Accu wel of niet vervangen

Status
Niet open voor verdere reacties.

TA68

MF veteraan
22 apr 2013
1.524
612
Mokum
Merk sinds een aantal weken dat ik moet "doorstarten" om het blok aan de praat te krijgen.
Voorheen was de startknop even aanraken voldoende om het blok te starten.

Met de huidige temperaturen en meer dan een week stilstand is dit normaal voor een koude start, maar ook na een flinke rit duurt het 2-3 seconden voor het warme blok start.

Het vreemde is dat de accu vanochtend nog wel voldoende power had om de koude start uit te voeren na 2 weken stilstand. Uiteraard wel choke helemaal open en lopen is lopen :]

Vermoed dus dat de accu aan het overlijden is.
Snap alleen niet dat de koude start nog lukte na 2 weken stilstand.

Vraag is dus wel of niet preventief vervangen?

Edit: en welk merk/type is goed
Accu die er nu in zit is ruim 3 jaar oud, merk weet ik niet. Is een onderhoudsvrije loodplaten accu. Zuurcapsules erin, uit laten borrelen, afsluitstrip er op en gaan met die banaan.

Is een gel accu beter?

En is dit wat:
Motor accu onderhoudsvrij AGM / GEL YTZ12-S, 12 Volt 11Ah.

Ken het merk niet en heb meer vertrouwen in een merk-accu via motorzaak of bandenboer.
Of is dit onterechte argwaan.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon ff de multimeter erop.
Wat geeft die aan in geladen toestand?
Wat doet die inzakken tijdens het starten?
Waarom vervangen zolang die nog normaal start?
Laadspanning ff meten?
Spanningsregelaar ff nakijken.
Kortom genoeg om ff uit te sluiten voordat je van alles gaat vervangen.
 
start de motor. meet op de plus en min.
voltage rond de 14 volts laadsysteem goed.
meet accu door als deze helemaal is opgeladen. onder de 12v accu is dan al redelijk zwak. tijdens starten dip onder de 9 volt accu dood.

accu is helaas een zwak punt en heeft veel te leiden vaak gaat daarom een accu rond de 5 jaar mee.
 
Edit: en welk merk/type is goed
Accu die er nu in zit is ruim 3 jaar oud, merk weet ik niet. Is een onderhoudsvrije loodplaten accu. Zuurcapsules erin, uit laten borrelen, afsluitstrip er op en gaan met die banaan.

Is een gel accu beter?

Yuasa.
Bij het in gebruik nemen gaat het al mis, na de strip erop doen moet hij eerst goed doorgeladen worden, deze initiële lading is erg belangrijk voor de accu.
Met gel accu wordt doorgaans een agm bedoeld die jij al hebt.
 
Allen dank voor de tips.

@ GSX750ES: Probleem was juist dat de startmotor niet snel genoeg rondraaide, ook niet na een stuk rijden.

Was vandaag weer een spannende koude start, doet die het of doet die het niet.
Had zelfs de verlichting uitgezet tijdens het starten.

Accu kreeg het blok maar net aan.

Na 30km de eerste stop en weer doorstarten, na 65km een tankstop en weer doorstarten.
Wist genoeg en komende week maar een nieuwe accu bestellen.

Maar wat schetste mijn verbazing, nog geen 10 km na de tankstop thuisgekomen en tikkie lopen.

Na de schuur inrijden nog maar eens een startpoging gedaan en wederom tikkie lopen.

Ga voorlopig dus nog geen nieuwe accu bestellen.
 
Als je net hebt gereden heeft de accu steeds bijgeladen, en start hij daarom ook vlot. Dat zegt niks over hoe de accu de spanning vasthoud en capaciteit.

Was vandaag dus pas na 75km, ook na een half uurtje rijden zou je verwachten dat de accu genoeg spanning heeft om na tikkie te lopen.

Ga het nog even aanzien en anders gaat er een nieuwe accu in.
 
Laten we het op halfdood houden.
Vandaag wat andere probleempjes opgelost zoals tankdop met terugplaatsprobleem en kromme sleutel. Nieuwe sleutel moest geprobeerd worden en waarom dan niet even starten :+

Startmotor slingerde op normale snelheid rond en verlichting bleef ook op normale sterkte branden tijdens starten.

Ook na 1 dag zou een dooie accu niets meer moeten doen.
 
Laatst bewerkt:
Laten we het op halfdood houden.
Vandaag wat andere probleempjes opgelost zoals tankdop met terugplaatsprobleem en kromme sleutel. Nieuwe sleutel moest geprobeerd worden en waarom dan niet even starten :+

Startmotor slingerde op normale snelheid rond en verlichting bleef ook op normale sterkte branden tijdens starten.

Ook na 1 dag zou een dooie accu niets meer moeten doen.

als je je fiets een paar dagen niet gebruikt kan je de accu eens goed doorladen, dan na een paar uur de spanning meten.[een net opgeladen accu moet tot "rust" komen]
bij een goede accu zou die dan na b.v. 2-3 dagen dezelfde spanning moeten hebben als een paar uur na het opladen.
als de accu na 2-3 dagen al 0,2 Volt of meer verloren heeft is ie niet braaf meer,
wat niet wil zeggen dat ie 3 dagen later overlijd, als het weer warmer wordt kan het nog een hele tijd goed gaan.

je zal door te meten er achter moeten komen of de accu aan het overlijden is of dat er toch iets anders aan de hand is, zoals b.v. de koolborstels v/d starmotor of een massapunt.
maar dat was al gezegd.
 
Meten is weten, maar om een twijfelachtige accu uit te bouwen en weer terug te plaatsen is ook weer zoiets.

Ben dan meer van een nieuwe accu plaatsen.

Geef de huidige accu voorlopig het voordeel van de twijfel.
 
argwaan richting AW accu is geheel ongeplaatst, ik haal er altijd mijn accus en heb er nog nooit spijt van gehad. Ik heb altijd Nitro's, die hebben mij nog nooit teleur gesteld. Accu's is de core business van die toko, de service is er top en ze bestaan bij mijn weten ook al een tijdje dus geen 1dagsvlieg.

En nee, geen aandelen en / of enig ander belang bij het bedrijf, gewoon een tevreden klant.
 
Laatst bewerkt:
Meten is weten, maar om een twijfelachtige accu uit te bouwen en weer terug te plaatsen is ook weer zoiets.

Ben dan meer van een nieuwe accu plaatsen.

Geef de huidige accu voorlopig het voordeel van de twijfel.

tja,
ik vraag me dan weer af waarom je nog vragen stelt op een forum,
om alle welgemeend adviezen naast je neer te leggen?
de allereerste reactie was al METEN, en je bent te beroerd om er een multimeter aan te hangen
of de accu op te laden?
 
Vraag was accu wel of niet vervangen.
Twijfel nog steeds over vervanging.

Klooien met multimeter en lader is meer werk dan een nieuwe erin schuiven.

Aan de andere kant vind ik het ook weggegooid geld om een nieuwe te kopen als de oude nog goed is.
 
Vraag was accu wel of niet vervangen.
Twijfel nog steeds over vervanging.

Klooien met multimeter en lader is meer werk dan een nieuwe erin schuiven.

Aan de andere kant vind ik het ook weggegooid geld om een nieuwe te kopen als de oude nog goed is.

Je bent nog net niet lui genoeg om wat woorden te tikken. :W Zoek het uit :r
 
Goede analyse.
Ben inderdaad liever lui dan moe.

Rij dan ook liever dan dat ik moet klooien met laders / starkabels.

Maar ook aan luiheid zit een grens, grens is wel of niet een goede accu vervangen :+
 
stel dat de motorzaak dat als antwoord geeft :o

Een motorzaak die twijfelachtige accu's doormeet en gaat laden ipv vervangen.
Leuk voor het uurloon, maar of de klant er beter van wordt :+

Defecte accu en lucht in de banden vervang ik zelf wel, voor al het overige onderhoudswerk schakel ik een motorzaak in.
 
Ben er alleen nog niet uit of de huidige motorfiets accu nu wel of niet vervangen moet worden.

Ervaringen uit het verleden bieden soms wel garanties voor de toekomst :+

ANWB'er vond een aantal jaar geleden mijn auto-accu in orde na doormeten, accu was echt wel naar de klote. Meten is dus niet altijd weten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan