Start-probleem CB750KZ

jorgdebont

Rookie
26 okt 2014
15
0
Eindhoven
Hallo Mede-MF'ers

Ik ben nog vrij nieuw hier. Woonachtig in Eindhoven en inmiddels al even in bezit van een cb750kz. Ook ik heb het virus te pakken en hoop hier gedurende mijn project veel kennis te mogen opdoen. Hiephoi :]

Terug naar het "probleem." Juistem ook ik heb startproblemen. Ik heb het hier al meerdere keren voorbij zien komen, ook de checklist volledig doorlopen maar het beestje vertoond nog steeds geen tekenen van leven.

De motor heeft zo'n vier jaar stil gestaan, na aankoop heb ik de carburateurs goed gereinigd, olie vervangen en het oliefilter uiteraard. Bougies vervangen en ook de accu is vervangen.

De motor staat in z'n vrij, het neutraal lampje brand, dodemansknop staat in juiste stand, startmotor draait rond en alle bougies vonken. Er zit momenteel geen tank op, in plaats daarvan hangt er nu aan het benzine-filterje een grote kunstof-spuit. Als ik hem probeer te starten zie ik het benzine-level dan ook mooi dalen en dus de carbs in gaan.

Wat kan het zijn...?? Zie ik iets over het hoofd:?
 
En wat blijkt... na het verwijderen van de carbs zag ik dat de choke niet goed werkt. Wat vreemd is, want toen ik ze monteerde was er nog niks aan de hand. Bij het bedienen van de choke gaan alleen de linkerkleppen (1 en 2) af en toe dicht, rechts blijft staan.

Bedankt voor de reacties zover. Het ligt dus sowieso aan mijn carbs dat is nu wel duidelijk. Deze maar eens fatsoenlijk herbouwen en dan zien we wel weer verder.
 
De (kleppen van) de choke zijn heel gevoelig voor weerstand omdat de veertjes vrij zwak zijn. Als je de carbs los hebt gehad van elkaar, dan moet je bij het opnieuw vastzetten goed opletten dat de as met choke kleppen goed vrij kan lopen. Anders krijg je inderdaad dat 2 of 4 blijven hangen en niet terug open gaan.

Maar het klinkt alsof er wel meer mis is. Ik zou dat document waar ik naar heb gelinkt goed doornemen. Ik vermoed dat sommige kanalen nog niet goed open zijn en je dingen als stationairschroef, stationairmengeselschroef, en synchroniseerschroeven door elkaar haalt.

Stationairschroef = de lange schroef met zwarte gekarteld wieltje tussen de carbs waarmee je de stand van alle gaskleppen in 1x afsteld wanneer de gaskabel ontspannen is. Oftewel, hoeveel RPM loopt je motor stationair

Stationairmengselschroeven = de 4 messing schroeven die onderop de carbs zitten en bepalen wat de verhouding lucht/benzine is wanneer de motor stationair loopt. Cruciaal dat die per carb gelijk staan. Zorg dat er een rubbertje, ringetje en veertje op die schroef zit (in die volgorde). Draai ze helemaal in (niet te hard) en 1,75 slagen uit bij elke carb.

Schroeven voor synchroonstellen zijn er 3 die tussen elke carb zitten. Zitten ook veertjes tussen de mechanismen die de gaskleppen met elkaar verbinden. Deze schroeven bepalen de onderlinge stand van de gaskleppen tussen de carbs. Heel moeilijk zonder manometer/vacuummeter goed af te stellen, maar je kan beginnen met een heel dun boortje onder een gasklep te leggen en bij de andere gaskleppen een boortje met dezelfde dikte te plaatsen, die moet er dan net wel/niet tussen passen.

Plaatje komt uit ander topic dus carbs zijn iets anders, maar de zwarte lange kabel is de stationairschroef, de rood omcirkelde schroeven de schroeven voor het synchroniseren. En je ziet per carb, naast/aan de vlotterbakken nog een vrij dikke buis waarin de stationairmengselschroef zit.

96AE857D-4CC9-4BE0-A941-75A5389FEAD9_zpselxdhrqe.jpg


Succes!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan