Tankdop gaat moeilijk dicht (Honda TransAlp650)

Status
Niet open voor verdere reacties.

TA68

MF veteraan
22 apr 2013
1.523
612
Mokum
Heb al een tijdje problemen met de tankdop van mijn TransAlp 650.

Openmaken gaat probleemloos, maar terugplaatsen gaat moeizaam.
Systeem werkt als volgt:
  • openmaken met sleutel erin en kwart slag draaien
  • terugplaatsen, en dmv doordrukken sluit de tankdop af en wordt de sleutel een kwart slag teruggedraaid

Het terugdrukken gaat niet soepel meer, rommel dan wat met de sleutel en druk wat op de dop. Uiteindelijk alle keren nog dicht gekregen.

Bekend (Honda) probleem en hoe op te lossen?

Door dit gerommel is de contactsleutel steeds krommer geraakt, past nog wel in 1 positie in het contactslot.
Heb gelukkig nog een reservesleutel waar ik morgen een kopie van laat maken.

Sleutel / slot nummer heb ik ook.

Is het mogelijk om een nieuwe tankdop te bestellen op dit sleutelnummer indien het probleem niet opgelost kan worden of bestaan er aftermarket tankdoppen die uiteraard een stuk betaalbaarder zijn. Dat de tank dan niet meer met een sleutel afgesloten kan worden maakt me niet uit.
 
Laatst bewerkt:
Heb je de tankdop al eens volledig gedemonteerd en goed doorgespoten met remmenreiniger/kruipolie ?

Het beste dat niet te doen als de dop nog vast zit aan de tank. Slecht voor de lak en kans op rommel in het gawater.

db
 
Nog niet gedaan.
Eerst maar eens een nieuwe sleutel proberen.

Hoe sluit ik de doploze tank af, doek erin?

Edit: Voor ik de tankdop demonteer zou het wel fijn zijn om alvast een vervangende dop te hebben. Zie de veertjes al rondspringen in de huiskamer om ze vervolgens niet meer te vinden..
 
Laatst bewerkt:
Een nieuwe sleutel lost je probleem niet op.
Je kunt de vervormde sleutel (tussen 2 plaatjes) voorzichtig weer recht maken in een bankschroef.
Als de motor binnen staat kun je de dop loze tank met een doek afsluiten. (maar ook met een theeschoteltje) Zorg dat er geen "troep" in je tank valt.
Google eens op afbeeldingen "tankdop Honda Transalp 650". Dan weet je hoe zo'n ding er gedemonteerd uitziet.

En ja, volg het advies van Dirtbag: schoonmaken en gangbaar maken met bijvoorbeeld
WD 40!
 
in je beschrijving gaat al wat mis.
Als je de dop terug op de tank drukt dan moet hij vanzelf goed springen. Het klopt dus al niet dat je de sleutel moet draaien om hem op slot te krijgen.
Zelf zou ik dus ook zeggen dat de dop gewoon even heel erg goed schoongemaakt moet worden.
 
Nu weet ik niet of -onze- tanks ( maar Honda ) hetzelfde zijn

Aan de binnenkant van je tank zit een ring , ( waar die 2 lips invallen voor het afsluiten )

Bij mij was die ring een beetje verbogen door vullen met een jerrycan & haast.
( lees , leo gedrag )

Even terugtikken en je dop / sleutel werkt weer zoals het hoort.
 
Probleem zit niet in de sleutel, anders had je hem ook niet open kunnen krijgen.
Je moet het probleem in de dop zoeken.
Bvb smeren van het mechanisme...ja het klinkt misschien ongeloofwaardig, maar een tankdop heeft ook onderhoud nodig ;)
 
Als de dop niet vanzelf goed springt ga je toch wat rommelen met de sleutel.

Type tankdop is op vele Honda's gebruikt.
Aftermarket dop gevonden:
http://www.bs-motoparts.com/nl/tankdoppen/tankdop-racing-honda-zwart/blauw-i530-3884-0.htm

Zal toch niet de enige zijn die problemen heeft met deze tankdop.

Heb wel een vermoeden waar het mis ging met mijn motorfiets.
Afgelopen 2 jaar eco-meuk (Blue-one) getankt.
Gevolgen zijn een hangende vlotter en moeizaam sluitende tankdop.

Wijze les en tank alleen nog maar premium peut.
 
Als de dop niet vanzelf goed springt ga je toch wat rommelen met de sleutel.

Type tankdop is op vele Honda's gebruikt.
Aftermarket dop gevonden:
http://www.bs-motoparts.com/nl/tankdoppen/tankdop-racing-honda-zwart/blauw-i530-3884-0.htm

Zal toch niet de enige zijn die problemen heeft met deze tankdop.

Heb wel een vermoeden waar het mis ging met mijn motorfiets.
Afgelopen 2 jaar eco-meuk (Blue-one) getankt.
Gevolgen zijn een hangende vlotter en moeizaam sluitende tankdop.

Wijze les en tank alleen nog maar premium peut.

GRAPPENMAKER! (wat een onzin)

Je pakt de adviezen van je mede FM-ers aardig op! (of gaat daar iets mis?)
Een tankdop heeft onderhoud nodig. Als je dat nalaat is er maar 1 remedie.
Alsnog onderhoud plegen. (zie de vele tips)
 
Vind het vreemd dat ik 2 benzine-gerelateerde problemen heb gekregen na consequent tanken eco-meuk:
- slecht sluitende tankdop
- hangende vlotter

Officieel kan de motorfiets ertegen maar moet die troep niet meer in mijn tank.

Kan toeval zijn, maar denk er het mijne van.
 
Voordat al die eco meuk kwam had iedereen ook problemen met vervuiling. Lang leve slijtage en gebruik. Hoort bij de hobby. :)

Gewoon de drie (goeie) imbusjes losdraaien en de dop in de gootsteen volledig doorspoelen met remmenreiniger en vervolgens met ietsje vettiger spul. Klusje van een halfuurtje als je geen haast hebt. Tenzij je de motor buiten hebt staan terwijl het regent zou ik niet wat op de tankdop leggen.

Als je hem helemaal naar de kloten helpt haal je een "ik wil een kilo suiker in de tank, of dat mijn benzine wordt gejat" tankdop.

Anders kun je ook naar een motorsloop gaan met die lijst van die link en zoek je een motor op de lijst en koop je daar een doppie voor 20 euro ofzo. Heb je wel twee verschillende sleutels. Misschien dat een sleutelsmid het ding voor je kan omsleutelen.

db
 
Laatst bewerkt:
Vind het vreemd dat ik 2 benzine-gerelateerde problemen heb gekregen na consequent tanken eco-meuk:
- slecht sluitende tankdop
- hangende vlotter

Officieel kan de motorfiets ertegen maar moet die troep niet meer in mijn tank.

Kan toeval zijn, maar denk er het mijne van.

je snapt toch wel dat bewegende delen af en toe een drupje olie nodig hebben?
 
Dank voor de uitleg.

Remmenreiniger snap ik, maar snap het iets vettiger spul niet.

WD40 / spuitvaseline / iets anders?

Ja :)

Wd40 (ben ik geen fan van)
White grease
PTFE
andere kruipolie
siliconen spray
Whatever, gewoon iets waar je hem mee kunt bespuiten en dat vettig blijft. Vervolgens de grote buitenste vlakken schoonvegen.

db
 
Tankdop is weer als nieuw.

Eerst even uitgezocht hoe het mechanisme werkt.
Ring aan de binnenkant ging wel heel zwaar omhoog en ook de sleutel draaide moeizaam terug.

Na een wapper met remmenreiniger was het weer klikklak.

Nog even nageblazen met perslucht en tot slot wat PTFE spray op de bewegende delen gespoten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan