Probleempje bij terugschakelen honda CB500

Totl

Noorderling
8 jul 2014
1.805
174
Hallo MF,

Ik zit met een probleempje. Toen ik deze Honda CB500 kocht (zo'n 3k km) terug, schakelde deze helemaal perfect. De laatste tijd begint hij echter steeds 'rauwer' te schakelen. Dit is het beste merkbaar bij het terugschakelen, vroeger was dit gewoon zoals het hoort. Je raakt m net met je teen aan, en hij gaat een versnelling lager. Nu moet ik toch al wat serieuzer aanraken, tevens voel je hem in de versnelling 'schieten' dit is iets wat hij vroeger nooit deed.

Ik wil graag weer terug naar dat soepele schakelgedrag, Waar kan dit probleem aan liggen?

Totl.

PS: ik dacht als eerste aan het aanspannen van de koppelingskabel, maar dit is niet effectief gebleken.
 
De olie is vers, maar als het hier aan kan liggen dan zal ik dat binnenkort wel doen. Weet zo niet welke olie de vorige eigenaar erin heeft gedaan.
 
Olie is goed op peil. "speling van de koppeling" ik neem aan dat je daarmee de speling in de hendel bedoelt? Zo ja, dan is die goed
 
Heb het even gecontroleerd, maar de kettingspeling valt nog binnen de marges. Zat overigens zelf te denken aan de koppelingsplaten. Zou dit kunnen?
 
Ja, maar dan zouden ze krom moeten zijn.

Ik zou eerst zoeken in de bediening van de pushrod (as door het blok)
Als de hevel op het dekseltje zit zou ik het daar eerst zoeken, misschien de nok versleten..
Maar ik weet niet precies hoe deze in elkaar steekt.
 
de kettingset is een paar dagen geleden door mijzelf vervangen.

in het haynes handboek staat ook iets over de 'stopper arm return spring' heb hier ook wel eens iets dergelijks over gelezen. aangezien het niet een nieuwe CB500 betreft, zou het kunnen dat deze niet meer werkt zoals het hoort. is dit misschien ook een mogelijkheid?
 
Gemak van schakelen heeft heel veel te maken met de ketting en kettingspanning. Weet je heel zeker dat dat het niet is? Hoe gaat het opschakelen en hoe voelt het schakelpedaal als je hem met de hand bediend?
 

betreft een Honda CB500(PC32) uit 1997, met 41000 km op de klok.

wat betreft de kettingspanning: Ik houd het haynes handboek aan en die meldt een speling van 30-40mm. mijn ketting heeft op dit moment 35mm dus zou in principe nog binnen de marge moeten vallen.

Valt er iets speciaals aan het schakelpedaal te voelen als je hem met de hand bedient? voelt niet anders als normaal.
 
Laatst bewerkt:
Je zult dan wel ergens iets fout gedaan hebben, aangezien het probleem zich nog maar net voordoet en nadat je een nieuwe kettingset gemonteerd hebt.

Cb500's staan er nou niet bepaald om bekend om slecht te schakelen ...
 
betreft een Honda CB500(PC32) uit 1997, met 41000 km op de klok.

wat betreft de kettingspanning: Ik houd het haynes handboek aan en die meldt een speling van 30-40mm. mijn ketting heeft op dit moment 35mm dus zou in principe nog binnen de marge moeten vallen.

En zegt haynes nog iets over hoe je het moet meten? Wat zegt de owner's manual?

Mijn honda mag 15 tot 25 mm speling hebben, en dat moet je meten met de motor op de zijstandaard.
 
Laatst bewerkt:
Je zult dan wel ergens iets fout gedaan hebben, aangezien het probleem zich nog maar net voordoet en nadat je een nieuwe kettingset gemonteerd hebt.

Cb500's staan er nou niet bepaald om bekend om slecht te schakelen ...

Niet helemaal waar. het probleem deed al eerder voor, de kettingset is vervangen omdat er een paar schakeltjes vast zaten icm versleten tandwielen.

Wat betreft speling meten moet je hem inderdaad op de zijstandaard zetten, heb geen idee wat de owner's manual zegt aangezien ik aan de Haynes manual genoeg dacht te hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan