accu leeg na een paar dagen vriezen?

Woudschim

MF veteraan
10 jun 2009
3.310
12
Rijen
Hoi allemaal,

de afgelopen week heeft de motor stilgestaan in verband met gladheid op de weg. De accu heeft er die tijd gewoon ingezeten.
Nu weet ik dat bij lage temperaturen een accu minder stroom kan leveren, maar ik probeerde net te starten en de startmotor ging met moeite twee keer rond. (ik ben snel gestopt met proberen)

Is dit normaal? De accu is twee maanden oud en heeft het daarvoor prima gedaan.

(hangt nu aan de lader, trouwens)
 
Laatst bewerkt:
Naarmate de temperatuur daalt neemt de capaciteit van de accu ook af. Vandaar dat de accu het in de winter extra zwaar heeft. De accu wordt tijdens het rijden opgeladen door de dynamo. Ook de dynamo heeft het in de koudere maanden wat zwaarder omdat deze langer en harder moet doorwerken om de accu weer op het gewenste peil te krijgen.
In de winter is het raadzaam om vóór het starten van de motor (of ander voertuig) de verlichting een halve minuut tot minuut aan te zetten. De accu krijgt dan niet ineens een piek aan stroomaanvraag van de startmotor, maar de cellen van de accu kunnen alvast geactiveerd en opgewarmd worden door de verlichting. Wanneer je daarna de motor start zal je zien dat de motor sneller en makkelijker start!
 
Accuwater is op peil?

Nog een kleine opmerking. Als de druppellader aangeeft dsat de accu vol is wil dat nog niet zeggen dat de accu ook daadwerkelijk op het peil is van de nieuwstaat.
De accu kan gewoon kapot wezen, of niet meer de volledige capaciteit hebben.
Wat heb je voor druppelaar?
 
Accuwater is op peil, zou ook gek zijn alstie na 2 maanden stuk zou zijn. Laadspanning heb ik recent gecheckt.

Deze lader heb ik trouwens:
14-11-11-20-30-57-3.jpg
 
Nou, er staat wel een smerige wind. Ik denk dat de motorolie dikker is dan met dezelfde temperatuur zonder de gevoelstemperatuur :?

Maakt niet uit.

Ten eerste waait het niet IN het motorblok.

Ten tweede is het begrip gevoelstemperatuur alleen relevant voor levende wezens die zichzelf warm moeten houden. Door de wind koel je sneller af dan bij geen wind. Dit komt omdat je eigen lichaamstemperatuur hoger is dan de omgevingstemperatuur. Een motor is van zichzelf niet warm als de motor uit staat, dus maakt de hoeveelheid wind niets uit voor de temperatuur van het blok/olie.
 
Oke.

Ik weet niet wat voor motor je hebt. Dashbordverlichting valt niet uit tijdens starten, neem ik aan?

Het zou kunnen dat je ergens heel veel weerstand hebt. Bijvoorbeeld bij de aardekabel vanaf de accu naar het blok, of frame. Dat bij die boutaansluiting een te grote weerstand zit, lees corrosie.
 
GTR1000. :)

Corrossie lijkt me sterk, motor staat altijd droog onder een hoes, en startte nog geen week geleden (en daarvoor) vrolijk na 1 slag. Ik zal het toch controleren, dankje!

Ik heb gebeld met de zaak waar de accu vandaan kwam, volgende week willen ze daar de motor nog even voor me doormeten. Ik zal als de accu opgeladen is zelf de multimeter er ook nog eens bijpakken. Kan pas na het weekend echter.
 
Maakt niet uit.

Ten eerste waait het niet IN het motorblok.

Ten tweede is het begrip gevoelstemperatuur alleen relevant voor levende wezens die zichzelf warm moeten houden. Door de wind koel je sneller af dan bij geen wind. Dit komt omdat je eigen lichaamstemperatuur hoger is dan de omgevingstemperatuur. Een motor is van zichzelf niet warm als de motor uit staat, dus maakt de hoeveelheid wind niets uit voor de temperatuur van het blok/olie.

Ik gaf het alleen maar aan, geen idee wat gevoelstemperatuur met motorolie doet. Was gewoon het eerste wat in mij opkwam O-)
 
motor staat altijd droog onder een hoes

een motor staat nooit droog onder een hoes.
een hoes voorkomt dat regen erop valt.trek je de hoes echter over een warme motor, stijgt de temperatuur onder de hoes. warme lucht bevat meer vocht, maar als alles is afgekoeld, kan het vocht niet weg en slaat het neer op alles wat zich onder de hoes bevindt, je motor dus.

hoes pas over de moto trekken als deze koud is.
 
Laatst bewerkt:
Klopt helemaal wat je zegt. Ik trek de hoes daarom inderdaad over een koude motor. :)

(en ja, ik moet inderdaad eens een betere lader aanschaffen :+ )
 
Laatst bewerkt:
Naarmate de temperatuur daalt neemt de capaciteit van de accu ook af. Vandaar dat de accu het in de winter extra zwaar heeft. De accu wordt tijdens het rijden opgeladen door de dynamo. Ook de dynamo heeft het in de koudere maanden wat zwaarder omdat deze langer en harder moet doorwerken om de accu weer op het gewenste peil te krijgen.
In de winter is het raadzaam om vóór het starten van de motor (of ander voertuig) de verlichting een halve minuut tot minuut aan te zetten. De accu krijgt dan niet ineens een piek aan stroomaanvraag van de startmotor, maar de cellen van de accu kunnen alvast geactiveerd en opgewarmd worden door de verlichting. Wanneer je daarna de motor start zal je zien dat de motor sneller en makkelijker start!

Nog nooit van gehoord....ik dacht juist altijd alles uit en dan starten, zodat je meer vermogen hebt om te starten.....
 
Accuwater is op peil, zou ook gek zijn alstie na 2 maanden stuk zou zijn. Laadspanning heb ik recent gecheckt.

Deze lader heb ik trouwens:
[afbeelding]
Probleem van deze lader is dat als de accu iets te weinig spanning heeft, hij als 6V accu word gezien en dus nooit ver genoeg oplaad ;)
Let daar dus even op, ik heb de lader zelf ook als extra lader, maar 1 accu was iets beneden dit pijl gekomen (foei :$ ) en werd dus enkel met de pure 12V lader opgeladen :+ (de optimate van mijn pa :X )
 
Laatst bewerkt:
Het verhaal is nog steeds een beetje vaag.

Het is smerig koud buiten.
De motor staat ook buiten.
De accu is pas 3 maand oud, en je hebt het peil niet gecontroleerd, dus het kan absoluut niet aan de accu liggen.
Een wazige druppellader van een paar tientjes.

Ik zou even de accu controleren, kijken of peil, en of de klemmen goed vastzitten.
Aardekabel losdraaien van blok of frame, schoonmaken.
Stekkers lostrekken van dynamo en spanningsregelaar, en kijken of deze niet aangebakken zijn.

Als alles goed lijkt dan is het helaas jammer van het werk, langs de motorzaak gaan en het zaakje door laten meten.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan