Honda vf 1100 c 1983 dynamo vervangen

jack11111

Rookie
27 jan 2015
1
0
toekomstia
Hallo

Ik zal me even voorstellen ik ben jack.

Ik heb een Honda vf 100 c van 1983, daar wil ik de dynamo van vervangen.

ik heb de de deksel van de dynamo los.

Nu kom ik bij de kom wat voor de dynoma zit deze draaid mee.

nu is mijn vraag hoe krijg ik deze bout los.

Alvast bedankt voor de reakties

Groetjes,

Jack
 
honda-vf1100c-v65-magna-1983-usa-alternator_bighu0181e4d08_8d02.gif
 
Het is zo lang geleden dat ik die los heb gehad, is allemaal nogal vaag.
Is volgens mij een speciale maat, heb toen een dop geleend bij iemand die crossmotoren had.

De bout houd het vliegwiel op de plaats. Het vliegwiel zit met een conisch op de conische as.
Kan ook wezen dat ik een speciaal tooltje geleent heb om het vliegwiel van de as te drukken.
Dat denk ik eerder, het was volgens mij M24 draad en dan fijn?


Edit: De verschillende merken hebben andere maatvoeringen. Man had 3 tooltjes, allemaal met een andere draadafmeting, die heeft ie mij allemaal meegegeven.
 
Laatst bewerkt:
effe service manual gechecked en ge hebt gelijk

mea culpa en 2 + 1 gratis excuses

:$ :$ :$


Maar misschien was het nog geen verkeerde opmerking van jouw.
Ik ben er mee aan het denken O-) Er zit een haakse overbrenging met tandwielen bij de uitgaande as, en volgens mij nog een haakse bij het achterwiel.

Dus 2 keer de richting omkeren, dan zit je nog steeds op dezelfde draairichting in vergelijking met een ketting :?
Ik zie wat over het hoofd, denk ik.
 
Voor degene die het interessant vind, download ook even de Bib Twin zipjes van de al eerder gelinkte supermagna's. Dan is de tekst ook leesbaar.

SuperMagna

De eerste zwarte heeft bakken vol met geld gekost. Cardan aan de kant omdat er een vet achterwiel in moest.
Elektronische ontsteking aangepast voor andere draairichting. Cilinders opgehoont of geboort. Ander voorwiel en balhoofd. Speciale bussen om de vorkpoten om het nog vetter te laten lijken. Andere uitlaten.
Plus de rest van het pimpen.

Heeft 2 keer zoveel gekost als de tweede, wat er ook wel goed uitziet... :9
 
Laatst bewerkt:
Hallo

Ik zal me even voorstellen ik ben jack.

Ik heb een Honda vf 100 c van 1983, daar wil ik de dynamo van vervangen.

ik heb de de deksel van de dynamo los.

Nu kom ik bij de kom wat voor de dynoma zit deze draaid mee.

nu is mijn vraag hoe krijg ik deze bout los.

Alvast bedankt voor de reakties

Groetjes,

Jack
Mijn 1e gedachte/vraag is: waarom wil je 'm vervangen? Het kan natuurlijk altijd gebeuren, maar ik heb bij een VF nog nooit meegemaakt of van gehoord dat deze overleden was.
 
effe uitleg waarom in mijn "domste opmerking" maakte :
ik ging ervan uit dat het hetzelfde blok zou zijn als in de VF1000R/F, waarvan de krukas wel "normaal" draait. Ik dacht "wat een zever, omdat Honda er een cardan opzette hebben ze de draairichting van de motor moeten omdraaien" en ik dus niet geloofde dat de motor omgekeerd liep. maar het blijken kompleet verschillende blokken te zijn.

moeilijkste bij die ombouw lijkt me nog de nokkenaskettingspanners :?
 
Mijn 1e gedachte/vraag is: waarom wil je 'm vervangen? Het kan natuurlijk altijd gebeuren, maar ik heb bij een VF nog nooit meegemaakt of van gehoord dat deze overleden was.

Ik heb het tot nu toe ook nog niet meegemaakt. Gebeurt toch niet vaak een dynamo stuk.. Meestal is het de connector met de drie gele draden ter hoogte van de spanningsregelaar welke doorsmelt of de stekker op het startrelais...

Een howto voor controle van het laadsysteem van een VF - - - F (Magna werkt hetzelfde):

Benodigdheden: een universeelmeter.


Allereerst een schema:
oplaadsysteem.jpg


Het oplaadsysteem bestaat eigenlijk uit twee componenten te weten:
A de dynamo in het blok
B de spanningsregelaar

Om te weten of het laadsysteem goed functioneert meet je eerst op de accu.
Zet de meter op DC voltmeting en zet de meetpolen op de accu. Je meet de volgende waarden:
12- 12,4 Volt in rust (Motor uit)
13,4 - 13,8 Volt bij gestarte motor (Stationair)
13,4 - 14,5 Volt bij gas geven.

Meet je maar 12 - 13 Volt dan heb je een oplaad probleem. Controleer als eerste de massakabel tussen de accu min pool en het motorblok. Als deze in orde is vervolg dan met de volgende stappen.

Verwijder het zadel de linkerkap. Achter de kap zit een blok met koelribben:
images

Dat is de spanningsregelaar.

Controleer eerst alle stekkers op de spanningsregelaar. Een verbrande stekker komt heel vaak voor bij deze motorfietsen.

Nu begint het storing zoeken..

Je dynamo heeft drie spoelen. Dus om te weten of de dynamo goed is, gaan we hem doormeten. Zet je meter op wisselstroom meting. In het schema zie je connector 1. Koppel de driepolige connector los van de spannings regelaar.
De codering ABC is voor de meting. Onderling maakt het niet uit, maar markeer voor je zelf iedere draad op de connector als A B of C.
Start de motor en meet de spanning bij ongeveer 5000 toeren.
Je meter moet minimaal 60 volt aangeven tussen:
A-B
A-C
B-C

Zijn die spanningen in orde, met als aanvulling geen grote verschillen onderling, dan is de dynamo in orde en sluit je de connector weer aan op de spanningsregelaar.

Vervolgens zet je je meter terug op DC oftewel gelijkstroom meting en start je de motorfiets. (Alle connectoren aangesloten) Meet nu op connector 2 van de spanningsregelaar of je tussen een rood/witte draad en een groene draad een spanning meet van minimaal 13,4 tot 13,8 Volt. (Het is dubbel uitgevoerd qua bedrading, maar welke je pakt maakt niet uit) Is dit niet het geval, en meet je een lagere spanning, dan is de spanningsregelaar overleden.

Is de spanning wel correct, maar meet je dezelfde laadspanning niet op de accu, dan is waarschijnlijk de connector op het startrelais verbrand.


Bij hogere spanningen, hoger dan 14,8 Volt, dan regelt de regelaar ook niet goed uit, wat uiteindelijk schade oplevert aan de accu. Controleer de verbinding van de zwarte draad vanaf de zekeringenhouder tot aan de spanningsregelaar. Koppel de connector af van de spanningsregelaar en schakel het contact in. Zonder draaiende motor dien je tussen massa van de accu en de zwarte draad op de connector van de spanningsregelaar 12V te meten. Meet je deze spanning niet, of is deze veel lager, controleer dan de stekkerverbindingen en de draadboom op gebreken. Is de spanning wel aanwezig, dan is eveneens de regelaar defect.
 
Wat het boutgat in de dynamo betreft:
Honda heeft de rare gewoonte om op een andere plaats een bout te gebruiken die in het boutgat past; deze bout draai je er in vast en geeft er een klap met een hamer op, waardoor de dynamo los gaat.
Bij de cb450k van honda is het de stop die boven op een vorkpoot zit; bij de cb750 four is het de achteras.
 
effe uitleg waarom in mijn "domste opmerking" maakte :
ik ging ervan uit dat het hetzelfde blok zou zijn als in de VF1000R/F, waarvan de krukas wel "normaal" draait. Ik dacht "wat een zever, omdat Honda er een cardan opzette hebben ze de draairichting van de motor moeten omdraaien" en ik dus niet geloofde dat de motor omgekeerd liep. maar het blijken kompleet verschillende blokken te zijn.

moeilijkste bij die ombouw lijkt me nog de nokkenaskettingspanners :?


Ik weet niet precies wat je hiermee bedoelt?
Denk slechter bereikbaar met sleutelen dan de 1000R.

De spanners hebben een haak aan de onderkant, bovenaan zit het gebout.
Als je het blok wilt delen moet je eerst de haak van de spanner uit het onderblok wippen.
Of gewoon gelijk de spanners demonteren.

Het was wel een revolutionair blok in de jaren 80. Gelijk al kracht in de lage toeren en een goeie vermogensopbouw.
Nadeel is schijnbaar het iets hogere verbruik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan