Triumph Speed Triple 955I 2001 slaat af

HoyHoyAart

MF'er
28 aug 2014
138
40
Forumgenoten,

Ik zit met een precair probleem, mijn geliefde Speed heeft in de afgelopen 2 maanden de vervelende eigenschap ontwikkeld om vrij direct na een koude start af te slaan.

Het probleem doet zich ook alleen voor na een koude start, hij start zonder klagen of morren loopt dan even op naar de 2000 toeren, zakt rustig terug naar ongeveer 1000 toeren en slaat dan direct af. (Starten met koppeling in, handjes van het gas af)

Vervolgens kan ik dit een keer of 6 herhalen zonder een andere uitkomst. Het enige wat helpt is om hem nogmaals te starten, als een asociale tot 4000 toeren gas bij te blijven geven en vervolgens weg te rijden met de koppeling half in een een hoop toeren te maken. Zodra hij enigzins op temperatuur is rijd hij prima, slaat verder gedurende de rit ook niet af, ook als ik ergens een pauze in las en een uur later weer ga rijden, geen probleem.

De motor staat in een (onverwarmde) schuur gestald. Olie, bougies, kabelboom is vervangen/gecontroleerd.

Mijn vraag, behalve hem een keer uit te laten lezen, heeft er iemand een idee in welke hoek ik de oorsprong van het probleem moet zoeken?

Bij voorbaat dankt.
 
Waarschijnlijk is 1 van de vacuumslangen lek, ik weet niet waar je vandaan komt.
Anders wil ik er wel even voor je naar kijken, ik heb dezelfde probleem gehad met mijn 955i.

Ook bij dit type 955i slijten/rekken de inlaatkleppen erg, dus het is belangenrijk om de klepspeling te controleren en dan moet je ook de gaskleppen synchroonstellen.

Wat je nu kan doen is het CO iets omhoog gooien via tuneecu zoda hij minder snel afslaat, dat kan nog bij dit type. Het type later kan dit niet meer.

Doe maar een PBtje als ik er even naar moet kijken (voor nop)
 
Bij deze de beloofde update. Vorige week zoals aangeraden de slangen vervangen, de oude zagen er op het oog nog goed uit, maar in het kader van nu ligt het toch al open..

full


full


Deze jongen zat ook wat los, dus die ook ff aan laten passen..

ECU laten uitlezen, stappenmotor gereset, resultaat 0,0.

Dus de zoektocht gaat verder.
 
Klepspeling wordt binnenkort nagekeken (tijdgebrek en hoopte eigenlijk het probleem opgelost te hebben met bovenstaande aanpassingen)

Is de CO verhogen niet een tussenoplossing? Om het zo maar ff te noemen, maw niet het aanpakken van de bron van het probleem?

Wederom dank voor t meepiekeren!
 
Laatst bewerkt:
Nee, ze lopen van fabriek af al erg arm.

Die van mij sloeg ook steeds af, en na kleppen stellen en gaskleppen synchroniseren werd het zelfs erger (liep nog armer)

CO hoger afgesteld en nergens last van, het beïnvloed ook alleen het CO bij stationair en deellast tot 4000 tpm.

Dus rap omhoog die CO via Tuneecu, dat getalletje (waar je de co kan afstellen) staat nergens voor.
Maar die kan je gerust met 10 klikken omhoog zetten.

Als je de kleppen en gaskleppen hebt gedaan, dan kan je hem nog aan een CO meter afstellen.
Ik zet ze altijd rond de 3% dan rijden ze het fijnst in de lagere toerentallenn en hebben ze een zeer stabiel stationair toerental.

Ook scheelt het in koeling (loopt koeler)
 
Aan de inlaat kant binnen de marge, uitlaatkant allemaal buiten de marge maar die staan nu goed. Vandaag nog bij een Triumph dealer de Blauwe mongool aan de stekker gehangen maar daar kwamen ook geen foutmeldingen/storingen uit. Co stond ook al ruimer dan normaal.

Flesje injectie cleaner erin gegaan + een keer V-power getankt, maar als het daar aan moet liggen dan vreet ik mijn hoed op.

Red Nitro wil jij even bijspringen als ik halve waarheden verkoop/onzin praat met mijn leken-verstand? (Ja, schrijf maar gewoon uren..)
 
Laatst bewerkt:
CO heb je gemeten aan de kast?

Of ben je afgegaan op het getalletje wat in tuneecu staat?
In het geval van de kast hoe hoog was het CO

Vreemd dat de inlaat binnen marge was en juist de uitlaat buiten marge.
Meestal is het andersom want de klepzittingen van de inlaatkleppen slijten bij dit type blok erg hard.
En krijg je dus steeds minder klepspeling.
 
Goed.. het volgende hoofdstuk in de soap die de blauwe mongool heet.. na viertal keer (inclusief vanochtend) probleemloos starten en rijden moest ik vanmiddag terug rijden van mijn werk.

Bij het starten liep die al onregelmatig, draaide stationair even rond de 600 tpm, sloeg daarna af. Daarna weer het oude trucje van starten en zelf ff de toeren rond de 1500 houden. Na een minuutje weg gereden. Liep in de lagen toeren (<3000) slecht (hield in) daarboven geen probleem, in de 4e bocht besloot hij spontaan uit te vallen, minder prettig midden in een bocht.

Na 5 km ff stoppen om te tanken, sloeg spontaan weer af voordat ik stopte. Na het tanken, liep hij nog steeds met pijn en moeite rond de 600 stationair. Snelweg op, geen centje pijn. 100 km verderop de stad weer in en weer 2x afslaan bij t stoplicht en nog steeds stationair/in de lage toeren slecht lopen.

Buiten dat ding in de fik steken weet ik het ff niet meer..
 
Welke mapping heb je op de ecu staan?

Wanneer voor het laatst bougies vervangen?
En ik ben toch benieuwd wat het daadwerkelijke CO percentage is.

Waar je ook nog naar zou kunnen kijken is de slangen van de brandstofpomp (in de tank) naar het benzinefilter, deze willen nog weleens kapot gaan met als gevolg lage brandstofdruk. Maar dit laatste betwijfel ik ....

Zo jammer dat je niet in de buurt zit, ik kan het oplossen voor je.
 
Laatst bewerkt:
Die kan je wel "resetten" maar dat heeft geen zin bij dit type.
Je kan de waarde wel op 0 zetten via tunecu, maar omdat hij zich automatisch afregelt, heeft dat geen zin.

Wat wel zin kan hebben is een TPS reset.
Ik bedoel; uit elkaar halen en daarna resetten(testfuntie). Als je hem uit elkaar gehad hebt staat tie niet in de "start" positie.
Het hele stationair lopen wordt door deze klep geregeld, en daar is iets niet goed mee is, is de omloopluchtregeling verdachte nr 1.
De klep werkt als met een spindel. Uit elkaar halen en de spindel smeren lost bij mij het probleem altijd op.
 
Testfunctie en resetten zijn 2 verschillende dingen.

Hij is niet te resetten, je kan alleen de waarde op 0 zetten.
Maar zodra hij loopt, is die waarde variabel.

En de luchtklep zorgt niet alleen voor stationair toerental.
Als b.v de tempsensor defect is, en hij denkt dat het min 50 is bijvoorbeeld dan functioneert dat ook niet goed.

Bij de latere types is het weer heel anders geregeld, vanaf 2002.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan