Naaldlager wil niet uit koppelingsdeksel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Trickshot

Die hard MF'er
27 apr 2006
528
104
Heb de zijdeksels van mijn motorblok laten stralen. Maar dus zo suf geweest de binnenkant niet af te dekken waardoor de twee lagers die erin blijken te zitten naar zijn grootje zijn. Domdomdom ik weet het.

Maar nu het probleem. Ik krijg dus de onderste naaldlager niet eruit. Ook krijg ik er praktisch geen beweging in met de keilboutmethode waar ik ergens over las. Er is verder nauwelijks bij te komen ook nog.
Heeft er hier iemand nog heldere ideeen hoe dit te fixen?
full
 
Met een klein beiteltje de buitenbus naar binnen tikken zodat je zo'n packman gezichtje krijgt.
Je kan hem er dan met een punttang uit trekken
 
Je kunt eventueel ook het carter nog even verwarmen.
Je verwarmt het lager ook wel maar het alu zet meer uit.
Soms net genoeg om hem er wel uit te krijgen.

Gebruik je wel een slagtrekker op je gemaakte hulpstuk?
 
Met de keilbout druk je de bus nog vaster in het huis.
Dan moet je zorgen dat de keilbout met een rand in de bus blijft haken zonder hem al te vast te zetten.
 
Beitelen is een optie als ik echt geweld moet gaan gebruiken. En warm stoken zodat het aluminium wat uitzet? Kan dat op de kachel of moet dat in een oven?

Edit; Ah jullie waren sneller :)

Kachel is zeker verboden ivm kromtrekken door ongelijkmatige warmte?
 
Laatst bewerkt:
Beitelen is een optie als ik echt geweld moet gaan gebruiken. En warm stoken zodat het aluminium wat uitzet? Kan dat op de kachel of moet dat in een oven?

Edit; Ah jullie waren sneller :)

Kachel is zeker verboden ivm kromtrekken door ongelijkmatige warmte?
elektrische kookplaat
 
Wel fijn dat zo'n straalbedrijf met je meedenkt.Zelfde als met dat poedercoaten.Ben schilder,als ik bij iemand een plafond komt sauzen en ik dek de boel niet af,moet ik dan ook zeggen van 'sorry,maar dat heeft u er niet bij verteld'.
 
Laatst bewerkt:
Beitelen is een optie als ik echt geweld moet gaan gebruiken. En warm stoken zodat het aluminium wat uitzet? Kan dat op de kachel of moet dat in een oven?

Edit; Ah jullie waren sneller :)

Kachel is zeker verboden ivm kromtrekken door ongelijkmatige warmte?
Heeft niks met geweld te maken.
Zo'n busje kapot tikken gaat veel makkelijker dan je denkt en je hebt het toch niet meer nodig.
 
Maak aan je constructie een langere draadeind. Je kunt dan met een paar zware doppen een slaghamer maken. (paar dikke doppen aan elkaar tapen) Hiermee lukt het om gerichter de juiste kracht uit te oefenen. Geen bruut geweld, voorzichtig tikken.

Koppelingsdeksel in de oven. Temperatuur op 200-220 graden. En ja, het duurt even.
Krukaslagers vallen er bij deze methode soms vanzelf uit. Dit kleine lagertje zul je waarschijnlijk even moeten helpen. (met je slagtrekker constructie)

Je moet wel snel handelen als je het deksel uit de oven pakt. In de buitenlucht koelt het héééél snel af. (dan gewoon nieuwe poging wagen)
 
Laatst bewerkt:
Gebruik je wel een slagtrekker op je gemaakte hulpstuk?

Mjah ik steek een schroevendraaier door het oog en geef er een paar meppen op met de hamer maar weinig beweging zover. Morgen eens de ovenmethode proberen. Waar amper een grote koekiebakplaat in kan btw :9 Het past maar net ontdekte ik zojuist.
 
Als je nu het oog verwijderd. Je zet er 15cm draadeind in. Dan zet je een buisje op je carter 2cm korter als het draadeind. Carrosserie ring erop en een moer op de draad. Als je nu de moer aandraaid trek je het lager er als ware zo uit. Wil het dan nog niet, dan eventueel plaatselijk warm stoken met branderdje/verfföhn. Door de voorvoorrspanning zal hij er makkelijker uitgaan.
 
Als je nu het oog verwijderd. Je zet er 15cm draadeind in. Dan zet je een buisje op je carter(over het draadeind) 2cm korter als het draadeind. Carrosserie ring erop en een moer op de draad. Als je nu de moer aandraaid trek je het lager er als ware zo uit. Wil het dan nog niet, dan eventueel plaatselijk warm stoken met branderdje/verfföhn. Door de voorvoorrspanning zal hij er makkelijker uitgaan.
 
Als je nu het oog verwijderd. Je zet er 15cm draadeind in. Dan zet je een buisje op je carter 2cm korter als het draadeind. Carrosserie ring erop en een moer op de draad. Als je nu de moer aandraaid trek je het lager er als ware zo uit. Wil het dan nog niet, dan eventueel plaatselijk warm stoken met branderdje/verfföhn. Door de voorvoorrspanning zal hij er makkelijker uitgaan.

Mooie tip. Bij deze lagerpositie heel goed uitvoerbaar. En met brandertje goed te doen.
Bespaart je het "ovenproces". (moeders niet altijd even blij mee) :)
 
Oplossing: Blinde lagertrekker.
Die heeft een scherp randje waarmee je niet het hele lager nar buiten (en dus strakker) duwt, maar waarmee je alleen het hulpstuk in het lagertje vast haakt. Met de bijbehorende slagtrekker doe je tik tik en het lager is er uit.

Plan B (zonder correct gereedschap) zou idd eerst zijn om de buitenschaal naar binnen te vouwen en dan de boel even te verwarmen naar minstens 200 graden. Wellicht dat je dan met de punttang verder kan.
 
Oplossing: Blinde lagertrekker.
Die heeft een scherp randje waarmee je niet het hele lager nar buiten (en dus strakker) duwt, maar waarmee je alleen het hulpstuk in het lagertje vast haakt. Met de bijbehorende slagtrekker doe je tik tik en het lager is er uit.

Plan B (zonder correct gereedschap) zou idd eerst zijn om de buitenschaal naar binnen te vouwen en dan de boel even te verwarmen naar minstens 200 graden. Wellicht dat je dan met de punttang verder kan.

Verwarmen heeft altijd mijn voorkeur bij aluminium delen. Het levert ook de minste slijtage aan de passing op.
 
Nu twee keer het kreng opgewarmd tot 200 graden en twee keer de keilbout eruit getikt. Denk dat ik zo maar efe een blokje om ga en iemand voor zijn bek sla. Misschien helpt dat.
 
Laatst bewerkt:
Probeer een het alu huis te verwarmen en het deel wat je erin steekt (in jouw geval keilbout) in de vriezer te leggen. Je hebt kans dat het Lagerhuisje dan iets krimpt door die kou en het iets makkelijker loskomt.

Op die manier plaats ik vaak ook lagers die je erin moet persen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan