Scheurtjes achterband

Status
Niet open voor verdere reacties.

Duckss

MF'er
25 jan 2015
31
3
Utrecht
Sinds kort heb ik mijn A2 rijbewijs en een Suzuki GS 500 F uit 2006 gekocht. Motor rijd als een zonnetje, maar na een onderhoudsbeurt ben ik wel tegen het volgende probleem aangelopen. Bandenspanning was veeels te laag. Heel stom dat ik dit niet gecontroleerd heb. Nu heb ik dus na aankoop van de motor zo'n 500 km gereden met een bandenspanning van ~1.5 bar. Bij aankoop van de motor waren de banden onbeschadigd.

Nu zit rond de achterband zit dus rondom links en rechts allemaal scheurtjes in de wang bij de velg. Ik wil de motor nog wel voor woon/werk verkeer gebruiken. Is het verstandig om komende week nog te gaan rijden? (20 km, N-weg max 80km/h) De band ga ik sowieso vervangen, maar daar heb ik pas volgend weekend tijd voor.
full
 
Sinds kort heb ik mijn A2 rijbewijs en een Suzuki GS 500 F uit 2006 gekocht. Motor rijd als een zonnetje, maar na een onderhoudsbeurt ben ik wel tegen het volgende probleem aangelopen. Bandenspanning was veeels te laag. Heel stom dat ik dit niet gecontroleerd heb. Nu heb ik dus na aankoop van de motor zo'n 500 km gereden met een bandenspanning van ~1.5 bar. Bij aankoop van de motor waren de banden onbeschadigd.

Nu zit rond de achterband zit dus rondom links en rechts allemaal scheurtjes in de wang bij de velg. Ik wil de motor nog wel voor woon/werk verkeer gebruiken. Is het verstandig om komende week nog te gaan rijden? (20 km, N-weg max 80km/h) De band ga ik sowieso vervangen, maar daar heb ik pas volgend weekend tijd voor.[afbeelding]

Hoe oud is de band? Er staat een DOT code op. Natuurlijk is het niet verstandig met een gescheurde band te rijden.

Ik vind 1,5 bar echter niet dusdanig laag dat je de band er door kapot rijdt.
 
DOT code zou ik ff moeten checken. Achterband is in 2009 vervangen door de vorige eigenaar. Voorband zit er al vanaf fabriek erop en vertoon niet vergelijkbare slijtage/schade.
 
Kijk naar de "worlds fastest Indian", beetje schoenpoets eroverheen, en je kunt een snelheidsrecord vestigen....


Bij auto's wordt de band APK afgekeurd als je in de scheurtjes canvas draadjes kunt zien lopen
 
Wat we op de foto niet zien, is het kanvas zichtbaar?
Zoja, niet rijden!

Als hrt kanvas niet zichtbaar is moet je het zelf weten, een droogte scheurtje geef ik niets om maar dit ziet er wel ff wat erger uit.
 
Droogte scheuren, op zich niet zo'n probleem, maar kan een indicatie zijn dat de band oud is (dot code), dat de motor een tijd heeft stil gestaan (winterstalling??), idd met een zachte band rijden. Het zijn factoren die wellicht allemaal meespelen.
Maar, ik zou er niet gelukkig van worden. De auto's die ik op de brug krijg met droogte scheuren en daarin zichtbaar canvas worden niet voor niets afgekeurd voor de APK. Veiligheid voor alles. Het zijn toch zwakke punten in zo'n band, een klapband krijgen met een auto is al gek zat laat staan met een motor.
Droogte scheuren zegt al genoeg, het rubber is uitgedroogt, kan ten koste gaan van je wegligging, minder grip, rubber wordt hard en "plakt" minder aan het wegdek.
Snel vervangen, geeft een lekkerder gevoel op de motor.
 
:^ - ik zou het niet doen.. tenzij je echt niet anders kan. Het zou zonde zijn als je ermee op je plaat zou gaan en nog veel meer schade zou krijgen :9

Op dit forum hebben ze het vaak over de wet van Darwin :+

Een wilde gok, in 999999 van de 100000 zal het goed gaan.

Ander voorbeeldje. Pappie kocht een half jaar geleden een andere auto, en ik mocht mee.
Auto leek goed, alleen de banden zaten goed in het profiel maar zagen er verschrikkelijk uit onder de bandenpoets.
Er kon niets meer met de prijs maar 2 banden waren zo verschrikkelijk van de droogtescheuren dat ik dat echt niet meer verantwoordelijk vond.
Die moesten echt vervangen worden, vond ik. Inschatting van de andere 2 was, dat die ouwe van mij toch niet meer zo hard reed, en ook niet echt kilometers maakt.

Schijnbaar mocht dit nog wel voor de apk, maar ik wilde het er niet op gokken.

Een motorband krijgt wel veel meer op de kloten :/
 
Sinds kort heb ik mijn A2 rijbewijs en een Suzuki GS 500 F uit 2006 gekocht. Motor rijd als een zonnetje, maar na een onderhoudsbeurt ben ik wel tegen het volgende probleem aangelopen. Bandenspanning was veeels te laag. Heel stom dat ik dit niet gecontroleerd heb. Nu heb ik dus na aankoop van de motor zo'n 500 km gereden met een bandenspanning van ~1.5 bar. Bij aankoop van de motor waren de banden onbeschadigd.

Nu zit rond de achterband zit dus rondom links en rechts allemaal scheurtjes in de wang bij de velg. Ik wil de motor nog wel voor woon/werk verkeer gebruiken. Is het verstandig om komende week nog te gaan rijden? (20 km, N-weg max 80km/h) De band ga ik sowieso vervangen, maar daar heb ik pas volgend weekend tijd voor.[afbeelding]
Er twee manieren om hier naar te kijken.

1, de band is natuurlijk aan vervanging toe. Een motorzaak of bandenzak zal ook niet anders zeggen, lijkt mij dat die een goed advies moeten geven. En hiermee doorrijden is geen goed advies.

2, je ziet het nu, maar je rijdt hier al even mee rond. En ik zie ook zat banden die langskomen te vervanging, die nog erger waren dan dit. En ook die hebben de motorzaak gehaald, soms zelfs zonder dat ze het wisten.

Ik denk dat het goed is dat je gaat vervangen. Bij de eerste mogelijkheid.

Alles wat er tussen zit, is aan je zelf :)
 
Bedankt voor al jullie input.

Heb vanochtend de motor maar laten staan. Ik ben van plan om voor en achter te vervangen door Pirelli Sport Demons. Heb al een paar garages gecontacteerd.
 
Hoe oud is de band? Er staat een DOT code op. Natuurlijk is het niet verstandig met een gescheurde band te rijden.

Ik vind 1,5 bar echter niet dusdanig laag dat je de band er door kapot rijdt.


Zoom eens in en kijk goed onder de letters BA, daar zie je strepen in de band in de lijn met de scheuren. Dit ontstaat door veel te lage spannig, eventueel in combinatie met te hoge belasting zoals bijvoorbeeld een duo passagier.... anderhalve bar is ongeveer de helft van de gebruikelijk geadviseerde bandenspanning...
 
Even logisch nadenken! Feiten versus gevoel!

Ik begrijp van TS dat kort geleden bij aanschaf motor nog niets aan de hand was met de band.
Als banden ouder worden kunnen er altijd droogte-scheuren ontstaan. Rubber-soorten zijn in meer of mindere mate bestand tegen ouderdom door UV. Kwaliteit rubber blootgesteld aan licht is een andere dan welke wordt verwerkt aan de binnenzijde van een produkt. Door langdurige straling worden de ketens in het rubber afgebroken en uiteindelijk ontstaan scheuren. Vandaar altijd advies banden te bewaren in koelte en in het donker.
Dat betekent dat het buiten-huidje een opening krijgt waarmee UV-straling kan indringen tot op het karkas. De kunststof draden worden door de blootstelling aangetast en zullen derhalve degenereren. Het karkas wordt nu snel(-ler) afgebroken maar heeft op dit moment nog niet extra geleden en is nog net zo sterk als bij gesloten huid.

Vanaf moment opening zal de UV versneld de draden van het karkas in sterkte doen verminderen. Maw je kan er nu nog net zo mee rijden als zonder deze scheuren. Je moet natuurlijk niet nog jaren wachten voor vervanging. Ikzelf zou er rustig nog een jaartje mee rond rijden. Ook dagelijks de motor buiten in de volle zon parkeren zal de gekwetste band niet goed doen.

In het voor-APK-tijdperk voor auto's heb ik wel eens een enkele keer met een band gereden met wang-schade. Soms keek je zo op het karkas. Dat heeft nooit problemen gegeven. OK, een auto-klapband zal minder verontrustend zijn als op een motor.

Het banden-bedrijf zal natuurlijk zeggen dat het levens-gevaarlijk is. Ja, op termijn gaat het ook wel gevaarlijk worden. Ik denk dat je soms te bang wordt gemaakt!
Echter, als je gevoel niet goed meer is om met een scheur-band nog verder te rijden dan is het in zo'n geval beter om toch maar te vervangen. Als je met angst op je brommerd zit is het ook niet echte fun! Rationeel is er (nog) niets aan de hand!
 
Met respect voor ieder zijn mening, ik heb vroeger een aantal jaar in een bandencentrale gewerkt.
Persoonlijk zou ik met zo'n band geen meter meer mee rijden, zeker weten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan