Batterij water (zuur) op achter brug (allu)

AvAtar07

MF'er
4 nov 2014
37
0
kermt
Hallo...

Onlangs heb ik mijn batterij geladen van men Honda cbr , 900 . en daarna een ritje gedaan
De dag er op , zag ik echter dat het batterij water over gelopen was , en op mijn aluminium
achterbrug was gedruppeld , vlug op poetsen en op blinken hielp echter niet meer , heb met van
alles en nog wat geprobeerd , NIETS helpt , is er iemand die misschien een gouden tip heeft om de vieze plekken te verwijderen ? (zeg nu niet nieuwe achterbrug kopen hee..) '( nee... t'is echt geen grapje hoor ! ---- Thanks----
 
Als het goed is zit er een blanke lak/coating over je alu achterbrug en die is nu beschadigd dus dat wordt helemaal kaal maken en weer opnieuw lakken/coaten of anders polijsten.
 
Waar heb je die accu mee geladen?


Waar heb je die accu mee geladen? JA , met een daar voor bestemde motorfiets batterij lader (of beter gezegd : een druppel lader) die traag en veilig laadt met zeer miniem m/amp : laden stopt vanzelf zodra batterij vol geladen is : ik moet er wel bij zeggen dat het een onderhoudsvrije batterij is (of was) want ik heb onder de sticker die er boven op kleefde , de zes stopjes gevonden , open gedaan en vast gesteld dat er 2 kamers waren , die droog stonden : deze heb ik dan gevuld met daarvoor bestemde batterij water : stopjes er weer op gezet : batterij netjes terug in gemonteerd (lekte niet) en de dag nadien de ontdekking gedaan....
Meer niet -- dank u wel voor de antwoorden en tips die er reeds kwamen op mijn vraag - vriendelijke groeten ...
 
Aangezien er 2 cellen droog stonden zou ik als ik jou was ook even de laadspanning meten op de accu als de motor loopt want de honda's zijn berucht om hun defekte spanningregelaars en daardoor veel te hoge laadspanning die je accu laat over koken.

Hier op MF staat daar wel een how to voor.
 
Waar heb je die accu mee geladen? JA , met een daar voor bestemde motorfiets batterij lader (of beter gezegd : een druppel lader) die traag en veilig laadt met zeer miniem m/amp : laden stopt vanzelf zodra batterij vol geladen is : ik moet er wel bij zeggen dat het een onderhoudsvrije batterij is (of was) want ik heb onder de sticker die er boven op kleefde , de zes stopjes gevonden , open gedaan en vast gesteld dat er 2 kamers waren , die droog stonden : deze heb ik dan gevuld met daarvoor bestemde batterij water : stopjes er weer op gezet : batterij netjes terug in gemonteerd (lekte niet) en de dag nadien de ontdekking gedaan....
Meer niet -- dank u wel voor de antwoorden en tips die er reeds kwamen op mijn vraag - vriendelijke groeten ...
tot hoever gevuld? ze moeten maar iets van half tot 2/3e vol.

en waarschijnlijk je spanningsregelaar verrot.
uit=>12v
idle=>13.5V
halverwege toerenbereik en hoger. <15V

bij uit lager dan 12V accu stuk.
idle onder de 13,5V dynamo verrot
spanning boven de 14,5/15V spanningsregelaar verrot.
 
Laatst bewerkt:
Het is niet de bedoeling een ohv accu bij te vullen. Die sticker zit er niet voor niets op.
Als deze accu een te laag niveau krijgt is er wel meer aan de hand dan alleen de accu, en zal er niet veel meer van de laadspanning kloppen..
De platen van een normale accu hoeven maar net onder de vloeistof te staan, en dus niet half of 3/4 vol... Maar bij deze accu's staan er merkstrepen op tot waar je deze mag bijvullen.
Het leed is geschied en niet meer omkeerbaar....

Dus is het nu zaak om de aangetaste delen te gaan reinigen, en waarschijnlijk ook een laagje aluminium eraf schuren/polijsten en terug beschermen tegen verder aantasten van/door het zuur. En eens na te gaan wat de oorzaak van de lege accu was.
Hetgeen je nu aan het doen bent helpt je niet verder, dan jezelf van de motor scheiden.

Succes.
 
:^ je was me voor ;)


Waar heb je die accu mee geladen? JA , met een daar voor bestemde motorfiets batterij lader (of beter gezegd : een druppel lader) die traag en veilig laadt met zeer miniem m/amp : laden stopt vanzelf zodra batterij vol geladen is : ik moet er wel bij zeggen dat het een onderhoudsvrije batterij is (of was) want ik heb onder de sticker die er boven op kleefde , de zes stopjes gevonden , open gedaan en vast gesteld dat er 2 kamers waren , die droog stonden : deze heb ik dan gevuld met daarvoor bestemde batterij water : stopjes er weer op gezet : batterij netjes terug in gemonteerd (lekte niet) en de dag nadien de ontdekking gedaan....
Meer niet -- dank u wel voor de antwoorden en tips die er reeds kwamen op mijn vraag - vriendelijke groeten ...

je hebt een onderhoudsvrije accu bijgevuld, die eigenlijk niet leeg zou moeten kunnen raken ?
 
Laatst bewerkt:
ik begrijp dat er 2 cellen waren waar een tekort in zat.
wat betekent precies onderhoudsvrij?, afgesloten zodat de vloeistof niet verdampt, of dat de platen in een soort gel zit?

ik kwam vroeger wel een onderhoudsvrije accu tegen in een auto, maar die moest je bij aflevering gewoon vullen met zuur.
dan zou je deze, mocht er toch wat verdampen, toch ook bijvullen?
 
Dank u om de vele antwoorden op mijn vraag , vind het wel tof van jullie ! om nu even over de onderhoudsvrije batterij te praten (of te schrijven) ik kwam op dit idee door het feit dat ik ongeveer drie jaren geleden hetzelfde mee maakte met mijn auto batterij , jullie zullen wel weten dat die onderhoudsvrije auto batterijen tegenwoordig een GROENE oog hebben , zolang deze oog op "groen" staat is alles oke !
Echter op een mooie dag stond deze oog op rood , wat moet men dan veronderstellen ? Dat deze stuk is en vervangen moet worden ? De wagen had totaal geen start problemen , of mag men deze batterij "bij vullen " zoals vroeger ? Neen want dan is het geen onderhoudsvrije meer en verander je de werking er van , nu dat allemaal buiten beschouwing gelaten , heb ik dan toch maar bezondigd.... en deze mooi bij gevuld , niet TE veel water , ook niet TE weinig , resultaat ?
oogje veranderde na 2 min. naar het GROEN !! en staat nu vandaag nog op groen , dit reeds 3 tal jaren !! dus brave mensen , als jullie auto batterij plots een rode oog hebben , werp deze dan niet weg ...maar vul deze bij ...want je bespaart geld er door... blijft deze echter op rood staan ? ...Dan heb je op zijn minst getracht van deze te redden , en kun je ze alsnog weg doen ...of zie ik het verkeerd ????
 
Nouja, je loopt het risico dat je teveel bijvult en hij dus gaat lekken. Daarnaast is een MF batterij niet zomaar leeg (qua vloeistof) en moet je dus gaan kijken hoe dat komt, en ik zet het kratje bier alvast op een te hoge laadspanning veroorzaakt door een kapotte spanningsregelaar.
 
Dank u om de vele antwoorden op mijn vraag , vind het wel tof van jullie ! om nu even over de onderhoudsvrije batterij te praten (of te schrijven) ik kwam op dit idee door het feit dat ik ongeveer drie jaren geleden hetzelfde mee maakte met mijn auto batterij , jullie zullen wel weten dat die onderhoudsvrije auto batterijen tegenwoordig een GROENE oog hebben , zolang deze oog op "groen" staat is alles oke !
Echter op een mooie dag stond deze oog op rood , wat moet men dan veronderstellen ? Dat deze stuk is en vervangen moet worden ? De wagen had totaal geen start problemen , of mag men deze batterij "bij vullen " zoals vroeger ? Neen want dan is het geen onderhoudsvrije meer en verander je de werking er van , nu dat allemaal buiten beschouwing gelaten , heb ik dan toch maar bezondigd.... en deze mooi bij gevuld , niet TE veel water , ook niet TE weinig , resultaat ?
oogje veranderde na 2 min. naar het GROEN !! en staat nu vandaag nog op groen , dit reeds 3 tal jaren !! dus brave mensen , als jullie auto batterij plots een rode oog hebben , werp deze dan niet weg ...maar vul deze bij ...want je bespaart geld er door... blijft deze echter op rood staan ? ...Dan heb je op zijn minst getracht van deze te redden , en kun je ze alsnog weg doen ...of zie ik het verkeerd ????
Op zich klinkt dat wel ok en logisch.

Hoe is het met de achterbrug van je motor?
 
Direkt afspoelen met een oplossing van kaliumhydroxide, maar daar is het nu te laat voor.

Da's een heeel slecht idee. Kaliumhydroxide wordt gebruikt als gootsteen ontstopper, dat tast aluminium en de rest er omheen aan in hoge concentratie.
Ik snap wel dat je het zuur met een base wil neutraliseren maar het middel is dan minstens net zo erg als de kwaal.

Gewoon met zeer veel water spoelen .

De plekken eerst met staalborsteltje mag ook rvs borstel zijn uitborstelen totdat de metaalkleur tevoorschijn komt, het blijft dan nog steeds een plek, daarna ontvetten en met een doekje met aluminium verf inwrijven en uitpoetsen.
Ooit heb ik zo door pekel aangetaste velgen gedaan en dat was echt een succes.
 
En anodiseren is geen coaten?

Waarom is anodiseren geen coating?

Er zit van nature een laagje oxide op het aluminium, onvoldoende bescherming voor dagelijks gebruik.
Je maakt een extra dik laagje oxide aan van het moedermateriaal die het metaal beter beschermt.
En je kan het laagje nog een kleur geven ook.

Waarom mag dat geen coating heten? Kwestie van definitie misschien.
 
Dank u om de vele antwoorden op mijn vraag , vind het wel tof van jullie ! om nu even over de onderhoudsvrije batterij te praten (of te schrijven) ik kwam op dit idee door het feit dat ik ongeveer drie jaren geleden hetzelfde mee maakte met mijn auto batterij , jullie zullen wel weten dat die onderhoudsvrije auto batterijen tegenwoordig een GROENE oog hebben , zolang deze oog op "groen" staat is alles oke !
Echter op een mooie dag stond deze oog op rood , wat moet men dan veronderstellen ? Dat deze stuk is en vervangen moet worden ? De wagen had totaal geen start problemen , of mag men deze batterij "bij vullen " zoals vroeger ? Neen want dan is het geen onderhoudsvrije meer en verander je de werking er van , nu dat allemaal buiten beschouwing gelaten , heb ik dan toch maar bezondigd.... en deze mooi bij gevuld , niet TE veel water , ook niet TE weinig , resultaat ?
oogje veranderde na 2 min. naar het GROEN !! en staat nu vandaag nog op groen , dit reeds 3 tal jaren !! dus brave mensen , als jullie auto batterij plots een rode oog hebben , werp deze dan niet weg ...maar vul deze bij ...want je bespaart geld er door... blijft deze echter op rood staan ? ...Dan heb je op zijn minst getracht van deze te redden , en kun je ze alsnog weg doen ...of zie ik het verkeerd ????

Aub van de accu dienst..
Wat is een onderhoudsvrije accu?

De term "Onderhoudsvrije accu" heeft betrekking op Lood accu's (Pb).
De Engelse benaming voor een Onderhoudsvrije accu is 'Maintenance Free'. Dit wordt vaak afgekort als 'MF'.

Het grote voordeel is dat een onderhoudsvrije accu niet bijgevuld hoeft te worden nadat deze is gevuld met accuzuur.
Bij onderhoud behoevende accu's (niet-onderhoudsvrij) verdampt het water in de accu bij het laden en ontladen.
Dit komt doordat zuurstof en waterstof ontstaat dat kan ontsnappen.

Bij een onderhoudsvrije accu wordt dit voorkomen doordat de accu 'gesloten' is en vaak het accuzuur wordt opgenomen in een gelmat of glasmat (AGM accu).
Na het eenmalig vullen is het dus niet meer nodig om de accu bij te vullen met accuwater / demi water.
Sterker nog de accu mag nooit meer opengemaakt worden.

Het kan zijn dat u een onderhoudsvrije accu zelf moet vullen of dat deze in de fabriek gevuld is.
Als de accu in de fabriek gevuld is en volledig gesloten is dan noemen we dit "sealed" (ofwel SLA / VRLA).
In dit geval voorkomt een (onzichtbaar) overdrukventiel gevaarlijke situaties door drukopbouw.
Overdruk zou kunnen ontstaan bij het onjuist laden van een accu.
 
Op zich klinkt dat wel ok en logisch.

Hoe is het met de achterbrug van je motor?


Hoi mod. ja met de achterbrug van mijn motor is het nog steeds niet mooi om
aan te zien , een 5 tal vlekken op de alu brug , die grijs - wit uitzien echt ingevreten zoals
ze zeggen , als ik er over ga met een proper doekje met wat dunne olie op , dan zie je niks meer
en is de brug als nieuw , echter na een half uurtje komen de vlekken weer te voorschijn , er is iemand die mij al zei , van deze vlekken te bedekken met zelf klevende carbon stukken die een dikte hebben van 3 a 5 mm .
Groeten
 
Terug
Bovenaan Onderaan