Motor loopt slecht bij regen en na wassen

baar

Rookie
8 jan 2015
12
0
Hoi,

Mijn cb750 f2 uit '79 toont enkele problemen bij (hevige) regenval of na het wassen.

Tijdens het rijden bij heftige regen begint hij na verloop van tijd wat te sputteren en loopt dan soms op 3 of soms zelfs 2 cilinders, 2 cilinders rijdt natuurlijk niet dus dan sta ik stil.

Na een grondige wasbeurt start hij ook amper of helemaal niet, dan moet hij even 10 minuten drogen. Daarna doet hij het gewoon weer prima.

De bougies en bougiedoppen zijn gloednieuw.

Iemand vertelde me laatst dat het zinvol is om de bobines, bougiekabels etc. in te spuiten met anti-vocht spray. Die persoon heeft dezelfde motor en hij zegt dat het bij hem goed werkt. Ook zou het goed zijn om de ontsteking vol te spuiten met dit spul. Er zit nog een mechanische ontsteking in.

Ik vroeg me af of dit een verstandige oplossing is, en welk spul hier dan voor geschikt is.
Ideeën waar dit probleem door zou kunnen komen zijn ook meer dan welkom.

Alvast dank,
Bart
 
Laatst bewerkt:
Baat het niet, dan schaadt het niet. Had overigens (indien aanwezig), de afwateringsgaatjes nabij je bougies even gecontroleer of deze niet verstopt zitten :)
 
Bougiekabels zien er redelijk goed uit nog. Toevallig wilde ik ze laatst uit voorzorg maar gaan vervangen. Alleen blijken de bougiekabels vast te zitten aan de bobines, deze kan je niet loshalen om ze te vervangen. Ik weet nog niet precies hoe ik het moet gaan aanpakken, nieuwe bobines ga ik voorlopig niet kopen. Origineel zijn ze niet te betalen en replica vereist enige ombouwing.
 
Laatst bewerkt:
Maar de plek waar de kabels de bobines ingaan, dat is nou juist waar het probleem zich bevindt. Het water kruipt daar namelijk de bobine in veroorzaakt daar de storing. Ik heb zelf een paar van die 750's gehad, en ik smeerde altijd transparante sanitairkit erop. En dan ook meteen de overgang van de kabels naar de doppen, als je dan toch bezig bent. Dat werkte bij mij prima.
 
Dank voor de tips, en de kit-truc van Arie ga ik (als ik eraan toe kom) komende week even proberen. Ik laat wel weten of dat geholpen heeft.

Daarnaast ontbreekt bij mij inderdaad de pakking van het ontstekingsdeksel, dat was me ook al opgevallen. Ga ik ook deze week maar even bestellen.
 
Voor nood (het schijnt deze week flink nat te gaan worden) kun je een oude binnenband opensnijden, en daar een rond stuk ter grootte van je ontstekingsdeksel uitsnijden; met een paar boutgaatjes op de juiste plek kun je die dan als pakking gebruiken tot de "echte" binnen is.
 
Ook op een mooie (toer) dag kan een plotselinge regenbui de pret bederven, niet?
Na regen komt zonneschijn en vice versa.

Beter rijden dan stilstaan toch?
 
Bougiekabels zien er redelijk goed uit nog. Toevallig wilde ik ze laatst uit voorzorg maar gaan vervangen. Alleen blijken de bougiekabels vast te zitten aan de bobines, deze kan je niet loshalen om ze te vervangen. Ik weet nog niet precies hoe ik het moet gaan aanpakken, nieuwe bobines ga ik voorlopig niet kopen. Origineel zijn ze niet te betalen en replica vereist enige ombouwing.

bobines van een cb 900 passen er zo op en daarvan kun je de bougiekabels wel vervangen
 
Contact spray kan geen kwaad, zeker op de stekkers ed.

Haal evt een setje tweedehands maar gelijke bobines
Hoeft niet groter, als ze maar werken.

Evt iemand die je zijn set lenen kan zodat als het ergens anders aan ligt...

Just my two cents ;)
 
Als de afwaterings gaatjes dicht zitten op de cilnderkop hebben nieuwe bougiedoppen geen nut. Dan blijft de kabel/ bougiedop de vonk "doorslaan"naar cilnderkop, omdat het water niet weg kan.
 
Volgens mij is de juiste manier om eerst te kijken waar precies het probleem zit en dat kan heel goed met een plantenspuit.
Als je liever eerst al je kabels gaat isoleren in de hoop dat dat de oplossing is ben je daar natuurlijk helemaal vrij in.
 
Terug
Bovenaan Onderaan