Probleempje bij terugschakelen honda CB500

Totl

Noorderling
8 jul 2014
1.805
174
Hallo MF,

Ik zit met een probleempje. Toen ik deze Honda CB500 kocht (zo'n 3k km) terug, schakelde deze helemaal perfect. De laatste tijd begint hij echter steeds 'rauwer' te schakelen. Dit is het beste merkbaar bij het terugschakelen, vroeger was dit gewoon zoals het hoort. Je raakt m net met je teen aan, en hij gaat een versnelling lager. Nu moet ik toch al wat serieuzer aanraken, tevens voel je hem in de versnelling 'schieten' dit is iets wat hij vroeger nooit deed.

Ik wil graag weer terug naar dat soepele schakelgedrag, Waar kan dit probleem aan liggen?

Totl.

PS: ik dacht als eerste aan het aanspannen van de koppelingskabel, maar dit is niet effectief gebleken.
 
Schakelas gedeelte wat door je voortandwiel deksel gaat goed schoon maken en goed invetten.
Gat waar de as door heen gaat ook goed schoon maken en invetten.
Alles weer netjes monteren en dan zal het wel weer goed zijn.
Zeker gezien het feit dat dit deksel van zijn plek is geweest tijdens de kettingset vervangen.
Of je hebt hem niet schoon gemaakt en er is oud hard vervuild kettingvet in het gat van de schakel as gekomen of je hebt het zo goed schoon gemaakt dat het nu niet meer gesmeerd is.
 
Dat had een verklaring kunnen zijn, ware het niet dat de schakelas zich niet achter het deksel van het voortandwiel bevindt.

Dan nog kan het geen kwaad het te smeren. baat het niet, het schaadt ook niet. *D

Ik wil jullie allen bedanken voor het meedenken *O* , morgen zal ik het een en ander bekijken.
 
Goed, dan vervang ik de olie ook, smeren en olie vervangen zijn nog wel dingetjes waar ik het gereedschap voor heb. Als de versnellingsbak uitelkaar blijkt te moeten dan stuur ik hem wel even naar de monteur.
 
Motul 10w40 halfsyntheet. Voldoet aan JASO MA2 specificaties, volgens de doos optimaal voor "smooth shifting." Het was me iig duur genoeg @ 13,60 per liter. Misschien moet het wel even inwerken?
 
Motul 10w40 halfsyntheet. Voldoet aan JASO MA2 specificaties, volgens de doos optimaal voor "smooth shifting." Het was me iig duur genoeg @ 13,60 per liter. Misschien moet het wel even inwerken?
5100 is uitstekend en ja, het moet flink rond gepompt worden voor het wat doet, maar het herstelt geen defecten.
 
Mijn excuuses. Opzich is het wel uit te houden, ben er nog niet helemaal tevreden mee, maar ik doe hem wel even naar de monteur. Iig bedankt!
 
Terug
Bovenaan Onderaan