Vaag probleem met mijn R1 2004

M.A.N.S.

Die hard MF'er
16 mrt 2004
871
8
Delfgauw
Facebook
Betreft: Yamaha r1 2004 RN12

Kmstand: 30.000

Symtonen:
Bij ongeveer een toerental vanaf 5.000 rpm valt de motor even helemaal weg.
Na een tel pakt die alles weer op.
De km teller valt ook terug naar 0.
Geen foutmelding in het systeem

Wat is er aan gedaan:
Garage 1 Niet dealer
Heeft er een half uur naar gekeken. Oordeel... schakelvork
Geraamde kosten ruim 1500 euro maar naar mijn mening gebaseerd op onderbuik gevoel. Probleem voelt niet als mechinsch probleem

Garage 2 Yamaha dealer
Deze garage heeft er veel onderzoek in gestopt. Inmiddels alarm (waar problemen mee waren verwijderd). Motor op de testbank. Ging helemaal fout. Cilinders stopte ermee (3 van de 4)
Nu bougies vernieuwd en een sensor in de hoop dat hij het weer doet.
Helaas toch weer het probleem. Lijkt wel in mindere mate aanwezig te zijn. Maar oorzaak nog niet gevonden. Garage denkt nu aan vervangen draadboom. (dure grap)
Maar weet niet zeker of dit het probleem oplost. Kan ook de computer zijn met ontsteking of zo. een hele dure grap.

Vraag:
Wie heeft er enig idee waar we het moeten zoeken?
Ik ben al inmiddels ruim 600 euro kwijt en de motor doet nog steeds raar.
Niet goed rijdend wegdoen heeft weinig zin
 
Laatst bewerkt:
Haha begrijp ik goed dat jij de oorzaak weet ;-)
Er staat dat hij een gebruikte ecu heeft gevonden voor €50,- excl verzending, die relatief eenvoudig zelf te plaatsen is. Of je laat het een monteur doen voor een half uur werk (ikzegmaarwat).

Jouw indicatie, die je te horen hebt gekregen, is €1500.- voor hetzelfde.

Daar zit een opmerkelijk verschil tussen.
 
  • Alarm is vakkundig gedemonteerd.
  • bedrading weer als origineel gemaakt
  • accu vervangen
  • bougies vervangen
  • kabelboom geïnspecteerd
  • een deel van de kabel unwraped en nagelopen.
  • sensoren losgekoppeld en gekeken of daar de oorzaak lag
  • ontsteking omgeleid
  • alle stekkers en verbindingen gecontroleerd, schoongemaakt en ingespoten.
Ze denken dat het aan de computer ligt of aan de draadboom.
Vervangen draadboom voor 2e hand 500 euri (incl arbln)
Nieuwe 2e hands computer 1500 euri (incl arbln)

KMS (zaak van de rollerbank) heeft ook geen idee waaraan het kan liggen.
8 runs in totaal gemaakt met diverse omleidingen en loskoppelen van sensoren.
Niks concreets is hieruit gekomen.

Dealer denkt dat de motor voordat deze mijn eigendom werd, misschien in het water heeft gelegen of s opgebouwd uit meerdere motoren.
Waarom denkt die dealer dat?
En wat in die redenatie veroorzaakt dan het dipje?
Of was het achtergrond info die los staat van het probleem?
Vraag het eens na, ik ben erg nieuwsgierig :)
Motor is door de winkel waar ik hem gekocht hebt geïmporteerd uit Duitsland.
Was er ook al een dipje toen je de motor kocht?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
even gezocht je ecu zit aan je airbox vast met een plaatje en 3 schroeven ,foto heb je al van de ecu .
om de stekker los te krijgen moet je een pennetje,palletje indrukken ,dus niet trekken en forceren

over het sleutel verhaal ,er moet vast wel iets voor zijn daar kan ik geen antwoord op geven nog
 
Laatst bewerkt:
even gezocht je ecu zit aan je airbox vast met een plaatje en 3 schroeven ,foto heb je al van de ecu .
om de stekker los te krijgen moet je een pennetje,palletje indrukken ,dus niet trekken en forceren

over het sleutel verhaal ,er moet vast wel iets voor zijn daar kan ik geen antwoord op geven nog


Je kan geen ECU wisselen want bij een ECU hoort een sleutel. En bij een sleutel een slot. Niet reageren als je er geen verstand van hebt.
 
Laatst bewerkt:
Je kan geen ECU wisselen want bij een ECU hoort een sleutel. En bij een sleutel een slot. Niet reageren als je er geen verstand van hebt.

Precies, hier had de monteur het ook over. Daardoor is het een kostbare grap. Het een werkt niet zonder het andere. Nu zijn er wel weer bedrijfje die iets kunnen programmeren en zo.

Het probleem is dat het dus niet een constante dip is en zij dus niet met zekerheid kunnen vaststellen dat het de ecu is.
 
wat is de naam van die winkel dan weet ik dat ik daar nooit een motor moet kopen :) ?

ow een 2de hands ecu inbouwen i plug en play met stekkers dus
50 euro ...... hier
https://www.motorparts-online.com/nl/yamaha/r1/2004-2006/cdi-unit/201138015?filter=1

zijn maar 2 stekkers meestal kan je prima zelf
je dvd speler aansluiten is meer werk ;)

Ik hoop niet dat jij bij een Yamaha (óf ander merk) ooit zomaar een ECU gaat vervangen bij een "moderne" fiets.

Een 2004 R1 heeft een ECU met startonderbreker waarbij de contactsleutel continue gecontroleerd wordt middels het contactslot.
 
Laatst bewerkt:
Waarom denkt die dealer dat?
En wat in die redenatie veroorzaakt dan het dipje?
Of was het achtergrond info die los staat van het probleem?
Vraag het eens na, ik ben erg nieuwsgierig :)Was er ook al een dipje toen je de motor kocht?
Redenatie van het dipje is dat er door indringend vocht op termijn toch schade is ontstaan aan de chip in de ecu of in de kabelboom.

Een aantal kritieke sensoren hebben ze tijdelijk vervangen en andere losgekoppeld maar dit loste het dipje niet op. De argwaan van "een in elkaar geknutselde motor" om dat een stukje kabelboom, een zij takje, onder de tank beschadigd was. Dit hebben ze netjes herstel maar ook niet is het dipje opgelost.

Motor is zonder dipje gekocht. Wel was er bij aankoop een probleem met de cockpit en km teller. Deze is toen volgens zeggen vervangen door het bedrijf waar ik hem gekocht heb.
 
Laatst bewerkt:
Scoop en logger eraan en de bank op. Op de bank is het reproduceerbaar, nu nog kappen met proberen te meten met ongeschikt meetgereedschap.

Klinkt heel goed. Weet alleen niet hoe ik dat zou moeten aanpakken. Ik mag toch ervan uitgaan dat een bedrijf die alleen maar motoren op de bank heeft, en echt uren gestoeid heeft met de fiets.... weet wat hij meet en hoe hij dit meet ?
 
heb tijd terug nog gelezen op amerikaans of brits forum over hetzelfde probleem bij r1 2004 bleek het de accu te zijn die voor deze problemen zorgde
Ze hebben de testrun met een goeie accu gedaan.
Ik heb dat toevallig van de week nog nagevraagd.
De garage waar ik hem gekocht had, had er ook een nieuwe accu ingezet.
De dip blijft er gewoon in.
 
Klinkt heel goed. Weet alleen niet hoe ik dat zou moeten aanpakken. Ik mag toch ervan uitgaan dat een bedrijf die alleen maar motoren op de bank heeft, en echt uren gestoeid heeft met de fiets.... weet wat hij meet en hoe hij dit meet ?

Mijn ervaring is in 9 van de 10 gevallen nee, niet echt. Er zijn een paar pro's in dit land, en dat zijn allemaal eenmanszaken.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben geen expert maar misschien is het een idee om de ECU open te maken en de chips door te meten?
Misschien is er een chip stuk die het hoort over te nemen boven de 5000 toeren?

Gewoon ff open maken en goed aan de print ruiken. verbrande chips hebben een redelijk aparte geur.
( alleen niet aan de chips/contacten zitten met blote handjes;) iets met statische schokjes die chips omleggen zonder dat je het merkt )
 
Ik ben geen expert maar misschien is het een idee om de ECU open te maken en de chips door te meten?
Misschien is er een chip stuk die het hoort over te nemen boven de 5000 toeren?

Gewoon ff open maken en goed aan de print ruiken. verbrande chips hebben een redelijk aparte geur.
( alleen niet aan de chips/contacten zitten met blote handjes;) iets met statische schokjes die chips omleggen zonder dat je het merkt )

Ik ben echt niet zo technisch dat ik zou weten wat ik meet. Eerlijk is eerlijk maar ik kan volgens mij niet van de monteur verwachten dat hij dat na kan meten.
 
Motor is zonder dipje gekocht. Wel was er bij aankoop een probleem met de cockpit en km teller. Deze is toen volgens zeggen vervangen door het bedrijf waar ik hem gekocht heb.

Stekker(s) van die cockpit en tellers eruit en nog eens proberen.

Tot nu toe alleen maar "misschien dit, misschien dat" gelezen, al is er al wel veel geprobeerd.

Toch MOET het ergens in zitten. Ik zou het niet op willen geven, zelfs als zou ik bij Zot te rade moeten gaan ;)
 
Laatst bewerkt:
Stekker(s) van die cockpit en tellers eruit en nog eens proberen.

Tot nu toe alleen maar "misschien dit, misschien dat" gelezen, al is er al wel veel geprobeerd.

Toch MOET het ergens in zitten. Ik zou het niet op willen geven, zelfs als zou ik bij Zot te rade moeten gaan ;)
Ik wil het ook niet opgeven.
Maar geld is geld en ik ben wat motren techniek betreft een leek.
Nu ruim 700 euro verder aan testruns en arbeidsloon zonder dat het eind in zicht is.
De motor doet het ook niet altijd. In een rit van 20 keer optrekken doet tie het 5 keer of zo.

Wel zonet dit nog gevonden. Check het morgen gelijk even bij de garage .....
Iets over een modificatie van de gasklepsensor.
http://www.yamaha-motor.eu/nl/services/modification-checker/index.aspx
 
Ik wil het ook niet opgeven.
Maar geld is geld en ik ben wat motren techniek betreft een leek.
Nu ruim 700 euro verder aan testruns en arbeidsloon zonder dat het eind in zicht is.
De motor doet het ook niet altijd. In een rit van 20 keer optrekken doet tie het 5 keer of zo.

Wel zonet dit nog gevonden. Check het morgen gelijk even bij de garage .....
Iets over een modificatie van de gasklepsensor.
http://www.yamaha-motor.eu/nl/services/modification-checker/index.aspx

ja de terugroepactie van de tps , je cockpit viel ook uit toch? gaf 0 km aan terwijl je reed toch? blijft je licht ook aan op dat moment?
 
Redenatie van het dipje is dat er door indringend vocht op termijn toch schade is ontstaan aan de chip in de ecu of in de kabelboom.

Een aantal kritieke sensoren hebben ze tijdelijk vervangen en andere losgekoppeld maar dit loste het dipje niet op. De argwaan van "een in elkaar geknutselde motor" om dat een stukje kabelboom, een zij takje, onder de tank beschadigd was. Dit hebben ze netjes herstel maar ook niet is het dipje opgelost.

Motor is zonder dipje gekocht. Wel was er bij aankoop een probleem met de cockpit en km teller. Deze is toen volgens zeggen vervangen door het bedrijf waar ik hem gekocht heb.

als ik dit zo lees is de "schade"voor het oog wel hersteld, maar zijn alle draadjes waar zichtbare schade aanwezig was ook doorgemeten op weerstand?
dit ivm intrekkend vocht en daardoor contactcorrosie.
 
Klinkt mij een beetje alsof er bij 5000 toeren ergens (soms) een contactje lostrilt, dacht eerst aan de accupool maar kan natuurlijk van alles zijn. Zou verwachten dat bij een cdi het probleem er altijd is. eigenfrequenties zijn vervelende dingen
 
Terug
Bovenaan Onderaan