accu leeg na een paar dagen vriezen?

Woudschim

MF veteraan
10 jun 2009
3.310
12
Rijen
Hoi allemaal,

de afgelopen week heeft de motor stilgestaan in verband met gladheid op de weg. De accu heeft er die tijd gewoon ingezeten.
Nu weet ik dat bij lage temperaturen een accu minder stroom kan leveren, maar ik probeerde net te starten en de startmotor ging met moeite twee keer rond. (ik ben snel gestopt met proberen)

Is dit normaal? De accu is twee maanden oud en heeft het daarvoor prima gedaan.

(hangt nu aan de lader, trouwens)
 
Laatst bewerkt:
Je hebt gelijk, had 13,2V moeten zijn!

Verder ben ik het ook eens met je andere commentaar, zo moet je dat interpreteren.

Een goede test voor je laadsysteem is; een paar keer starten met de bougie-kappen er af, zodat je de accu flink wordt belast .
Dan bougie-kappen er weer op en de motor starten en laten lopen.
Als je nu over de plus en min-polen v.d. accu de spanning meet, zal de spanning heel langzaam op moeten lopen (verbruikers uitschakelen), als dit het geval is weet je in ieder geval of je regelaar werkt. Als de accu na een flink stuk rijden boven de 13,2V komt haalt hij een voldoende hoge laadspanning.

Ook is het aantal verbruikers van invloed; Als je alle mogelijke accesoires hebt, kan dit meer zijn als je dynamo-capaciteit.(navigatie/handvatverwarming/extra verlichting/etc.)

En als je alleen heel korte stukjes rijdt, verlies je met steeds starten zoveel capaciteit dat je laadsysteem te weinig tijd overhoud om je accu voldoende te laden. Zoek ze!
 
Je hebt gelijk, had 13,2V moeten zijn!

Verder ben ik het ook eens met je andere commentaar, zo moet je dat interpreteren.

Een goede test voor je laadsysteem is; een paar keer starten met de bougie-kappen er af, zodat je de accu flink wordt belast .
Dan bougie-kappen er weer op en de motor starten en laten lopen.
Als je nu over de plus en min-polen v.d. accu de spanning meet, zal de spanning heel langzaam op moeten lopen (verbruikers uitschakelen), als dit het geval is weet je in ieder geval of je regelaar werkt. Als de accu na een flink stuk rijden boven de 13,2V komt haalt hij een voldoende hoge laadspanning.

Ook is het aantal verbruikers van invloed; Als je alle mogelijke accesoires hebt, kan dit meer zijn als je dynamo-capaciteit.(navigatie/handvatverwarming/extra verlichting/etc.)

En als je alleen heel korte stukjes rijdt, verlies je met steeds starten zoveel capaciteit dat je laadsysteem te weinig tijd overhoud om je accu voldoende te laden. Zoek ze!


kun je niet beter de killswitsh gebruiken?
 
Je hebt gelijk, had 13,2V moeten zijn!

Verder ben ik het ook eens met je andere commentaar, zo moet je dat interpreteren.

Een goede test voor je laadsysteem is; een paar keer starten met de bougie-kappen er af, zodat je de accu flink wordt belast .
Dan bougie-kappen er weer op en de motor starten en laten lopen.
Als je nu over de plus en min-polen v.d. accu de spanning meet, zal de spanning heel langzaam op moeten lopen (verbruikers uitschakelen), als dit het geval is weet je in ieder geval of je regelaar werkt. Als de accu na een flink stuk rijden boven de 13,2V komt haalt hij een voldoende hoge laadspanning.

Ook is het aantal verbruikers van invloed; Als je alle mogelijke accesoires hebt, kan dit meer zijn als je dynamo-capaciteit.(navigatie/handvatverwarming/extra verlichting/etc.)

En als je alleen heel korte stukjes rijdt, verlies je met steeds starten zoveel capaciteit dat je laadsysteem te weinig tijd overhoud om je accu voldoende te laden. Zoek ze!


wat heeft de regelaar hier me te maken?
 
Accu is een slijtage-onderdeel.
Helaas is hoe ver versleten lastig vast te stellen, zelfs voor professionals (ANWB wegenwacht).

Accu's kunnen je behoorlijk voor de gek houden met perfecte voltages terwijl ze wel versleten zijn.

Wil een accu na een dag stilstand je blok niet meer aanslingeren weet je genoeg, maar wat als deze dit na 2 weken stilstand nog wel doet en je merkt dat deze het blok minder hard rondslingert dan voorheen:?

Twijfelachtige accu is dan wel weer goed voor winterkilometers maken :]

Tevens de vraag met hoeveel ampère een accu tijdens het rijden geladen wordt, hou nu 60-90 minuten aan voor accu oplaadwinterritten.

Investeren in een acculader zou meer zekerheid bieden, maar dan heb je wel elektra nodig op je stallingsplek. Wil de verhuurder niet aan.
 
Laatst bewerkt:
En vanavond was het weer starten, en bij de eerste slag lopen.

Ik heb de weer voor de week stilstand wel wat korte ritjes gedaan, een keer of 4 of 6 een ritje van een km of 10/15. Daarna in de vrieskou gezet.. en niet starten... Ik ga hem morgen nog eens even meten, ik ben vooral benieuwd naar het voltage bij starten.
 
Om te kunnen laden moet je laadspanning hoger zijn als je accu spanning, dat heeft je regelaar er mee te maken.Hij regelt een goede laadspanning.

Als je dus je accu een beetje leeg trekt naar een lagere spanning en daarna laat je de motor een tijdje draaien, zal de accu spanning weer langzaam oplopen naar het niveau voordat je hem een beetje leeg trok. Dat kan alleen met een goed werkende regelaar.

Als je accu goed is, maar te snel leeg raakt, gebruik je meer capaciteit als dat je laadsysteem levert.

Dit komt of door de hoeveelheid vermogen die je aan de accu ontrekt(meer als wat je laadsyst. kan leveren), of door een niet goed functionerend laadsysteem.(contactslot/dynamo/gelijkrichter/spanningsregelaar/bedrading).

wat heeft de regelaar hier me te maken?
 
Zit wat in wat je zegt.

Het lijkt me wel een wippiewappielader die eventueel niet aangeeft dat de accu niet 100% is.
Dan zijn er ook betere druppelladers, die ook duurder zijn natuurlijk.

Wat post jij veel in oa dit topic op grond van.... tja, wat eigenlijk :?
Gevoelstemperatuur als het om olie gaat :? :+ _O-
En je mening over deze acculader en zijn prijs...op grond waarvan allemaal ?

Je geeft adviezen en meningen die echt kant nog wal raken maar waarmee je een vraagsteller mogelijk wel ernstig van de wal in de sloot stuurt.
Als je adviezen/meningen geeft zorg dan aub dat ze onderbouwd zijn.
 
Naarmate de temperatuur daalt neemt de capaciteit van de accu ook af. Vandaar dat de accu het in de winter extra zwaar heeft. De accu wordt tijdens het rijden opgeladen door de dynamo. Ook de dynamo heeft het in de koudere maanden wat zwaarder omdat deze langer en harder moet doorwerken om de accu weer op het gewenste peil te krijgen.
In de winter is het raadzaam om vóór het starten van de motor (of ander voertuig) de verlichting een halve minuut tot minuut aan te zetten. De accu krijgt dan niet ineens een piek aan stroomaanvraag van de startmotor, maar de cellen van de accu kunnen alvast geactiveerd en opgewarmd worden door de verlichting. Wanneer je daarna de motor start zal je zien dat de motor sneller en makkelijker start!
Vanmorgen geprobeerd en dat werkte perfect! *O*
 
Nog nooit van gehoord....ik dacht juist altijd alles uit en dan starten, zodat je meer vermogen hebt om te starten.....

Soort warming up. Hele dag buiten staan en dan vanuit t niets sprinten ? Niets zwaarder voor een accu als het starten.

Voor het starten even minuutje op contact laten staan, verbruikt niet veel, maar zorgt er wel voor dat de chemische reactie in de accu op gang komt zodat op het moment dat je de startknop gebruikt ( idd liefst met zo min mogelijk andere gebruikers in werking ) de accu dan iig voorbereid is en klaar om die taak aan te kunnen.
 
Wellicht kan dit verhaal je wat verder helpen.
Accu levert geen startstroom
Bij startaccu's zal het einde van de inzetbaarheid zich aankondigen door moeizaam starten, vooral bij bij lage temperaturen. Dat kan natuurlijk het resultaat zijn van een natuurlijk slijtage proces. Een accu is onderhevig aan een tweetal 'natuurlijke' slijtageprocessen: gridcorrosie en verlies van actieve massa. Deze processen voltrekken zich geleidelijk, nooit plotsklaps. Dat wil helaas niet zeggen dat de symptonen zich niet van de ene dag op de andere kunnen voordoen: na een flinke nachtvorst kan op pijnlijke wijze duidelijk worden wat bij hogere temperaturen onopgemerkt bleef!
Als het probleem zich voortijdig voordoet moet de oorzaak worden gezocht in gridcorrosie als gevolg van overlading en/of te hoge temperatuur. Het is daarom van groot belang de laadspanning te testen zodat een volgende accu niet hetzelfde lot zal ondergaan.
Een tweede oorzaak kan worden gevonden verlies van actieve massa door te diepe ontlading. Als de accu onvoldoende capaciteit heeft om te voorzien in de energiebehoefte van het voertuig, kan het niet anders dan dat het einde vroegtijdig wordt bereikt. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor startaccu's die te weinig lading ontvangen. Veel korte ritjes tijdens welke de dynamo er niet in slaagt de accu volledig te laden zorgen ervoor dat ook zonder zware gebruikers een startaccu in een voortdurende staat van diepontlading geraakt die de levensduur dramatisch bekort.
Een accu die om hiervoor genoemde reden nooit volledig wordt geladen kan ook stratificatie optreden. Het zuurbestanddeel van het elektrolyt heeft zich in de onderste lagen van de elektrolyt geconcentreerd, zodat het bovenste gedeelte van de accu inactief is. De hoge zuurconcentratie onderin daarentegen verhoogt kunstmatig de open klemspanning. Hierdoor lijkt de accu volledig geladen, maar produceert desondanks te weinig startstroom.
Groet Jan :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan