Dit had serieuze gevolgen kunnen hebben...

De patatkoning

MF veteraan
6 dec 2004
1.310
4
... Zojuist bij het schoonmaken van de remmen (KTM adventure 990R), de blokken eruit, valt deze dus zomaar uit mekaar.....

IK moet er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren. Blokken zien er verder nog goed uit. Ken echter de historie niet. Of het de eerste set is (motor heeft 21K gelopen nu), en ik heb hem vanaf 16K. Zou theoretisch de tweede set kunnen zijn...

Iemand dit wel eens aangetroffen?
full

full
 
Laatst bewerkt:
Das 5000 km. En je weet de voorgeschiedenis niet. En je verteld er niet bij hoe je de motor kocht (met of zonder beurt/ particulier).
Dan vind ik Wimmel zn redenatie echt niet misplaatst :N
Ik sleutel ook veel aan motoren (en auto's) zowel thuis als bij pro's om wat te leren end. O-)
Dan weet je toch wel dat als je een motor koopt, en die neem je zo mee, dat je dan wel het een en ander moet nakijken? :? En met stip bovenaan de remmen. Die blokjes zijn niet compleet versleten maar echt nieuw zijn ze er ook niet meer uit.
In het geval dat je zelf sleuteld en het onderhoud doet heb je ook zelf de verantwoording voor wat je doet. Das heel prettig maar je kan nergens op terug vallen. ;)

Motor had net (aantoonbaar) de grote 15K beurt gehad ;)

Maar nogmaals, alles prima nu. Ik was het gewoon zelf nog nooit tegengekomen. Dus vandaar mijn "verbazing". Zo zie je maar weer, zoals idd hier al meerder malen aangegeven, onderhoud hebben ze daarvoor uitgevonden. En daarom doen we dat dus ook netjes.

Thanks voor alle feedback!
 
Het is met remblokken net als met banden, je hebt slijtage en veroudering. Bij een motor waar weinig mee is gereden is de slijtage niet de reden om remblokken en banden te vervangen maar de leeftijd. Als er ooit mee in de pekel is gereden of de motor staat veel buiten, dan laat die voering na een paar jaar inderdaad los.
 
Ik lees nu meerdere keren inspectie ed... maar hoe wil je zien of er roest ónder de blokken zit? Beetje roest ergens en gelijk vervangen?

ik haal elk jaar na de winterstalling de blokken eruit om de boel te reinigen en een pupje vet te geven.
even een borsteltje langs de blokken, bril op en kijken maar .
mocht de boel beginnen los te laten ben je er in vroeg stadium bij.
 
Motor had net (aantoonbaar) de grote 15K beurt gehad ;)

Maar nogmaals, alles prima nu. Ik was het gewoon zelf nog nooit tegengekomen. Dus vandaar mijn "verbazing". Zo zie je maar weer, zoals idd hier al meerder malen aangegeven, onderhoud hebben ze daarvoor uitgevonden. En daarom doen we dat dus ook netjes.

Thanks voor alle feedback!

Tja daar wordt het verhaal weer iets anders van, maar 5000 km later houdt dat ook geen stand meer natuurlijk. :9
Je verbazing is wel te begrijpen hoor. Maar dit valt onder het hoofdstuk weer wat geleerd. :W
 
ik haal elk jaar na de winterstalling de blokken eruit om de boel te reinigen en een pupje vet te geven.
even een borsteltje langs de blokken, bril op en kijken maar .
mocht de boel beginnen los te laten ben je er in vroeg stadium bij.

Kan het er nog steeds prima uit zien en met eerste beetje vorst los drukken... ik bedoel maar te zeggen je kan het nooit helemaal uitsluiten want je kan er niet onder kijken.

En als ik kijk naar de blokken van de TS had je dit ook dan niet zien aankomen.
 
Laatst bewerkt:
Kan het er nog steeds prima uit zien en met eerste beetje vorst los drukken... ik bedoel maar te zeggen je kan het nooit helemaal uitsluiten want je kan er niet onder kijken.

En als ik kijk naar de blokken van de TS had je dit ook dan niet zien aankomen.


nou, daar twijfel ik een beetje aan,
er zit veel roest en roest word dikker[1mm staal is 10mm roest] dus die roest drukt de voering omhoog.
ik denk dat bij goede inspectie je wel had kunnen zien dat de voering van het staal loskwam,
maar is altijd makkelijk roepen achteraf of vanaf een beeldscherm.
 
T is me ook wel eens gebeurd, op de aanhanger van een vrachtwagen.

Moest een service monteur bijkomen om met een snijbrander de klauw eraf
te branden ( totaal vastgeslagen )

Het komt echt voor bij alle schrijf remmen , d'r nog nooit van gehoord bij een trommelrem.

Een oud gediende die weet of het ook hierbij kan gebeuren ?
 
T is me ook wel eens gebeurd, op de aanhanger van een vrachtwagen.

Moest een service monteur bijkomen om met een snijbrander de klauw eraf
te branden ( totaal vastgeslagen )

Het komt echt voor bij alle schrijf remmen , d'r nog nooit van gehoord bij een trommelrem.

Een oud gediende die weet of het ook hierbij kan gebeuren ?

Geen oud gediende maar het antwoord is ja. Bij mijn vriendin haar peugeotje 106 begonnen ze ook in de trommel los te laten. Bij achteruit rijden en remmen maakte de remmen een vreemd geluid. Bij vooruit rijden niets aan de hand. Bij demonteren van wiel en trommel bleek de remvoering los te laten. Volgens de monteur waar ik heen ga hebben Franse auto's hier meer last van als andere merken. Met motors heb ik hier (gelukkig) geen ervaring mee.
 
nou, daar twijfel ik een beetje aan,
er zit veel roest en roest word dikker[1mm staal is 10mm roest] dus die roest drukt de voering omhoog.
ik denk dat bij goede inspectie je wel had kunnen zien dat de voering van het staal loskwam,
maar is altijd makkelijk roepen achteraf of vanaf een beeldscherm.

Het was de eerste inspectie die ik zelf deed op deze motor. Zoals gezegd, bij aanschaf had hij net een grote beurt gehad (aantoonbaar).

Idd, weer wat geleerd. Nieuwe blokjes zitten er inmiddels (aan 1 kant) in. Nu ff een zaterdagmiddag pilsie (pauze) en dan de andere kant. Er zitten nu ferodos in. Remtangen helemaal schoongemaakt met zeepsop, afgedroogd, zuigertjes zagen er nog heel mooi uit (als nieuw), een mooie lik ooiervaarskuitenvet op de zuigertjes (en aan de goeie kant van de blokken ;) ), nu alleen de achterrem nog. Ben wel benieuwd hoe die blokken er dan uitzien....

full

full
 
Laatst bewerkt:
Het was de eerste inspectie die ik zelf deed op deze motor. Zoals gezegd, bij aanschaf had hij net een grote beurt gehad (aantoonbaar).

Idd, weer wat geleerd. Nieuwe blokjes zitten er inmiddels (aan 1 kant) in. Nu ff een zaterdagmiddag pilsie (pauze) en dan de andere kant. Er zitten nu ~ferodos~ in. Remtangen helemaal schoongemaakt met zeepsop, afgedroogd, zuigertjes zagen er nog heel mooi uit (als nieuw), een mooie lik ooiervaarskuitenvet op de zuigertjes (en aan de goeie kant van de blokken ;) ), nu alleen de achterrem nog. Ben wel benieuwd hoe die blokken er dan uitzien....

[afbeelding]
[afbeelding]

Goede keuze :)

Ik rij al jaren met ferodo,nog nooit uit elkaar gevallen :P
 
Laatst bewerkt:
T is me ook wel eens gebeurd, op de aanhanger van een vrachtwagen.

Moest een service monteur bijkomen om met een snijbrander de klauw eraf
te branden ( totaal vastgeslagen )

Het komt echt voor bij alle schrijf remmen , d'r nog nooit van gehoord bij een trommelrem.

Een oud gediende die weet of het ook hierbij kan gebeuren ?

Bij trommel remmen gebeurt het ook. Tegenwoordig zijn die ook bijna allemaal gelijmd.
 
Ik lees nu meerdere keren inspectie ed... maar hoe wil je zien of er roest ónder de blokken zit? Beetje roest ergens en gelijk vervangen?

Ga je in gemonteerde toestand ook bijna nooit zien. Als je al goed zicht hebt zit er wel een laagje remstof of vuil overheen.

Blokken eruit halen en met een messing borstel voorzichtig erlangs halen. Zie je dat er een kiertje onder komt mag je ze gelijk in de vuilnisbak gooien.
 
Sodeknetters, zeker van een merk als brembo zou je toch verwachten dat de lijm het langer uithoudt, dan er "voering" op de blok zit....

u riep? })

sinds ze de basisplaat nog steeds gewoon braaf van staal maken is het naar mijn idee niet zo heel gek dat er wel eens voering los roest. Is eigenlijk een van dé redenen waarom het nuttig is om de zaak af en toe eens preventief uit elkaar te halen... en bij trommels de standaard na zoveel tijd lekkende cilindertjes.
 
Ik kom het bij mij in de werkplaats gemiddeld zo'n 2-3 keer per jaar tegen, bij alle merken.
Meestal blijft de voering gewoon min of meer op zijn plek, en is er weinig aan de hand. Soms heb je ook gewoon pech.....



Met DP remblokken nog nooit gezien of gehad, Lucas de goedkopere uit daarintegen wel weer regelmatig.
Was voor mij de reden om geen Lucas meer te verkopen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan