Z750 trekt lichtjes naar rechts als je zonder handen rijdt

kevster

MF'er
25 jan 2015
42
0
Rotterdam
Goedendag mensen.

Ik sta op het punt om een kawazaki Z750 uit 2007 te kopen. Nu bleek dat tijdens de testrit ik mijn handen van het stuur deed, hij lichtjes naar rechts trok... Tijdens het rijden merk je er totaal niets van.

Nu is dus mijn vraag is dit normaal bij een Z750, of zou er wat aan de hand kunnen zijn?
Wordt in ieder geval niet vanuit gegaan dat er iets met het frame aan de hand is...
 
Misschien even proefrijden op een andere Z en kijken hoe die is, of gewoon kopen en als dan later toch je voorvork of frame zo krom als een koepel is zullen ze dat met de bovag garantie graag gratis repareren


Ja precies, de garantie is wat me toch over kan halen hem te nemen. Aangezien tijdens het rijden je het totaal niet merkt... Het is nou ook niet dat ik altijd zonder handen rij _O- Was me alleen aangeraden te doen bij een testrit om te kijken of alles recht aan de motor is.
 
Kawasaki heeft in 2007 al bekend dat de motor iets naar rechts neigt te trekken bij het rijden met losse handen. Menig Kawa is daarvoor terug geweest bij de importeur zonder werkelijke verbetering. Dus lijkt mij niets nieuws. En daar is de motor ook niet voor gemaakt, anders zat er misschien niet eens een stuur op.
Zolang het niet merkbaar is met de handen gewoon aan het stuur en de motor niet zwabbert, zou ik mij geen zorgen maken.
Volgens de meeste fabrikanten hebben ze allemaal wel iets..
We willen lichte wielen en zo mogelijk nog carbon, maar het zijn niet meer de stalen en zware wielen van jaren terug die veel meer de gyroscopische werking hadden. En we willen ook steeds minder zware banden.
De kabeltjes van de bediening kunnen zelfs al die (wat we noemen) problemen veroorzaken.

Wil je alleen rechtuit, neem een Harley van bijna 400kg met stalen velgen, die rijd als op een spoor.
Wil je gummen met 200kg of minder, neem het gewoon voor lief dat het iets heeft.
Of je zet je kont er gewoon iets anders op, 2 cm naar links en hij trekt weer de andere kant op..

Elke motor heeft wel iets.. Nou en, t hoort erbij.. ;)
 
Laatst bewerkt:
Misschien even proefrijden op een andere Z en kijken hoe die is, of gewoon kopen en als dan later toch je voorvork of frame zo krom als een koepel is zullen ze dat met de bovag garantie graag gratis repareren
Of ze dat graag doen hangt wel een beetje af van waar je 'm koopt ... Er zijn motorzaken - ook hier op MF te vinden - waar je voor garantie niet hoeft te komen omdat je gewoon weggekeken wordt. Dus eerst wat rondvragen voordat je koopt!
 
sorry hoor, maar een Z750 is geen überlichte supersport en ook die moeten gewoon rechtdoor rijden. Uitlijnignsstreepjes op een achterbrug kunnen wel eens afwijken van wat echt recht is, daar zou ik eerst naar kijken. Kan ook de manier zijn waarop je op de motor zit?
 
Kawasaki heeft in 2007 al bekend dat de motor iets naar rechts neigt te trekken bij het rijden met losse handen. Menig Kawa is daarvoor terug geweest bij de importeur zonder werkelijke verbetering. Dus lijkt mij niets nieuws. En daar is de motor ook niet voor gemaakt, anders zat er misschien niet eens een stuur op.
Zolang het niet merkbaar is met de handen gewoon aan het stuur en de motor niet zwabbert, zou ik mij geen zorgen maken.
Volgens de meeste fabrikanten hebben ze allemaal wel iets..
We willen lichte wielen en zo mogelijk nog carbon, maar het zijn niet meer de stalen en zware wielen van jaren terug die veel meer de gyroscopische werking hadden. En we willen ook steeds minder zware banden.
De kabeltjes van de bediening kunnen zelfs al die (wat we noemen) problemen veroorzaken.

Wil je alleen rechtuit, neem een Harley van bijna 400kg met stalen velgen, die rijd als op een spoor.
Wil je gummen met 200kg of minder, neem het gewoon voor lief dat het iets heeft.
Of je zet je kont er gewoon iets anders op, 2 cm naar links en hij trekt weer de andere kant op..

Elke motor heeft wel iets.. Nou en, t hoort erbij.. ;)

Kijk dit is tenminste wat waar ik echt wat aan heb. Thnx voor de informatie.
 
Jij bent een gemakkelijke klant. De fiets trekt naar rechts, er komen allerlei mogelijke oorzaken voorbij, varierend van de banden tot kromme frames, maar zodra iemand zegt: "het hoort er bij" ben je tevreden.
 
Jij bent een gemakkelijke klant. De fiets trekt naar rechts, er komen allerlei mogelijke oorzaken voorbij, varierend van de banden tot kromme frames, maar zodra iemand zegt: "het hoort er bij" ben je tevreden.


Ben niet zomaar tevreden, Heb namelijk ook al aangeven dat ik wacht wat er dinsdag uit komt. Doelde meer op dat ik hier wat mee kan is dat ik weet dat dit een optie is wat ik morgen kan horen... Heb nog niet gezegd dat ik hem blindelings neem ;)
 
Wat ik al zei, ik was voor een ander probleem bij de importeur en die wist mij ook al hierover te vertellen. Alleen dan om in te masseren dat je dan maar anders met de motor om moet gaan.

Dus in principe een bekend probleem bij Kawasaki (maar ik zou zeker de uitlijning e.d. controleren van de motor). Toch schijnen latere Z750's er geen last meer van te hebben, dus Kawa heeft het toch op kunnen lossen. Mijn Z750R had er in ieder geval geen last meer van.
 
Is het echte probleem niet dat je feitelijk al besloten hebt voor deze motor te gaan en nu bezig bent eventuele problemen weg te redeneren? Er zijn legio andere types op de markt, maar jouw keuze lijkt al gemaakt te zijn en nu zoek je de argumenten er bij. Iets waar heel veel mensen heel goed in zijn hoor, ik ook.
 
Ik vind het maar een raar verhaal dat van die importeur. Een importeur maakt mij niet wijs dat het by design zo is dat een fiets 1 kant op trekt. Dan zegt hij dus, ja sorry, wij van Kawasaki maken bende en ik denk niet Kawasaki bende maakt.

Ik kan mij voorstellen dat er een slechte serie geproduceerd is maar dat dit dan ook "letterlijk" recht wordt getrokken dan wel tegen betaling (wat ik idioot zou vinden maar goed).

Het gaat er bij mij niet in. Staat er in de gebruiksaanwijzing van de Z750 dat je ten alle tijde met jouw handen aan het stuur moet rijden? Je bent dan nog steeds continu aan het corrigeren ook al heb je dat niet door. Kan nooit de bedoeling zijn lijkt mij. :?
 
Laatst bewerkt:
Mijn motor trok lichtjes naar links.
Mijn dealer kon niets aan de motor ontdekken.

Nu heeft mijn fysiotherapeut het probleem opgelost.
Hij heeft mijn heup recht gezet.
En de motor rijdt weer als op rails ! :+
 
Ik vind het maar een raar verhaal dat van die importeur. Een importeur maakt mij niet wijs dat het by design zo is dat een fiets 1 kant op trekt. Dan zegt hij dus, ja sorry, wij van Kawasaki maken bende en ik denk niet Kawasaki bende maakt.

Ik kan mij voorstellen dat er een slechte serie geproduceerd is maar dat dit dan ook "letterlijk" recht wordt getrokken dan wel tegen betaling (wat ik idioot zou vinden maar goed).

Het gaat er bij mij niet in. Staat er in de gebruiksaanwijzing van de Z750 dat je ten alle tijde met jouw handen aan het stuur moet rijden? Je bent dan nog steeds continu aan het corrigeren ook al heb je dat niet door. Kan nooit de bedoeling zijn lijkt mij. :?
Mja.. zo beredeneren ze daar helaas dus wel.. Zolang het geen ernstig probleem is (lees: geen ongelukken door kunnen ontstaan), ontkennen en negeren ze de problemen zo lang mogelijk. En als dat niet meer mogelijk is dan gooi je het op 'verkeerd gebruik' of zoals in mijn geval 'de karakteristiek van de motor' (ik had een ander probleem met m'n Z750).

Schijnt een beetje de standaard methode te zijn..

Oh.. over mijn Z750 destijds kan ik je verhalen vertellen.. En de manier waarop Kawasaki reageerde.. :N Ik heb het uiteindelijk met de dealer kunnen oplossen, maar de importeur is een rare toko daar.
 
Mja.. zo beredeneren ze daar helaas dus wel.. Zolang het geen ernstig probleem is (lees: geen ongelukken door kunnen ontstaan), ontkennen en negeren ze de problemen zo lang mogelijk. En als dat niet meer mogelijk is dan gooi je het op 'verkeerd gebruik' of zoals in mijn geval 'de karakteristiek van de motor' (ik had een ander probleem met m'n Z750).

Schijnt een beetje de standaard methode te zijn..

Oh.. over mijn Z750 destijds kan ik je verhalen vertellen.. En de manier waarop Kawasaki reageerde.. :N Ik heb het uiteindelijk met de dealer kunnen oplossen, maar de importeur is een rare toko daar.


Je maakt me nu toch wel nieuwsgierig, vertel?

Ik lees hier nooit wat over de Z, alleen maar over iemand met een Z die van alles wil, wat een ander niet wil.
 
Je maakt me nu toch wel nieuwsgierig, vertel?

Ik lees hier nooit wat over de Z, alleen maar over iemand met een Z die van alles wil, wat een ander niet wil.
Nou, ik zal het proberen kort te houden (niet echt :+ enigszins leesbaar dan? Offtopic zijn we toch al :)). Maar ik had een Z750 (spliksplinter nieuw) die wel eens de neiging had om, zo leek het, op willekeurige momenten af te slaan.

Dat begon wel een beetje vervelend te worden na een tijdje (eerst even de inrij periode afgewacht, je weet nooit), dus hup! Naar de dealer met het apparaat!

De dealer kon echter eerst niks vaststellen (vond geen probleem, maar maakte ook nooit mee dat hij afsloeg). Dus dat maakte alles natuurlijk niet makkelijker. Het e.e.a. was toch gecontroleerd en sommige dingen wat aangepast (wellicht hadder stationair ofzo), en ik kon weer gaan testen.

Ik was de bocht nog niet om of het gebeurde weer :o. Wel kreeg ik nu het idee wat het was en hoe je het kon reproduceren cq opwekken: gewoon optrekken, koppeling in en gas dicht. Grote kans dat hij te ver in toeren terug viel en af sloeg.

Dus! Weer terug naar de dealer, konden ze weer verder op zoek. Dit maal met mijn bovenstaande instructies. Ondertussen heb ik nog op andere Z750's gereden (om te kijken of het aan mij lag of de Z750 in het algemeen), maar daar geen enkel probleem. Op verzoek van de dealer heeft nog een andere Z750 eigenaar op die van mij gereden, en ook bij hem sloeg de motor een (paar) keer af. Dealer kreeg het nu met mijn instructies ook voor elkaar om het probleem uit te lokken.
Helaas kon de dealer het verder ook niet vinden (en ze hebben daar echt een prima monteur), dus het was een raar probleem. Ook met hulp (op afstand) van de importeur kwamen we niet verder (we zijn nu al weken, zo niet maanden onderweg met alles).

Dus hop! Naar de importeur met het hok eh fiets! Daar heeft hij ook enkele weken gestaan (met mijn duidelijke instructies op de mail hoe ze het probleem konden uitlokken). Maar ik kreeg na lange tijd een belletje met de melding dat ze het niet voor elkaar konden krijgen om hem af te laten slaan, en dat hij prima in orde was.
Nou.. Zowel ik als dealer waren het daar natuurlijk niet over eens. Dus toen het verzoek of ik zelf even in Hoofddorp langs wilde komen om het te laten zien.

Ik naar de importeur! Aardige mensen verder hoor. En hier begon de man van 'Technical Support' mij al een beetje te ondervragen wat ik dan wel niet doe met de motor. En dat je hem wel 'normaal' moet gebruiken. Met als voorbeeld dat er mensen waren die klaagden over dat de Z soms een kant op trekt als je met je handen los rijdt. "Tja.. Je rijdt normaal toch niet met je handen los.." was zijn mening. Dus dat begon al lekker :)

Ik op de Z op de rollerbank.. En hop! Gelijk bij de eerste keer proberen, afgeslagen. (zaten ze me toch schapig aan te kijken joh). Dus, starten, nogmaals proberen -> hop, afgeslagen. En weer.. en weer.. en weer..
Toen op een andere Z750 hetzelfde geprobeerd: niet voor elkaar te krijgen. Weer een andere Z750: niet voor elkaar te krijgen. Weer een andere Z750: weer niet.

Vanalles getest, afstellingen, ecu's noem het maar op. Maar niks hielp. Ik terug naar huis, nog niet opgelost. Balen..
Ik kreeg wel heel bemoedigend het volgende te horen via de mail:'Uiterlijk volgende week donderdag wordt u geïnformeerd of wij uw huidige Z750 naar uw tevredenheid kunnen verbeteren, dan wel een andere oplossing voor u kunnen aandragen.'

Nou! Ein-de-lijk komt dan de oplossing dacht ik, en heb ik m'n Z750 weer terug.. Dacht ik.. Snel was de Z750 weer terug bij de dealer ja, maar een oplossing ho maar! Wel een setje nieuwe banden (want die andere/oude hadden ze zelf helemaal op gereden tijdens het testen, maar dat terzijde), en daar moest ik het mee doen.

Hun reden: het is een karakteristiek van de motor, en ik moest maar anders gaan rijden opdat het niet meer zou gebeuren. Nu net doen alsof ik die methode die ik had vastgesteld (juist zodat zij het makkelijk konden onderzoeken!) expres zou doen de hele tijd om de motor af te laten slaan. Tja.. dan 'gebruik je de motor niet waarvoor deze is bedoelt' (klinkt bekend?).
En gewoon totaal negeren dat dit alleen bij mijn motor gebeurde en niet bij andere motoren..

Gelukkig heb ik het uiteindelijk netjes kunnen oplossen met de dealer in kwestie. Niets anders dan lof voor deze dealer overigens, die hebben continu alles voor me gedaan om het op te lossen, vervangend vervoer gegeven. Gezorgd dat de motor vervoerd werd naar Hoofddorp, en nog belangrijker: dat ik er ook kwam :).
 
Laatst bewerkt:
Monteur van de dealer had overigens wel een idee wat het kon zijn, maar dat mocht weer niet vervangen worden van Kawasaki (wat voornamelijk ging over het feit wie het 'proberen' ging betalen). Volgens mij dacht die dat het in het gasklephuis zat (als ik het me nog goed kan herinneren). Hoe dan ook was dat nooit getest, ook niet door Kawasaki zelf :)

Maar d'r zijn wel wat manuren (en km's) in die motor gegaan.. sjeez..
 
Is het echte probleem niet dat je feitelijk al besloten hebt voor deze motor te gaan en nu bezig bent eventuele problemen weg te redeneren? Er zijn legio andere types op de markt, maar jouw keuze lijkt al gemaakt te zijn en nu zoek je de argumenten er bij. Iets waar heel veel mensen heel goed in zijn hoor, ik ook.

Stiekem wel ja.. O-)

Maar er is mij toegezegd mocht het een probleem zijn tijdens het 'normale' rijden ik zonder moeite de motor terug kan brengen. Want tijdens de testrit met 'gewoon' rijden met de handjes aan het stuur merkte ik totaal niets van bijsturen of iets dergelijks. Het was/is echt alleen als ik mijn handen van het stuur haalde...
 
Terug
Bovenaan Onderaan