Monster hyperpro stuurdemper (i.p.v. ohlins)

poing

MF'er
3 sep 2014
57
0
Ik vroeg me af of die hyperpro progressieve stuurdermper goed genoeg (of even goed) is als de Ohlins die je bij een monster 821 kan bij bestellen?

Scheelt natuurlijk wel meer dan de helft in prijs!! (281EUR i.p.v. 566EUR)
 
Ik heb liever progressief, maar dat is persoonlijk. Het werkt net even iets anders. Een progressieve zal bij langzame stuurbewegingen niks doen, alleen bij snelle stuurbewegingen grijpt hij in. Daardoor blijft je stuur bijvoorbeeld wat slingeren als je een bocht uit accelereert en je je gewicht niet zo netjes verplaatst. ;) Maar wanneer er echt wat aan de hand is (een echte speedwobbel), dan helpt hij wel.

Maar Hyperpro heeft toch ook lineaire stuurdempers?
 
Ik heb eens een Öhlins stuurdemper voor een Fazer 1000 gekocht. Die was veel goedkoper dan en gelijk aan de originele Öhlins stuurdemper in Yamaha zakje.
 
Laatst bewerkt:
Op mijn Tuono had ik een Ohlins, maar die vond ik op de openbare weg te nadrukkelijk aanwezig.
Ook in de laagste stand had ik het gevoel dat de motor de bocht in viel.

Heb er nu een goedkopere Arrows opzitten, en die bevalt veel beter.
Op de openbare weg voel ik hem niet, en bij een circuitdag zet ik hem gewoon op meer demping.
Staar je dus niet blind op een merknaam.

Sluit me echter aan bij de opmerking van MonstroMorini, eerst je vering optimaliseren.
 
Het is vooral om wat trilling op het stuur weg te nemen en voor stabiliteit te zorgen bij slecht wegdek; dan ga ik blijkbaar beter voor lineair?

Hoeveel lucht zit er in de voorband
Hoe oud is ie?
Misschien een paar progressieve veren in de vork doen , vind ik erg lekker rijden in mijn monster
Een stuurdemper is meer symptoom bestrijding , ( staat ook wel leuk)
Maar je kunt beter de oorzaak zoeken
 
Op mijn Tuono had ik een Ohlins, maar die vond ik op de openbare weg te nadrukkelijk aanwezig.
Ook in de laagste stand had ik het gevoel dat de motor de bocht in viel.

Heb er nu een goedkopere Arrows opzitten, en die bevalt veel beter.
Op de openbare weg voel ik hem niet, en bij een circuitdag zet ik hem gewoon op meer demping.
Staar je dus niet blind op een merknaam.

Sluit me echter aan bij de opmerking van MonstroMorini, eerst je vering optimaliseren.

Een motor die dergelijke dingen doet heeft geen baat bij een stuurdemper. Nu ben je bezig met symptoombestrijding. Je probleem is een verkeerd afgestelde geometrie, gare banden of een rot balhoofdlager.
 
Het is vooral om wat trilling op het stuur weg te nemen en voor stabiliteit te zorgen bij slecht wegdek; dan ga ik blijkbaar beter voor lineair?

Ik ga met MonstroMorini mee. Als jij bij rechtuit rijden op een slecht wegdek last hebt van slingeringen in je stuur, dan is er wat anders aan de hand. Ik zou als eerste lagers verdenken. Balhoofdlagers, wiellagers en lagering van je achterbrug.

Daarna je vering, laat bijvoorbeeld je voorveren eens schoonmaken en er nieuwe olie in doen.

Echt, een stuurdemper is alleen maar nodig om het slaan van je stuur tegen te gaan, bij extreem rijden. Wheelies, voorwiel los over een heuveltje, hard door bochten met hobbels in de weg, of wanneer je veel moet verzitten op de motor, etc.

De enige echte reden waarom ik een stuurdemper op mijn racer heb zitten, is omdat de motor dan stabieler blijft wanneer de voorkant los komt bovenaan de bult in Francorchamps. De andere reden is omdat ik bij het verzitten tijdens het uitaccelleren van een bocht de motor instabiel maak. Maar dat laatste is dus eigenlijk mijn eigen lompheid. :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan