Motogadget Motoscope Tiny

Cafeganger

Rookie
18 dec 2014
9
0
Maastricht
Beste Forum leden,

Ik ben een startende BMW rijder/motorrijder en tevens nieuw op dit forum. Afgelopen december heb ik een BMW R100RS gekocht uit 1979. Na een paar km gereden te hebben was het feest al snel over. Versnellingsbak volledig naar de klote. De persoon van wie ik hem gekocht had, had géén olie toegevoegd in de versnellingsbak. Resultaat, heel wat euros lichter nu.

Maar goed, de BMW is vorige week eindelijk gemaakt. Nu heb ik dus een probleem met mijn snelheidsmeter (W=670). Wanneer ik op de snelweg rij, ongeveer 120 km/u, gaat mijn wijzer op en neer als een vlag in de wind (wat een vergelijking). Sterker nog, dit doet hij ook wanneer ik 50 rij (tenminste voor mijn gevoel 50). Ik kan dus mijn snelheid niet bepaald lezen.

Uiteindelijk wil ik een "Café Racer" maken en de originele instrumenten vervangen door enkel een snelheidsmeter. Mijn oog is gevallen op de Motoscope Tiny of de Chronoclassic speedo van Motogadget. Nu is mijn vraag, heeft een van jullie hier ervaring mee en is dit goed te installeren op een R100 (ben totaal geen "elektrisch-technisch-mannetje"?
full
 
Dan heb je een uitdaging als je niets van elektriek weet. De oude meter van een BMW is ws. volledig mechanisch. Je zult dus een omvormer nodig hebben om het analoge snelheidssignaal digitaal te maken. Je kunt dit goedkoop doen met een magneetje op je wiel en een opnemer op de vork. Dit is de manier die fietstellers meestal gebruiken.

Zit er niet gewoon een knikje in de kabel die vanaf de bak naar de klok gaat. Soms helpt smeren of een nieuwe kabel prima, in andere gevallen is het binnenwerk van de klok versleten.

Installeren kan altijd maar het kan een beetje een uitdaging zijn.

Benno
 
Terug
Bovenaan Onderaan