Imbus & locktide

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.116
8.242
Assen
Dag mensen,
de remschijf van mijn jawa 350 is aan vervanging toe.
Deze zit vast met imbussen, welke ook nog eens met loctite vast zitten..
met een slechte kwaliteit sleutel heb ik al bijna 1 verprutst.

..wat te doen.. helpt verhitten om de loctite 'los' te maken?
 
Ff met een brandertje (zo'n Campinggaz ding) opstoken, dan moet het lukken.
Is het een verzonken kop? Zo ja, dan wordt het misschien boren. Zo nee, geef een griptang een kans?
 
..inderdaad verzonken kopjes..
bestaat er ook zo iets als een slagschroevendraaier in imbus-variant?

Mijn slagschroevendraaier heeft een 1/2" aansluiting, volgens mij hebben de meeste dat. Daar past dus ook een imbusdop op, maar ik betwijfel of je daarmee die bouten los krijgt.
Beter warm stoken of met een slagmoersleutel.
Inbusdop er met een hamertje zo diep mogelijk intikken voor je gaat draaien.
 
Laatst bewerkt:
Ik sleutel eigenlijk alleen maar aan fietsen maar misschien poging wagen met torx?

Als de inbus rond is, een torx dop erin tikken inderdaad!

Verder zoals iedereen al zei, verhitten om de loctite zn kracht te laten verliezen.

Uitboren/sleuf erin zagen etc zou ik echt als aller aller laatste redmiddel gebruiken
 
Je zou kunnen proberen met een dikke drijver op de beschadigde bout te meppen,
Het materiaal vervormd dan, en dan heb je kans dat de inbusdop weer goed pakt. en anders wel een torx.
Ik heb geen ervaring met slagschroevendraaiers maar ik kan me voorstellen dat dat niet gaat werken in samenwerking met loctite.

Ik zou het eerst gewoon proberen met een zware hamer en een drijver, kan wezen dat de loctite dan al gelijk loskomt.
 
Je kan ook met een goede kwaliteits centerpons eerst een puntje aan de buitenkant van de inbus meppen. En vervolgens schuin erin zetten met een teflon hamer op de centerpons en voila je tikt m zo los ;)
 
..Je kan helaas niet bij de buitenkant van de kop, en het spul is te verzonken om er met een lasapparaat bij te kunnen..
Ik zal wellicht morgen er mee verder..
Iedereen alvast super bedankt voor de tips en het meedenken!
 
Zeikmodus aan:

Ook niet correct. De juiste (handels) benaming is binnenzeskant bout/schroef

Zeikmodus uit:

Nog meer zeikmodus aan:

Het is een binnenzeskant schroef, omdat een schroef van binnenuit bekrachtigd wordt
Een bout wordt op de buitendiameter bekrachtigd.

nog meer zeikmodus uit.


Verwarmen die velg, dat lost de loctite. Mocht dat niet lukken geef er een paar klappen op de bout, het liefst tijdens het losdraaien.
 
Ligt de oplossing dan niet voor de hand? Goed gereedschap is het halve werk ;)

er bestaat ook nog zoiets als slechte bout/schroef/moer. maat voering en staalkwaliteit om te huilen.
kom je met je goed gereedschap, heb je K.U.T. boutkoppen die je binnen no-time verkloot hebt. je moet ook oppassen dat je niet een beetje aanhalen spontaan een 'kwartslag voor afbreken' komt. omdat het allemaal niks mag kosten.
 
Laatst bewerkt:
Nog meer zeikmodus aan:

Het is een binnenzeskant schroef, omdat een schroef van binnenuit bekrachtigd wordt
Een bout wordt op de buitendiameter bekrachtigd.

nog meer zeikmodus uit.


Verwarmen die velg, dat lost de loctite. Mocht dat niet lukken geef er een paar klappen op de bout, het liefst tijdens het losdraaien.
Ik denk dat je beter je naaf verhit in plaats van je velg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan