Start-probleem CB750KZ

jorgdebont

Rookie
26 okt 2014
15
0
Eindhoven
Hallo Mede-MF'ers

Ik ben nog vrij nieuw hier. Woonachtig in Eindhoven en inmiddels al even in bezit van een cb750kz. Ook ik heb het virus te pakken en hoop hier gedurende mijn project veel kennis te mogen opdoen. Hiephoi :]

Terug naar het "probleem." Juistem ook ik heb startproblemen. Ik heb het hier al meerdere keren voorbij zien komen, ook de checklist volledig doorlopen maar het beestje vertoond nog steeds geen tekenen van leven.

De motor heeft zo'n vier jaar stil gestaan, na aankoop heb ik de carburateurs goed gereinigd, olie vervangen en het oliefilter uiteraard. Bougies vervangen en ook de accu is vervangen.

De motor staat in z'n vrij, het neutraal lampje brand, dodemansknop staat in juiste stand, startmotor draait rond en alle bougies vonken. Er zit momenteel geen tank op, in plaats daarvan hangt er nu aan het benzine-filterje een grote kunstof-spuit. Als ik hem probeer te starten zie ik het benzine-level dan ook mooi dalen en dus de carbs in gaan.

Wat kan het zijn...?? Zie ik iets over het hoofd:?
 
Allright. Dan zal ik eerst eens even uit gaan zoeken hoe ik de compressie kan gaan testen en hoe ik kan bepalen of de vonk op het juiste moment staat..
Hebben jullie daar nog tips voor, zonder alles gelijk te verklappen:P?
 
Timing moet ook goed zijn. Dit heb ik gecontroleerd aan de hand van het WPhandboek. Ik zal nu eerst even een compressiemeter aanschaffen zodat ik dit ook weer kan uitsluiten. Alvast bedankt tot zover
 
Bougies doppen zitten 100% zeker weten op de goede plek.
Wat betreft de natheid, alleen bougie 2 is echt merkbaar nat.

Als we er even vanuit gaan dat het aan de compressie ligt, dan zou de motor toch moeten starten ook al is de compressie niet meer optimaal? Ook vertelde verkoper dat de motor rijdend is weggezet.. maarja dat is natuurlijk niet echt een betrouwbaar uitgangspunt.
 
Bougies doppen zitten 100% zeker weten op de goede plek.
Wat betreft de natheid, alleen bougie 2 is echt merkbaar nat.

Als we er even vanuit gaan dat het aan de compressie ligt, dan zou de motor toch moeten starten ook al is de compressie niet meer optimaal? Ook vertelde verkoper dat de motor rijdend is weggezet.. maarja dat is natuurlijk niet echt een betrouwbaar uitgangspunt.
Al met wat startpilot geprobeerd?
Kijken of er dan wel een roffel, iets van verbranding, komt.
 
Hallo Mede-MF'ers

Ik ben nog vrij nieuw hier. Woonachtig in Eindhoven en inmiddels al even in bezit van een cb750kz. Ook ik heb het virus te pakken en hoop hier gedurende mijn project veel kennis te mogen opdoen. Hiephoi :]

Terug naar het "probleem." Juistem ook ik heb startproblemen. Ik heb het hier al meerdere keren voorbij zien komen, ook de checklist volledig doorlopen maar het beestje vertoond nog steeds geen tekenen van leven.

De motor heeft zo'n vier jaar stil gestaan, na aankoop heb ik de carburateurs goed gereinigd, olie vervangen en het oliefilter uiteraard. Bougies vervangen en ook de accu is vervangen.

De motor staat in z'n vrij, het neutraal lampje brand, dodemansknop staat in juiste stand, startmotor draait rond en alle bougies vonken. Er zit momenteel geen tank op, in plaats daarvan hangt er nu aan het benzine-filterje een grote kunstof-spuit. Als ik hem probeer te starten zie ik het benzine-level dan ook mooi dalen en dus de carbs in gaan.

Wat kan het zijn...?? Zie ik iets over het hoofd:?


nieuwe benzine of die uit de tank?

EDIT;
na de winter wilde die van mij ook altijd slecht aanslaan, de carburateurs aftappen was dan noodzaak.
maar die heb je al los gehad lees ik, toch geen sproeiertje[stationair] verstopt?
 
Laatst bewerkt:
Benzine is verser dan vers. Sproeiers waren op het moment van monteren allemaal goed schoon. Ik heb dit Dubbel gecheckt omdat ik geen zin had de carbs er weer af te halen; rotklusje.
Ik zal die startpilot eens gaan proberen. Dat wordt een klusje voor volgend weekend. Ik zal tzt een update posten.
Verder is het dus niet vreemd dat alleen bougie twee nat is? Mn gevoel zegt dat die teveel benzine krijgt. Omdat, 1 hij stinkt en 2 Zou volgens het wpb de stel schroeven 1,5 slag gedraaid moeten worden. Dit was niet het geval toen ik ze eraf had gehaald, voor zover ik weet stonden ze op 2,5 dus heb ik ze allemaal op 2 slagen gezet (logisch:p). Zou dit een oorzaak kunnen zijn? In combinatie met een gas kabel die te strak staat, of de stationair schroef te veel gedraait? Ik roep maar wat. Thanks voor alle comments iig
 
Heb je de stationair sproeiers er ook uit gehad ? Verder is het mogelijk, dat er roest in de tank zit en dan zit het stationair circuit gelijk weer vol met troep. Verder zou de air cut valve stuk kunnen zijn. (membraam) Dit heeft invloed op stationair goed lopen en starten.
 
Stationair sproeiers zijn er ook uit geweest, schoon gemaakt en gecontroleerd.
Roest uit de tank kan het niet zijn aangezien ik de tank niet heb aangesloten. Membranen heb ik niet gecontroleerd. Ben me nu af aan het vragen waarom in hemelsnaam niet..
 
de membranen hebben geen invloed op het starten.
de air cut membranen zijn er voor om het knallen in de uitlaat tegen te gaan tijdens het afremmen op de motor.
stationair doen ze niets.
 
de membranen hebben geen invloed op het starten.
de air cut membranen zijn er voor om het knallen in de uitlaat tegen te gaan tijdens het afremmen op de motor.
stationair doen ze niets.


Als de air cut valve stuk is loopt het stationair toerental bij warme motor op. Als dat dan vervolgens teruggeschroefd wordt, heb je bij koude motor een startprobleem.
 
Benzine is verser dan vers. Sproeiers waren op het moment van monteren allemaal goed schoon. Ik heb dit Dubbel gecheckt omdat ik geen zin had de carbs er weer af te halen; rotklusje.
Ik zal die startpilot eens gaan proberen. Dat wordt een klusje voor volgend weekend. Ik zal tzt een update posten.
Verder is het dus niet vreemd dat alleen bougie twee nat is? Mn gevoel zegt dat die teveel benzine krijgt. Omdat, 1 hij stinkt en 2 Zou volgens het wpb de stel schroeven 1,5 slag gedraaid moeten worden. Dit was niet het geval toen ik ze eraf had gehaald, voor zover ik weet stonden ze op 2,5 dus heb ik ze allemaal op 2 slagen gezet (logisch:p). Zou dit een oorzaak kunnen zijn? In combinatie met een gas kabel die te strak staat, of de stationair schroef te veel gedraait? Ik roep maar wat. Thanks voor alle comments iig
Als je carbs allemaal in orde zijn, als.
Dan is luchtmengselschroef op 1,5 uit of 2 niet iets waardoor een motor helemaal niet aanslaat.

Je gaskabels controleer je natuurlijk: beetje speling voordat de kleppen worden opengetrokken.
Choke controleer je ook op werking, vooral op weer goed terugkomen.

Stationairloop zet je ook vooraf goed: zie post vlak hiervoor. Je kunt het ook zien: aanslagje niet los, maar net er tegenaan en dan nog wat omhoog draaien.

Vlotterniveau heb je natuurlijk ook al gedaan toen de carbs los waren.

Als dat allemaal goed is, controleer je of elke carb ook daarwerkelijk benzine krijgt.

Dan ga je starten.
 
Ken dat. Ik gebruik een spuitbus remmenreiniger als 'starthulp' om mijn soms onwillige '75 CB750F aan het werk te krijgen.
Controleer voor de zekerheid of je luchtfilter niet verstopt zit. Succes!
 
Bergen met tips, bedankt daarvoor! Zojuist nog even "gewoon" geprobeerd maar nog geen succes.
Er is iig ook compressie, dus het kan niks anders zijn dan dat het bij de carbs ergens mis gaat.
Hebben jullie er wellicht een verklaring voor dat bougie 1 zwart uitslaat en bougie 4 helemaal mooi clean zilver blijft..? Ik sta op het punt om de carbs er weer af te halen want zo kom ik nergens en ben ik alleen mijn accu aan het molesteren.

stationairschroef zo ingesteld dat je net de gaatjes kan zien vanachter de gaskleppen? Da's meestal een goed uitgangspunt.
Volgens mij zit hier nog wat onduidelijkheid..?

Dan is luchtmengselschroef op 1,5 uit of 2 niet iets waardoor een motor helemaal niet aanslaat
Er zit dus nog een schroefje voor het luchtmengsel..?

ik heb de carbs gesynced zoals vele youtube filmpjes demonstreren. En "de schroef" geen idee welke van de twee dit nou is dan, eerst helemaal ingedraaid zoals in het WPB staat en dan vervolgens 2 slagen uitgedraaid. Ik heb niks over een tweede stelschroef gelezen..? Ik heb langzaam het gevoel dat ik iets ontzettend hard over het hoofd zie maar ik weet niet wat.
 
stationairschroef zo ingesteld dat je net de gaatjes kan zien vanachter de gaskleppen? Da's meestal een goed uitgangspunt.

Je bedoelt dat ik de grote stationairstelschroef, die alle carbs regelt, zo afstel dat ik net onder de gaskleppen daar kan kijken..? Daar heb ik helemaal niet naar gekeken na het schoonmaken/terugplaatsen.. Dat zal ik nu maar eens even controleren als eerste

Stationairloop zet je ook vooraf goed: zie post vlak hiervoor. Je kunt het ook zien: aanslagje niet los, maar net er tegenaan en dan nog wat omhoog draaien.
! Dit begrijp ik niet helemaal.. ?
 
Je bedoelt dat ik de grote stationairstelschroef, die alle carbs regelt, zo afstel dat ik net onder de gaskleppen daar kan kijken..? Daar heb ik helemaal niet naar gekeken na het schoonmaken/terugplaatsen.. Dat zal ik nu maar eens even controleren als eerste! Dit begrijp ik niet helemaal.. ?
De zwarte kartelschroef indraaien tot de gaskleppen net van de plaats komen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan