Condensatie Kijkglas Olie

21 jan 2015
3
0
Hallo allemaal,

Ik heb mij een week geleden mijn eerste motor gekocht, een KTM DUKE 125.

Ik ging vandaag nog een rijden en controleerde de olie, en oppeens zag ik dat er juist condensatie achter mijn kijkglas zat, ik dacht meteen dat er iets mis was met de olie, maar met de olie is alles goed.
Als ik een langere rit heb gemaakt is het net alsof de condensatie minder is.
maar de volgende dag was de mist er weer op.
Ik ben nieuw in het motor gebeuren dus ken er helemaal niks vanaf, daarom hoop ik dat jullie mij raad kunnen geven.

zo ziet het er ongeveer uit.

http://www.ducati.ms/forums/attachm...loudy-oil-level-window-img-20111120-00088.jpg
 
kan geen kwaad. Dat is vocht en die verdwijnt vanzelf als het blok (lees: de olie) goed op temperatuur is. Die olie is in de winter wat moeilijker op temperatuur te krijgen dan op zomerse dagen, waardoor het langer duurt tot het vocht verdwenen is. Het devies is dus, niet teveel korte stukjes rijden en zorgen dat de olie op temperatuur komt. Soms helpt het om de oliekoeler (indien aanwezig) een stukje af te plakken.
 
Warm draaien met de dop er af of uit schiet idd niets op, voor die olie warm genoeg is om het water te lossen en het ook allemaal kwijt is wordt je motor niet beterop. Gewoon rijden met dat ding. Is beter voor de motor, voor je ervaring en natuurlijk ook gewoon veel leuker.

Benno
 
Gewoon langere stukken rijden :Y Die condens komt vooral doordat er kortere stukken gereden worden. Kan niet veel kwaad, gaat er wel uit via de ventilatie
 
Laatst bewerkt:
white sludge

In ernstige mate kan het bij vloeistofgekoelde motoren een teken zijn dat er koelvloeistof bij de olie komt.
In mindere mate is de oorzaak vaak niet voldoende opwarmen van de olie waardoor deze de vocht niet kan laten verdampen. Olie warmen maken. Niet door domweg grof aan het gas te gaan hangen, gewoon langere stukken rijden volstaat.