ontstekings mysterie

trixo

MF veteraan
25 aug 2007
2.214
439
omg. den bosch
avond, ik heb deze week een storing met mijn auto gehad en ook opgelost.
die oplossing had ik op het net gevonden (zwak punt bij dit geval), maar technisch kan ik het niet beredeneren, en dat vind ik zwaar irritant :(
omdat hier veel technische kennis zit wou ik dit hier voor leggen.

- tussen pakweg 2000-3000 omw/min hapert/stottert de motor in iedere versnelling
- bij b.v. 2500 omw/min constant, geen probleem.
- koude of warme motor maakt geen verschil

oplossing
- bobine, bougiekabels en bougies vervangen.

wat is nu de oorzaak van het stotteren ?
wat is er in het ontsteking gebeuren anders bij versnellen dan bij constante snelheid ?
alvast mijn dank.
 
avond, ik heb deze week een storing met mijn auto gehad en ook opgelost.
die oplossing had ik op het net gevonden (zwak punt bij dit geval), maar technisch kan ik het niet beredeneren, en dat vind ik zwaar irritant :(
omdat hier veel technische kennis zit wou ik dit hier voor leggen.

- tussen pakweg 2000-3000 omw/min hapert/stottert de motor in iedere versnelling
- bij b.v. 2500 omw/min constant, geen probleem.
- koude of warme motor maakt geen verschil

oplossing
- bobine, bougiekabels en bougies vervangen.

wat is nu de oorzaak van het stotteren ?
wat is er in het ontsteking gebeuren anders bij versnellen dan bij constante snelheid ?
alvast mijn dank.

Denk aan ' milieudip'. Als het mengsel wat armer wordt omdat het ze de Euronorm moeten halen dan heb je een sterkere vonk nodig. Mocht de bougies, kabels, bobine zwak worden(hogere interne weerstand) dan kan die vonkspanning niet de lucht tussen de centrale en massa elektrode over bruggen. De vonk moet een brandstof druppel hebben om de boel te ontsteken. Een rijker mengsel zorgt voor meer brandstof rond de bougie
Bij lagere en hogere toeren is het mengsel wat rijker waardoor de vonk wel kan overbruggen.
Denk ook aan het 'Konstant fahr runkelen' bij bmw.

Armmengsel zorgt vraagt om grotere elektrode afstanden, die weer hogere vonkspanning nodig hebben.
 
avond, ik heb deze week een storing met mijn auto gehad en ook opgelost.
die oplossing had ik op het net gevonden (zwak punt bij dit geval), maar technisch kan ik het niet beredeneren, en dat vind ik zwaar irritant :(
omdat hier veel technische kennis zit wou ik dit hier voor leggen.

- tussen pakweg 2000-3000 omw/min hapert/stottert de motor in iedere versnelling
- bij b.v. 2500 omw/min constant, geen probleem.
- koude of warme motor maakt geen verschil

oplossing
- bobine, bougiekabels en bougies vervangen.

wat is nu de oorzaak van het stotteren ?
wat is er in het ontsteking gebeuren anders bij versnellen dan bij constante snelheid ?
alvast mijn dank.

Ik zou stellen dat het probleem achterstallig onderhoud is. Normaal gesproken worden die zaken vervangen voor er echt problemen ontstaan. Of, er zaten van die vreselijk slechte Braziliaanse Bosch bougiekabels op, die geven soms vanaf nieuw al problemen ;)

Maar goed, zoals gezegd, alle ontstekingsdelen krijgen door slijtage een hogere weerstand. Een verrotte rotor/verdeelkap kan intern nog grotere vonken maken dan je bougies, stel je voor hoeveel energie er dan verloren gaat.
 
Het verschil is de eindcompressiedruk die bij accelereren hoger is en die bij een bougie met gebarsten isolatieneus zorgt dat deze dus slecht vonkt.
Hoe hoger de eindcompressiedruk hoe meer spanning nodig is om de vonk te laten overspringen tussen de elektrodes.
 
2002 ford focus 1600

dat je tijdens versnellen een hogere druk in de cilinder hebt dan bij constante snelheid, lijkt mij aannemelijk. en dat daardoor er moeilijker een goede vonk is te maken ook.
dus dit zou de oorzaak kunnen zijn.
 
Defecte bobine is een bekend kwaaltje bij dit type auto. En idd, onder hogere belasting slaat de vonk moeilijker over in de verbrandingsruimte (waar de bougie zit) en zoekt zo de weg van de minste weerstand.
 
Dit soort vragen kan je beter op www.problemcar.nl stellen. Daar is veel meer kennis over dit soort zaken aanwezig. :Y Verder, heb je 'm bij de Ford dealer laten uitlezen? Die mannen weten vast ook het e.e.a.
 
Laatst bewerkt:
Dit soort vragen kan je beter op www.problemcar.nl stellen. Daar is veel meer kennis over dit soort zaken aanwezig. :Y Verder, heb je 'm bij de Ford dealer laten uitlezen? Die mannen weten vast ook het e.e.a.

Zat kennis aanwezig hier en daarnaast is dit gewoon basis kennis voor monteurs die met benzine motoren werken.

Uitlezen had als je mazzel had een bobine storing kunnen aangeven. Anders is het vaak een algemene ontstekings misser met soms des betreffende cilinder erbij (p0300 of de laatste 0 kan de cilinder aangeven) Maar dit geeft alleen aan dat er een verbrandingsprobleem is wat nog in tal van zaken kan zitten. Vaak genoeg is er geen storing aanwezig en komt het gewoon op kennis en ervaring aan.

Dat in dit geval gelijk 3 delen van de ontsteking zijn vervangen is de vraag of dit ook echt nodig was om het probleem op te lossen. kwaad kan het natuurlijk nooit om een setje verse bougies en kabels te monteren. (behalve voor je portomonee)
 
Laatst bewerkt:
in mij OP vroeg ik ook alleen hoe de symptomen met de oplossing waren te rijmen.
en dat het probleem al opgelost is.

en inderdaad een bekend euvel bij deze auto (stond ook in OP), er is in 2004 (zolang heb ik hem al) ook al een nieuwe bobine in gegaan. nu maar meteen voor de zekerheid de kabels meegepakt, want die zijn tenslotte ook al ruim 12 jaar oud (kost ca. 50 euro). en de bougies omdat ik daarvan niet weet hoe oud ze waren (20 euro).

ik heb een helder antwoord gekregen, waarvoor mijn dank.
 
Terug
Bovenaan Onderaan