Condensatie Kijkglas Olie

21 jan 2015
3
0
Hallo allemaal,

Ik heb mij een week geleden mijn eerste motor gekocht, een KTM DUKE 125.

Ik ging vandaag nog een rijden en controleerde de olie, en oppeens zag ik dat er juist condensatie achter mijn kijkglas zat, ik dacht meteen dat er iets mis was met de olie, maar met de olie is alles goed.
Als ik een langere rit heb gemaakt is het net alsof de condensatie minder is.
maar de volgende dag was de mist er weer op.
Ik ben nieuw in het motor gebeuren dus ken er helemaal niks vanaf, daarom hoop ik dat jullie mij raad kunnen geven.

zo ziet het er ongeveer uit.

http://www.ducati.ms/forums/attachm...loudy-oil-level-window-img-20111120-00088.jpg
 
kan geen kwaad. Dat is vocht en die verdwijnt vanzelf als het blok (lees: de olie) goed op temperatuur is. Die olie is in de winter wat moeilijker op temperatuur te krijgen dan op zomerse dagen, waardoor het langer duurt tot het vocht verdwenen is. Het devies is dus, niet teveel korte stukjes rijden en zorgen dat de olie op temperatuur komt. Soms helpt het om de oliekoeler (indien aanwezig) een stukje af te plakken.
 
Warm draaien met de dop er af of uit schiet idd niets op, voor die olie warm genoeg is om het water te lossen en het ook allemaal kwijt is wordt je motor niet beterop. Gewoon rijden met dat ding. Is beter voor de motor, voor je ervaring en natuurlijk ook gewoon veel leuker.

Benno
 
Gewoon langere stukken rijden :Y Die condens komt vooral doordat er kortere stukken gereden worden. Kan niet veel kwaad, gaat er wel uit via de ventilatie
 
Laatst bewerkt:
white sludge

In ernstige mate kan het bij vloeistofgekoelde motoren een teken zijn dat er koelvloeistof bij de olie komt.
In mindere mate is de oorzaak vaak niet voldoende opwarmen van de olie waardoor deze de vocht niet kan laten verdampen. Olie warmen maken. Niet door domweg grof aan het gas te gaan hangen, gewoon langere stukken rijden volstaat.

Als het er toch tijd voor is, of je er zin in hebt olie wisselen, begin je ook weer met een 'schone lei' ;)
 
Laatst bewerkt:
animaatjes-donald_duck-33278.gif
 
White Sludge ontstaat doordat water (vocht) zich vermengt met de olie.
Als het blok koud is wordt er relatief veel condens afgezet, vandaar dat sludge snel ontstaat bij veel korte ritten.

In mijn ogen kun je dan gelijk zien wat voor motorrijder iemand is. :+
 
White Sludge ontstaat doordat water (vocht) zich vermengt met de olie.
Als het blok koud is wordt er relatief veel condens afgezet, vandaar dat sludge snel ontstaat bij veel korte ritten.

In mijn ogen kun je dan gelijk zien wat voor motorrijder iemand is. :+
Geld niet voor elke motor :N
Ik heb het namelijk ook met mijn motor en die maakt (bijna zonder uitzondering) ritten van 75 km enkele rit.
De dealer vertelde me dat elk exemplaar dit heeft en dat een retourtje berlijn alleen zou helpen.
 
mijn xs1100 had dit ook onder de 5gr buitentemperatuur. Nu reed ik wel maar ritten van 26km enkel.
Ik had een metalen plaat voor de hele cilinder en kop gemaakt en dit hielp wel iets, maar niet voldoende.
Ik verwacht dat een 125 wel iets meer op zijn staart getrapt wordt dus als je normaal een 40km rijd is het wel over gok ik.
 
Ja klopt. Maar pas nou op met het rijden nu, ze strooien nu pekel (hier tenminste) en als je daar doorheen rijdt zonder je motor daarvoor te beschermen of daarna af te spoelen ben je de sjaak. Het pekel tast veel onderdelen aan.
 
Voordat je het condensvocht er uit gaat rijden eerst het olie peil controleren en zorgen dat deze minimaal boven het midden staat. na de rit nogmaals controleren.

Als er veel vocht inzit en dat verdampt dan staat je oliepeil in eens een stuk lager.
 
Hallo Thibault Hier nog wat leesvoer m.b.t. je olie - water probleem.
• Bevriezing van de carterventilatie
Het wordt weer kouder en dat betekent dat er zich weer nieuwe storingen kunnen voordoen, zoals bevriezing van 'mayonaise' en vocht in de motorolie (white sludge). Een kwetsbare groep zijn de voertuigen waarvan de motor niet op bedrijfstemperatuur komt, doordat deze meestal alleen voor de kortere ritten gebruikt worden.
• Lage temperaturen en motorschade:
Voordat de motor op bedrijfstemperatuur is gekomen zal er een grote hoeveelheid waterdamp in de motor ontstaan. Het is namelijk zo dat als er 1 liter brandstof is verbruikt er tegelijkertijd ook 1 liter water is geproduceerd tijdens de verbranding.
Een groot deel van het water verlaat de motor en de uitlaat in de vorm van waterdamp. Dit is bij koud weer goed zichtbaar door de witte rook achter het voertuig en de waterdruppels die de uitlaat uitlopen. Het andere deel van het vocht komt via blowby in het carter en het motorblok terecht. De carterventilatie heeft als taak deze vochtige dampen naar de inlaat van de motor te leiden via het luchtfilter.

Doordat motordelen net na de start en bij korte ritten koud zijn, condenseert waterdamp tegen de koude motordelen en vormen zich waterdruppels op de cilinderkop of verzamelen zich onderin het carter en in het carterventilatiesysteem. Als dit water zich mengt met de motorolie zal zich een witte emulsie vormen, ook wel bekend als 'white sludge' of 'mayonaise'. De olie verliest hierdoor zijn smerende en beschermende werking.
• Extra gevaar in de wintertijd:
Bij temperaturen onder het vriespunt zal zowel het water als de 'white sludge' bevriezen, waardoor de oliekanalen verstopt kunnen raken. Dit heeft al in diverse gevallen tot ernstige motorschade geleid.
Het dichtvriezen van het carterventilatiesysteem kan er ook toe leiden dat de keerringen naar buiten worden gedrukt en/of er spontaan lekkage ontstaat van bijvoorbeeld het klepdekselrubber.
• Schoon presteert beter!
Het mag duidelijk zijn dat een perfecte werking van het carterventilatiesysteem noodzakelijk is om in korte tijd zoveel mogelijk waterdamp af te kunnen voeren uit de motor.

Het is daarom belangrijk om tijdens het onderhoud het carterventilatiesysteem te controleren en indien nodig te reinigen. De meest kwetsbare groep zijn de voertuigen waarvan de motor niet op bedrijfstemperatuur komt, doordat deze meestal alleen voor de kortere ritten gebruikt worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan