Triumph Speed Triple 955I 2001 slaat af

HoyHoyAart

MF'er
28 aug 2014
138
40
Forumgenoten,

Ik zit met een precair probleem, mijn geliefde Speed heeft in de afgelopen 2 maanden de vervelende eigenschap ontwikkeld om vrij direct na een koude start af te slaan.

Het probleem doet zich ook alleen voor na een koude start, hij start zonder klagen of morren loopt dan even op naar de 2000 toeren, zakt rustig terug naar ongeveer 1000 toeren en slaat dan direct af. (Starten met koppeling in, handjes van het gas af)

Vervolgens kan ik dit een keer of 6 herhalen zonder een andere uitkomst. Het enige wat helpt is om hem nogmaals te starten, als een asociale tot 4000 toeren gas bij te blijven geven en vervolgens weg te rijden met de koppeling half in een een hoop toeren te maken. Zodra hij enigzins op temperatuur is rijd hij prima, slaat verder gedurende de rit ook niet af, ook als ik ergens een pauze in las en een uur later weer ga rijden, geen probleem.

De motor staat in een (onverwarmde) schuur gestald. Olie, bougies, kabelboom is vervangen/gecontroleerd.

Mijn vraag, behalve hem een keer uit te laten lezen, heeft er iemand een idee in welke hoek ik de oorsprong van het probleem moet zoeken?

Bij voorbaat dankt.
 
Ik heb even voor je gezocht, en ik denk zelf deze....

Engine coolant temperature sensor - situated in the thermostat housing above the airbox. Coolant temperature information, received by the ECM, is used to optimise fuelling at all engine temperatures and to calculate hot and
cold start fuelling requirements.

Dit omdat je zegt als je even hebt stil gestaan dat hij ook dan normaal start en loopt.
Dus verwacht ik dat deze het mankement oplevert..
 
Laatst bewerkt:
Synchroon laten stellen

busje injectie/carburateur reiniger bij de tank in doen

Af (laten) stellen... mapping (laten) controleren

Nieuwe mapping er in

Throtlle Position Sensor reinigen en opnieuw afstellen
 
Ik rij de 955i in de vorm van een Tiger. De gaskleppen willen wel eens verlopen, blok loopt veel mooier als deze gesynchroniseerd zijn.

Het probleem doet zich ook alleen voor na een koude start, hij start zonder klagen of morren loopt dan even op naar de 2000 toeren, zakt rustig terug naar ongeveer 1000 toeren en slaat dan direct af. (Starten met koppeling in, handjes van het gas af)
Een injectieblok heeft een handmatige of automatische 'choke' / stationair toerentalverhoger. Zakt ie na een paar seconden al terug naar 1000 rpm? Dat is veel te snel bij koud motorblok. Ik zou het ook richting sensor zoeken zoals Ruudje01 oppert.
 
dit blok heeft geen handmatige choke of een toerentalverhoger.
stationair staan de gaskleppen 100% dicht.
er zit een bypass op met een regeling (stappenmotor) die de doorgang voor aangezogen lucht knijpt of verruimt en daarmee het stationaire toerental regelt.
de temperatuursensor lijkt wel te werken omdat het toerental wel oploopt tot 2000rpm en stationair eenmaal opgewarmd goed blijkt lopen.
meeste problemen bij deze motor komen voort uit lekkage (valse lucht) bij het omloopsysteem.
en door geklooi met de mapping.
ik vraag me dan ook af wat er allemaal gebeurd is aan de motor.
 
Ik rij de 955i in de vorm van een Tiger. De gaskleppen willen wel eens verlopen, blok loopt veel mooier als deze gesynchroniseerd zijn.Een injectieblok heeft een handmatige of automatische 'choke' / stationair toerentalverhoger. Zakt ie na een paar seconden al terug naar 1000 rpm? Dat is veel te snel bij koud motorblok. Ik zou het ook richting sensor zoeken zoals Ruudje01 oppert.

Afgelopen zaterdag wel, voorheen liep hij inderdaad langer hoger voordat hij terug zakte. Thanks!
 
dit blok heeft geen handmatige choke of een toerentalverhoger.
stationair staan de gaskleppen 100% dicht.
er zit een bypass op met een regeling (stappenmotor) die de doorgang voor aangezogen lucht knijpt of verruimt en daarmee het stationaire toerental regelt.
de temperatuursensor lijkt wel te werken omdat het toerental wel oploopt tot 2000rpm en stationair eenmaal opgewarmd goed blijkt lopen.
meeste problemen bij deze motor komen voort uit lekkage (valse lucht) bij het omloopsysteem.
en door geklooi met de mapping.
ik vraag me dan ook af wat er allemaal gebeurd is aan de motor.

Er is, sinds dat de motor in mijn bezit is, niks aan de mapping veranderd. Hij heeft het de eerste maanden ook probleemloos gedaan. Valse lucht is dan nog wel een optie.
 
Ik heb even voor je gezocht, en ik denk zelf deze....

Engine coolant temperature sensor - situated in the thermostat housing above the airbox. Coolant temperature information, received by the ECM, is used to optimise fuelling at all engine temperatures and to calculate hot and
cold start fuelling requirements.

Dit omdat je zegt als je even hebt stil gestaan dat hij ook dan normaal start en loopt.
Dus verwacht ik dat deze het mankement oplevert..

Die sensor werkt idd samen met de ECM....in de ECM kan je de duur van het verhoogde toerental regelen.
De sensor zelf gaat niet zo snel stuk.

Maar net wat Bananeman zegt....ff testen op lekjes in aanzuigrubbertjes etc etc.
Ze zijn gevoelig voor defecte rubbertjes ivm met de ethanol in de huidige benzine.
 
Er gaat ook een slangetje van de airbox naar de ecu.
Zat bij mij verstopt met olie, omdat er olie via de carterontluchting in kwam.
Dan loopt hij ook niet lekker....
 
Meestal zijn het de drie slangetjes, die vanaf het spruitstuk richting de stappenmotor gaan, poreus worden door ouderdom en inwerking van warmte en benzinedampen. Tank eraf, luchtfilter eraf en daar zie je de slangetjes. Mocht je ze vervangen, dan daarna de stappenmotor laten resetten bij de dealer.
 
Meestal zijn het de drie slangetjes, die vanaf het spruitstuk richting de stappenmotor gaan, poreus worden door ouderdom en inwerking van warmte en benzinedampen. Tank eraf, luchtfilter eraf en daar zie je de slangetjes. Mocht je ze vervangen, dan daarna de stappenmotor laten resetten bij de dealer.

Tun ecu downloaden, en je kunt alles zelf ;)

Cheers! Echter als ik dingen zelf ga veranderen aan mijn motor dan loopt hij dadelijk op 2 cilinders en heeft hij 6 versnellingen achteruit.. Ik ken gelukkig wel een roodharige dwerg die handig is met motoren dus ik zal het met hem ff oplijnen.
 
Met Tune ecu downloaden alleen ben je er nog niet! Moet je ook nog een passende interface kabel hebben en goed weten wat je doet.... Je zit anders maar wat te doen met eventuele desastreuze gevolgen voor de ecu!

Dat had ik dus zelf ook al onderkend. Maar gelukkig ken ik een roodharige dwerg die wel weet wat hij doet.
 
Dat had ik dus zelf ook al onderkend. Maar gelukkig ken ik een roodharige dwerg die wel weet wat hij doet.
Verstandig ;)
De site van Tune ecu geeft goede begeleiding en wat/waar je een kabel op de kop kunt tikken.
Met het "dashboard" wat op je laptop verschijnt kun je vervolgens foutcodes uitlezen en tests doen. Ik zelf heb die van Tuneboy erop staan.
In jouw geval heeft je stappenmotor denk ik nukken. Ook die kun je testen met de opties in Tune Ecu.
 
Verstandig ;)
De site van Tune ecu geeft goede begeleiding en wat/waar je een kabel op de kop kunt tikken.
Met het "dashboard" wat op je laptop verschijnt kun je vervolgens foutcodes uitlezen en tests doen. Ik zelf heb die van Tuneboy erop staan.
In jouw geval heeft je stappenmotor denk ik nukken. Ook die kun je testen met de opties in Tune Ecu.

Dank. We gaan binnenkort eens aan de slag met bovenstaande suggesties. Als we erachter zijn dan zal ik laten weten waar het hem nou in zat. Iedereen nogmaals dank voor het meedenken!

Gr.

Aart
 
Met Tune ecu downloaden alleen ben je er nog niet! Moet je ook nog een passende interface kabel hebben en goed weten wat je doet.... Je zit anders maar wat te doen met eventuele desastreuze gevolgen voor de ecu!

Van uitlezen is bij ons nog nooit een ecu kaputt gegaan..... en is ook helemaal niet moeilijk of ingewikkeld.
 
Laatst bewerkt:
Bij ons: Ducati, Guzzi, Morini....
Voor triumph heb je aan TuneEcu genoeg voor diagnose:
DiagE.jpg

Kan sinds kort ook via bluetooth/android. http://tuneecu.com/TuneECU_En/diags2.html
Voor mijn morini gebruik ik op de PC GuzziDiag of JpDiag, maar kan ook met bluetooth interface (bv ELM327) en Android bv met ScanM5X.
TuneEcu gebruiken we ook, om de maps aan te passen. Maar dan wordt het wel ingewikkeld en gevaarlijker ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan