accu leeg na een paar dagen vriezen?

Woudschim

MF veteraan
10 jun 2009
3.310
12
Rijen
Hoi allemaal,

de afgelopen week heeft de motor stilgestaan in verband met gladheid op de weg. De accu heeft er die tijd gewoon ingezeten.
Nu weet ik dat bij lage temperaturen een accu minder stroom kan leveren, maar ik probeerde net te starten en de startmotor ging met moeite twee keer rond. (ik ben snel gestopt met proberen)

Is dit normaal? De accu is twee maanden oud en heeft het daarvoor prima gedaan.

(hangt nu aan de lader, trouwens)
 
Laatst bewerkt:
Niks mis met die lader, zo smerig koud is het niet en een motorfiets heeft geen aarde.
De accu kan zeker kapot zijn en een goede controle van de accu en laadsysteem is aan te raden.
Het verhaal is nog steeds een beetje vaag.

Het is smerig koud buiten.
De motor staat ook buiten.
De accu is pas 3 maand oud, en je hebt het peil niet gecontroleerd, dus het kan absoluut niet aan de accu liggen.
Een wazige druppellader van een paar tientjes.

Ik zou even de accu controleren, kijken of peil, en of de klemmen goed vastzitten.
Aardekabel losdraaien van blok of frame, schoonmaken.
Stekkers lostrekken van dynamo en spanningsregelaar, en kijken of deze niet aangebakken zijn.

Als alles goed lijkt dan is het helaas jammer van het werk, langs de motorzaak gaan en het zaakje door laten meten.
 
Laatst bewerkt:
Er is ook kindersterfte onder accu's hoor. Een 3 maanden oude accu is zeker niet gegarandeerd goed.

Laden zou na één weekje niet nodig moeten zijn, tenzij er iets stroom stond te verbruiken zoals parkeerlicht of een analoge klok. Digitale klokjes nemen haast niks.

Die lader is niet zo wazig, dit is een voordelig automatisch type waar er onder diverse namen en in een paar net-even-andere behuizingen honderdduizenden van op de wereld zijn. CTEK-kloontje. Doet het prima op een motoraccu'tje.
 
Als die na het laden goed start dan is de accu slecht of je hebt een stiekeme verbruiker.
14.3v is op zich niet verkeerd.

full


Dat is altijd het standaard verhaaltje. S'morgens niet willen starten, s'middags is het 5 graden warmen. Starten en lopen.
Is voor mij altijd al een teken aan de wand, dat er iets echt niet goed is. (accu, laadsysteem of lekstroom)
 
Laatst bewerkt:
Nu moet ik aan een stukje terug denken, wat wellicht relevant is.

Kort nadat ik de motor heb gekocht was 's morgens de accu leeg. Dit was een maand of 2 geleden. Bij inspectie bleek de accuvloeistof heel laag te staan (een cm onder het minimum) Na bijvullen en opladen van de accu kreeg ik de motor niet meer aan de praat, en heb toen van de verkoper een nieuwe accu gekregen. Alles werkte weer naar behoren.

Ik heb destijds gelijk de voltages gecheckt, en alles bleek in orde, bij aanzetten contact ongeveer 13V, en zodra de motor loopt een voltage van 14nogwat. Ik ben er toen vanuit gegaan dat de accu was overleden. Wellicht dus toch wat anders?...
 
Ook een tip: Met starten koppeling intrekken, door dikke olie plakken platen aan elkaar en moet startmotor deze ook mee rondslingeren ten koste van je startstroom.
 
Ook een tip: Met starten koppeling intrekken, door dikke olie plakken platen aan elkaar en moet startmotor deze ook mee rondslingeren ten koste van je startstroom.

koude start = dikke olie
koppeling niet intrekken = koppeling is 1 geheel, moet meedraaien, net zoals primaire as bak
kopeling intrekken = door dikke olie plakken platen (soms) aan elkaar.
als ze plakken = koppeling 1 geheel, draait mee net zoals primaire as.

wat helpt het dan van ze in te trekken ?
 
koude start = dikke olie
koppeling niet intrekken = koppeling is 1 geheel, moet meedraaien, net zoals primaire as bak
kopeling intrekken = door dikke olie plakken platen (soms) aan elkaar.
als ze plakken = koppeling 1 geheel, draait mee net zoals primaire as.

wat helpt het dan van ze in te trekken ?
In dat opzicht niets, maar als de koppeling in neutraal stil staat bij intrekken en draait zonder intrekken hoef je iig minder olie te verplaatsen. Ik weet het helemaal niet, het klonk voor mij ook vreemd, maar dat zou wel kunnen schelen.

Ik zou gewoon het laadsysteem controleren en anders de accu vervangen ipv kunst en vliegwerk. :+
 
Thanks. De laadspanning komt bij 5000 toeren niet boven de 14nogwat uit, dus de sr zou in orde moeten zijn.

De GTR start trouwens niet zodra je de koppeling intrekt. :)
 
Klopt, 14nogwat, ik heb het hier even niet paraat zo uit mijn hoofd, maar toen ik het checkte was het goed. Als hij boven de 15 komt kan de sr het probleem zijn begrijp ik.
 
Het verhaal is nog steeds een beetje vaag.

Het is smerig koud buiten.
De motor staat ook buiten.
De accu is pas 3 maand oud, en je hebt het peil niet gecontroleerd, dus het kan absoluut niet aan de accu liggen.
Een wazige druppellader van een paar tientjes.

Ik zou even de accu controleren, kijken of peil, en of de klemmen goed vastzitten.
Aardekabel losdraaien van blok of frame, schoonmaken.
Stekkers lostrekken van dynamo en spanningsregelaar, en kijken of deze niet aangebakken zijn.

Als alles goed lijkt dan is het helaas jammer van het werk, langs de motorzaak gaan en het zaakje door laten meten.
Dit is de enige correcte werkwijze. Dan nog een keertje opladen en nogmaals proberen.
 
Een goede accu kan op maximaal 14,4 volt komen (2,2Volt per cel x 6), een goede dynamo moet altijd een hogere laadspanning kunnen leveren als de 14,4 Volt v.d. accu. ( er gaat nog spanning verloren door interne weerstand v.d. accu).

15-16 Volt is dus nog geen probleem, daarboven wel.
 
Een goede accu kan op maximaal 14,4 volt komen (2,2Volt per cel x 6),
2,2V x 6 cellen klinkt prima, maar dat levert 13,2V op. Wat een behoorlijk volle accu is, ook prima. Meestal zakt het nog wat af daaronder. Mijne meet zo'n 13V vlak na het laden en na een paar weken rust op een frisse zolder nog 12.6V.
een goede dynamo moet altijd een hogere laadspanning kunnen leveren als de 14,4 Volt v.d. accu. ( er gaat nog spanning verloren door interne weerstand v.d. accu).
Laden met 14,4V is prima vziw. Is inderdaad hoger dan de normale accuspanning.

15-16 Volt is dus nog geen probleem, daarboven wel.
Boven de 15V als piek is geen probleem. Maar langdurig 15V is voor de meeste accu's hoger dan ze willen hebben. Als ik 15V+ zou meten voor langere duur zou ik mijn spanningsregelaar toch even controleren, want bij mijn weten hoort die het onder de 15V te houden.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan