.
Jij geeft zelf aan dat de Varadero 125 van 2009, injectie heeft en het lijkt mij dan ook stug dat het de pomp is.
Overigens kost een revisiesetje voor een pomp van een XL1000, rond de 23 euro dus dat valt ook wel weer mee.


Succes
 
Laatst bewerkt:
Voor mijn zoon een Varadero 125 injectie gekocht van 2009.
Tijdje terug had hij plots tijdens het rijden geen vermogen meer en viel ook af en toe stil als hij moest stoppen aan een verkeerslicht?
Als hij geen vermogen heeft helpt het als hij even langs de kant gaat staan en enkele keren brusk gas geeft waarna hij weer een hele tijd perfect werkt?

Aangezien ik zelf automechanieker ben en ook mijn zoon al heel zijn jonge leventje mee helpt bij papa dachten we wel even het probleempje te kunnen vinden.
We hebben er een werkhandboek van Haynes voor gekocht en dus de foutcodes uitgelezen maar geen enkele foutcode in het geheugen?
We hebben de kuip en benzinetank gedemonteerd en alle fiche even los getrokken en met contactcleaner ingespoten en ook alle vacuum leidingen enz. nagekeken maar niets gevonden?
Naar de motorzaak geweest om hem daar ook even uit te laten lezen maar de technieker daar liet weten dat ze waarschijnlijk ook geen foutmelding zouden zien omdat die computer niet meer doet dan wat wij eigenlijk zelf gedaan hebben. Wat hij wel liet weten dat het misschien de benzinepomp is die af en toe niet optimaal zou werken dus we moesten de moto daar maar eens even binnenbrengen! :?
Aangezien dit meteen een hoop euro's gaat kosten hoop ik dat er hier misschien nog iemand tips heeft voor ons.
Zoals de waard....

Zelf even nadenken en controleren.
 
We hebben al heeeeeel veel nagedacht maar toch bedankt voor de goede tip!
Ondertussen op zoek naar zo'n benzinepomp of revisiesetje maar nog niet gevonden dus zal daar ook nog even over nadenken!lol
 
We hebben al heeeeeel veel nagedacht maar toch bedankt voor de goede tip!
Ondertussen op zoek naar zo'n benzinepomp of revisiesetje maar nog niet gevonden dus zal daar ook nog even over nadenken!lol
Tis maar een gedachte hoor, en wellicht zit ik er heel er naast en sla ik een modderfiguur. Maar ik heb ooit iemand horen zeggen dat een Honda dealer wel eens wat onderdelen heeft, of kan bestellen.

Maar ik durf niet te zeggen of die persoon het bij het rechte eind had, of dat het gewoon een broodje-aap-verhaal was.

Ik hoop dat ik je niet teveel op het verkeerde been zet.

Succes in ieder geval!
 
@ litter : je weet het waarschijnlijk niet, maar een benzinepomp voor carbu en 1 voor injektie zijn even verschillende als een carbu en de injektie zelf. Voor een carbu kan je revisiesetjes kopen, voor een injektor niet.

moest de pomp niet werken , zou er toch te weinig druk in het systeem moeten zitten en zou je daar een foutcode voor moeten krijgen (tenzij er geen benzinedruk-sensor opzit).

beginnen bij het begin : heb je ontsteking ?
zo ja, start hij wel op startpilot/remmenreiniger/whatever ?
 
Mr. Martel!
Ik dacht dat ik op dit forum terecht kon voor "technische" hulp?
De moto bij Honda binnen brengen of daar originele dure onderdelen kopen is natuurlijk het gemakkelijkste maar niet de bedoeling van iemand die al heel zijn leven oldtimers restaureerd en dus gewoon is van onderdelen en oplossing te zoeken die ten 1°veel goedkoper zijn en ten 2° ook de voldoening geven van het speur en herstelwerk!
Ik richt mij hier dus tot de "eventuele" techniekers of eventurle eigenaars die misschien ook hetzelfde probleem gehad hebben met hun Varadero!
 
Mr. Martel!
Ik dacht dat ik op dit forum terecht kon voor "technische" hulp?
Dat kan ook.
Zo gaf je aan dat je een revisieset niet kon vinden. Ik geef je aan wat ik ooit ergens heb gehoord, maar als je daar niet naar wilt handelen: ook best :)

De moto bij Honda binnen brengen of daar originele dure onderdelen kopen is natuurlijk het gemakkelijkste maar niet de bedoeling van iemand die al heel zijn leven oldtimers restaureerd en dus gewoon is van onderdelen en oplossing te zoeken die ten 1°veel goedkoper zijn en ten 2° ook de voldoening geven van het speur en herstelwerk!
JA!

Maar dat zeg ik toch ook niet.
Ik richt mij hier dus tot de "eventuele" techniekers of eventurle eigenaars die misschien ook hetzelfde probleem gehad hebben met hun Varadero!
Ok, ik ben geen van beide.
Ik ben geen eventuele technieker, en heb geen Varadero 125.

Ik weet wel waar je die onderdelen kunt kopen.
 
We hebben al heeeeeel veel nagedacht maar toch bedankt voor de goede tip!
Ondertussen op zoek naar zo'n benzinepomp of revisiesetje maar nog niet gevonden dus zal daar ook nog even over nadenken!lol
varadero 125 fuel pump | eBay

Overigens zou ik eerst controleren of en hoe de pomp het nu doet.

Net als de andere dingen die van belang zijn bij dergelijke storingen.

Als je gevonden hebt wat er mis is, ga je dat verhelpen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
moest de pomp niet werken , zou er toch te weinig druk in het systeem moeten zitten en zou je daar een foutcode voor moeten krijgen (tenzij er geen benzinedruk-sensor opzit).

beginnen bij het begin : heb je ontsteking ?
zo ja, start hij wel op startpilot/remmenreiniger/whatever ?

Zoals ik al geschreven heb heeft hij het probleem maar af en toe en gaat anders als een speer dus dit zijn zo van die probleemen waar je wel eens lang kan naar zoeken.
Starten doet hij trouwens altijd van de eerste keer zelfs als hij dan toch weer eens is stilgevallen dus het zou kunnen dat het wel degelijk de pomp is die af en toe eens wat hapert maar dit geeft spijtig genoeg geen foutmelding want ondanks dat er genoeg andere sensors op dit ding staan hebben ze voor de benzinedruk niet gedaan.
We gaan dit weekend die pomp er toch maar eens uithalen want het zou ook kunnen dat er ergens een vuiltje zit wat af en toe de doorgang belemmert dus dan kunnen we dat toch al uitsluiten.
Daarna kan ik altijd met een T-stukje tussen de benzinleiding een drukmeter monteren zodat hij; als er weer eens vermogen verlies is; op de meter kan zien of er op dat moment nog wel voldoende druk is.
 
Zoals ik al geschreven heb heeft hij het probleem maar af en toe en gaat anders als een speer dus dit zijn zo van die probleemen waar je wel eens lang kan naar zoeken.
Starten doet hij trouwens altijd van de eerste keer zelfs als hij dan toch weer eens is stilgevallen dus het zou kunnen dat het wel degelijk de pomp is die af en toe eens wat hapert maar dit geeft spijtig genoeg geen foutmelding want ondanks dat er genoeg andere sensors op dit ding staan hebben ze voor de benzinedruk niet gedaan.
We gaan dit weekend die pomp er toch maar eens uithalen want het zou ook kunnen dat er ergens een vuiltje zit wat af en toe de doorgang belemmert dus dan kunnen we dat toch al uitsluiten.
Daarna kan ik altijd met een T-stukje tussen de benzinleiding een drukmeter monteren zodat hij; als er weer eens vermogen verlies is; op de meter kan zien of er op dat moment nog wel voldoende druk is.
Dat lijkt me een prima aanpak! :Y
 
Hahaha, je bent misschien geen mechanieker maar in ieder geval een betere speurneus dan ik!
Bedankt voor het linkje op Ebay!
Ik zei: ik ben geen eventuele technieker.

Subtiel verschil O-)

edit:
ebay.de kan ook nog wel eens wat hebben. Iets dichter bij huis, en geen invoerheffingen.
varadero 125 pumpe | eBay
(staan ook de rem pompen tussen, kwestie van even zoek criteria aanpassen).

Maar dan nog zou ik -indien je inderdaad revisie van de pomp moet doen- contact opnemen met de Honda-verdeler om te vragen of die sets verkrijgbaar zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat jij aandelen hebt bij Honda? lol
Ik laat mijn zoon dit weekend even de pomp er uit halen en dan kijken we of daar iets mis mee is en indien er wel degelijk een probleem is kan ik eerst de prijs even vragen bij Honda voor ik beslis om een piraat stuk te zoeken.
De zoon komt hier trouwens juist thuis met de Varadero en heeft het nu weer helemaal NIET gehad dus zoals ik al laten weten heb zijn dit de moeilijkste problemen om op te lossen maar dan toch ook weer zo leuk als je ze ZELF opgelost krijgt.
Ik hou jullie op de hoogte.
 
was het vandaag ook droog in nederland ?
symptomen lijken mij identiek aan die waar een sv650 bij nat weer al eens last van heeft : water/vuuil hoopt zich op i het bougiegat van de voorste cyl (ondanks rubber afdichting). dat gat heeft wel een afvoerkanaaltje maar dat verstopt regelmatig, waardoor die zijn ontsteking we valt (door vocht direkt geleiding naar massa).

en ;) vermits zo'n varadero ook een V-twin is ...
 
Goede tip Janbros ik geef het even door aan mijn zoon hier.
Vorige week heeft hij wel nieuwe bougies gestoken maar natuurlijk niet naar een afvoerkanaaltje gekeken dus...
De bougies die erin zaten waren trouwens nieuw want toen we de moto enkele maanden geleden gekocht hebben had hij net een groot onderhoud gekregen dus die zitten er nog maar een dikke 1000 km in maar voor alle zekerheid zijn we daar dan toch mee begonnen.
 
Die zal 99% van de tijd goed zijn hé omdat hij het maar af en toe en maar heel even heeft dus heb hierboven al geschreven dat ik er eventueel een T¨stuk let een meter op zal monteren zodat hij terwijl het vermogen nog eens wegvalt meteen de druk kan aflezen.
Ik vermoed dat die rond de 2,5 bar moet zijn?

Dan is het wel heel uniek. Een gare pomp haalt ook als de motor op het oor prima loopt vaak zijn voorgeschreven druk niet, en kan het dus toch raadzaam zijn om die te controleren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan