KTM LC4 vonkt niet

Joe91

Die hard MF'er
9 aug 2013
289
0
Den helder
Hallo mensen,

Ik heb het volgende probleem; tijdens het rijden viel opeens mijn KTM LC4 uit '97 af.
Na herhaaldelijk kicken ging deze ook niet meer aan, bij de benzine pomp na ong een kwartier kicken gaf hij een paar keer een prutteltje maar aan ging hij niet.

Toen ik hem naar huis had gelopen ( klein uurtje ) het 1 en ander gecontrolleerd en vervangen (bougie, dop , kabel) nog steeds geen vonk. Heb de ontsteking doorgemeggerd (draden ten opzichte van elkaar en de weerstand was oneindig ). De spoel was wel iet wat roestig dus heb deze opgeschuurd zodat alles er weer zuiver uit zag. Heb ook de bobine/cdi vervangen.

Ook vind ik t frapant dat ik nergens een massa naar het blok zie lopen, kan iemand mij hier meer over vertellen? Heb alleen een bruine draad vanaf me spanningsregelaar naar het frame toe.

Het betreft overigens een orginele SEM ontsteking.

Wanneer ik kick en meet vanaf de rode draad naar het blok heb ik +- 8 volt , vanaf de zwarte draad en t blok 0 volt en vanaf de groene draad ook niets, ik neem aan dat groen in dit geval aarde betreft?

Hoop dat iemand mij hier meer over kan vertellen en/of eventueel een orgineel draadschema voor me heeft.

Groeten,
Joey
 
Laatst bewerkt:
De spoel was wel iet wat roestig dus heb deze opgeschuurd zodat alles er weer zuiver uit zag.


wait-what.jpg
 
Je weet dat die spoel voorzien is van een doorzichtige coating om de koperdraad heen, zodat de windingen onderling geen contact maken?

Na het schuren van die spoel zal ie wel stuk zijn.
 
Ja, de magneten ff met fijne korrel weer zuiver gemaakt. ik heb niet de wikkels zitten schuren of iets dergelijks. bovendien kan dat niet bij een sem ontsteking want dat zit in 1 geheel gegoten
 
Ja, de magneten ff met fijne korrel weer zuiver gemaakt. ik heb niet de wikkels zitten schuren of iets dergelijks. bovendien kan dat niet bij een sem ontsteking want dat zit in 1 geheel gegoten
Deze ontstekingen gaan nogal eens kapot.
Heb je een stopknopje op je stuur?
Maak daarvan de draad eens los om er zeker van te zijn dat het niet aan die schakelaar ligt.
 
Schakelaar op het stuur heb ik ook al los gehad. Hier zat alleen wat zand in maar ook deze maar schoongemaakt. Maar evengoed met schakelaar los gekoppelt geen vonk.

Ik heb de rode en zwarte draad ten opzichte van elkaar door gemeggerd, Of werkt dit niet zo?
 
Schakelaar op het stuur heb ik ook al los gehad. Hier zat alleen wat zand in maar ook deze maar schoongemaakt. Maar evengoed met schakelaar los gekoppelt geen vonk.

Ik heb de rode en zwarte draad ten opzichte van elkaar door gemeggerd, Of werkt dit niet zo?
Een megger wekt 500 of 1000 volt op om weerstand te meten.
Deze meters worden gebruikt om een aardlek op te sporen en je meet dan t.o.v. de aarde.
 
Ik kon niet zien hoe die ontsteking er van binnen uit zag omdat deze ingegoten zit. Vandaar dat ik gewoon de draden ten opzichte van elkaar ging meggeren, wat een megger doet weet ik wel. Aan boord hebben we ook 3 fase gelijkspanning en moet er ook wel eens wat gemeggerd worden. Maar ook dan meggeren we allereerst de fases ten opzichte van elkaar en daarna de fases individueel ten opzichte van de aarde.
 
Ik verdenk ook inderdaad me spoel, maar een andere spoel is €260 euro.... Dat vind ik wat veel geld om zomaar aan te schaffen, terwijl ik niet zeker weet dat dit het probleem is.

Is er een manier waarop ik aan kan tonen (of uit kan sluiten) dat het mijn spoel is die naar de gajes is?
 
Ik kon niet zien hoe die ontsteking er van binnen uit zag omdat deze ingegoten zit. Vandaar dat ik gewoon de draden ten opzichte van elkaar ging meggeren, wat een megger doet weet ik wel. Aan boord hebben we ook 3 fase gelijkspanning en moet er ook wel eens wat gemeggerd worden. Maar ook dan meggeren we allereerst de fases ten opzichte van elkaar en daarna de fases individueel ten opzichte van de aarde.
En jij denkt dat het geen kwaad kan om 500 volt op je ontsteking te zetten?
Wat heb jij voor megger?
 
Ik verdenk ook inderdaad me spoel, maar een andere spoel is €260 euro.... Dat vind ik wat veel geld om zomaar aan te schaffen, terwijl ik niet zeker weet dat dit het probleem is.

Is er een manier waarop ik aan kan tonen (of uit kan sluiten) dat het mijn spoel is die naar de gajes is?
Even de megger er op zetten neemt alle twijfel weg ;)
Wisselen met een andere die wel goed werkt.
In die spoel zit ook de elektronische ontsteking.
 
Terug
Bovenaan Onderaan