Lange afstanden aan hoge toeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

stefaan2830

Rookie
3 feb 2015
5
0
Goedenavond,

Binnen een week vertrek ik op wintersport vakantie met een bmw 318i (129 pk)
Mijn gezelschap staat er om bekend de autobahn meestal rustig af te werken aan 160/170km/u op cruisecontrol. Deze rijden met een vw transporter 2.5tdi en A4 2.0tdi. Mijn bmw doet aan 140 echter al 4000rpm. Is het verstandig om dit ook voor enkele uren aan te houden of is dit een aanslag op mijn motor? De auto is beladen met 4 personen en een skikoffer.
 
We hebben een policy;

In principe geen auto's (of andere motorvoertuigen dan motorfietsen).

Maar; als het van dusdanig technische aard is, dat het motorfietstechniek raakt, schieten we er wat mee op. Dan heeft het toegevoegde waarde.

Dus: niet alles van niet-motorfietsen kan, soms kan het prima.
 
Rij gewoon wat rustiger, je kan wel gaan lopen doortrappen maar dan zuipt ie uiteraard een stuk meer. Dus tank je ook meer. De tijd die je hebt gewonnen met hard rijden ben je weer kwijt aan tanken.

Die TDI's hebben sowieso al een grotere brandstof voorraad en verbruiken minder.
 
Haha, als je niet beter weet, zou dit forum natuurlijk ook zomaar over motors van een auto's kunnen gaan! :p
Maareh, een 318i? Als je dan een BMW koopt, doe het dan ook goed! Zeker als je er zo'n snelheden mee wilt bereiken! Dan zou ik eerder voor een BMW X6 (http://www.autoscout24.nl/modellen/bmw/bmw-x-serie/bmw-x6/ ) ofzo zijn gegaan! Heeft een paar extra pk'tjes en dan haal je dat soort snelheden makkelijk! :p
 
@DKP,

Zorg er voor dat je de motor van je 318 in orde is, vooral de koeling en de olie.
Er zijn filmpjes op het grote net te vinden van een testopstelling waar een M3-motor met 6000 rpm urenlang continu volgas staat te blazen. Daar worden deze blokken op getest.



Ik zou vooral op de thermometer van de motor letten. Een motor die jaren aan een stuk lekker rustig heeft mogen tokkelen in het Nederlandse slaapverkeer, heeft wat moeite met de Duitse Autobahn. Wat ook belangrijk is, is de conditie van de winterslofffen. Een profieldiepte van 4 mm is eigenlijk al te weinig.

En als laatste: In Duitsland zijn tegenwoordig nog maar weinig stukken snelweg waar je nog onbeperkt mag gassen. Denk daar aan: de Nederlanders die richting wintersport lekker de leasebak uitlaten zijn bekend en berucht (eine gelbe Platte) en der Polizei gebruikt onze landgenoten met regelmaat om de staatskas wat aan te vullen.
 
Goedenavond,

Binnen een week vertrek ik op wintersport vakantie met een bmw 318i (129 pk)
Mijn gezelschap staat er om bekend de autobahn meestal rustig af te werken aan 160/170km/u op cruisecontrol. Deze rijden met een vw transporter 2.5tdi en A4 2.0tdi. Mijn bmw doet aan 140 echter al 4000rpm. Is het verstandig om dit ook voor enkele uren aan te houden of is dit een aanslag op mijn motor? De auto is beladen met 4 personen en een skikoffer.

Dat is geen probleem.
Ik zou me eerder zorgen maken over de combinatie achterwielaandrijving en wintersport. :)
 
:Y In de 1ste versnelling en de motor op het kookpunt, 318 zijn verschrikkelijk trage hokken en de achterwielaandrijving maakt rijden op glad wegdek alleen nog maar vervelender voor de meeste automobilisten.

De rest van je verhaal ben ik het helemaal mee eens overigens *D

Heb ik gemist dat er een caravan mee moet ofzo? :o Dat ding gaat van 0 - 100 in 10 seconden. Waarom moet dat in hemelsnaam niet in staat zijn om een paar heuvels op en neer te rijden :?

Ik kan het mij moeilijk voorstellen. Al heb ik nooit in dat type BMW gereden.

Maargoed. De auto waar ik het meest mee rijdt is een Renault Megane met een heuze 90 pk. Misschien hangt het ervaf af waar je 'vandaan' komt B| Ook 3 jaar lang met 250cc 26.4 pk 1 cilinder gereden en zelfs dat komt met bagage bovenaan de berg B| !

*edit* Dat achterwielaandrijving en sneeuw voor de gemiddelde bestuurder niet goed werkt kan ik me wel voorstellen.
 
Laatst bewerkt:

Slechte grip.
Probeer met sneeuw of ijzel in Amsterdam maar is de ondergrondse parkeergarage uit te komen waarvan de uitrijbaan buiten ligt maar wel steil omhoog. (de kolk bijvoorbeeld)

Ik heb op wintersport regelmatig in die kleine dorpjes bmw`s zichzelf zien ingraven. Even stapvoets rijdend achter het hotel het bergje op was er dan niet bij. :)
 
Laatst bewerkt:
Dat is geen probleem.
Ik zou me eerder zorgen maken over de combinatie achterwielaandrijving en wintersport. :)

De combinatie el-cheapo (of versleten) sloffen en sneeuw is ook funest. Ik rij altijd met goede kwaliteit winterbanden en ik ben op mijn dooie gemakkie heuveltjes op gereden met een oud barrel terwijl een vierwielaangedreven Audi met allerlei elektronische gadgets op zomersloffen niet naar boven kon rijden.

Wat ook een aanrader is wanneer je de auto de hele tijd bij het wintersporthotel/appartement laat staan en je verwacht veel sneeuw: doe de kettingen om de wielen voordat het gaat sneeuwen. Dat scheelt graven en kettingen er om frommelen terwijl de auto in een kuil van diepe sneeuw staat.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan