Ketting aanspannen

Bjorn30

MF'er
1 feb 2015
69
0
Hamme
hallo

Is dit normaal dat ik de ketting om de 1,5+- week Maier aantrekken?
En word op moment aangetrokken :?

Doe ik iets verkeerd ofzo?

Mvg
 
Nou kerel, ik vind het maar vreemd, zo veel kracht zit er niet in en nu al weer slap?
Ik denk dat het helemaal niet aan de kettingset ligt.
Ben bang dat het ergens anders in zit, of je wiel kan niet meer goed vast gezet worden.
Kan ook de achterbrug zijn of je wiellager zwemmen rond in hun huis.
Is ook al zo vreemd dat je motor zo snel een ketting opvreet.
Ik zou het ergens anders in gaan zoeken.
 
Als collega belg zijnde vind ik de zinsbouw ook maar vreemd?

Maar wat noem jij slap Bjorn? Er is hier al vaak genoeg verteld dat er altijd enige speling opzit.
Kan je eventueel eens een foto tonen? (zij aanzicht ketting/tandwielen/stelbouten).

Nu mijn allereerste motor (chineeske) toen had ik nog nooit gehoord van "ketting smeren" en "ketting aanspannen" en die ketting was ook "op" bij 3000km. Op zich vind ik het dus niet zo vreemd.

Een goede regel vind ik persoonlijk, afhankelijk van soort motor, per 1 of 2 tankbeurten smeren, meeste motoren zitten dan aan 300/500km.
 
Er klopt toch gewoon geen reet van Janbros, er is net een nieuwe set op gezet?.
Ik denk dat hij er beter af kan blijven, en even langs de zaak rijden die deze heeft gemonteerd.
Of er is iets verrot/versleten of de boel kan gewoon niet meer vast gezet worden.
Vind het allemaal maar een vreemd verhaal.
 
vermits Bjorn nog steeds niet heeft verteld hoe hij de ketting regelt, denk ik dat hij gewoon totaal geen idee heeft hoe dat moet en denkt dat er geen speling mag zijn.
Zou je denken dat TS na het bezoek aan zijn technieker toch zelf weer zijn ketting heeft gesteld gespannen ? TS geeft maar wazige/halve info dus dat zou zomaar kunnen. Een nieuwe ketting die nu al weer slap hangt geloof ik niet zo in, zo'n PK pakhuis heeft hij tenslotte niet.
Dat er inmiddels ook andere zaken verneukt zijn is uiteraard ook mogelijk.
 
Hij zal hem wel door de kettingspanner heen trekken , veel meer is niet mogelijk, draad steekas kapot etc.
nogmaals 1 advies , ga naar een vakman voordat je jezelf iets aandoe. :Z
 
hoe meet je de speling?
als de motor op de middenbok staat, of als er iemand op zit?
liefst een vrouw, maar in ieder geval iemand met ongeveer jouw gewicht.

dit is niet bij iedere fiets van belang, maar wel een puntje dat bij sommige fietsen een groot verschil in de kettingspanning kan geven. wat er voor jouw fiets geldt mag je zelf opzoeken...
 
hoe meet je de speling?
als de motor op de middenbok staat, of als er iemand op zit?
liefst een vrouw, maar in ieder geval iemand met ongeveer jouw gewicht.

dit is niet bij iedere fiets van belang, maar wel een puntje dat bij sommige fietsen een groot verschil in de kettingspanning kan geven. wat er voor jouw fiets geldt mag je zelf opzoeken...

Dat verschilt per merk, soms zelfs per type. Maar dat wordt altijd aangegeven, hoe je dat moet meten.
 
Hallo,

heb 3500+- gerden met de motor .
de ketting is zo goed als op volgens de streepjes op de brug bijna het laaste zowel links als rechts.
Ik vind dit heel zwak dat die ketting nu terug op is en tandwiel dus weer 150€.!!

Technieker zegt te hard aan gespannen en en rijgdrag!!
Sorry zn ik geloof hier niks wat hem zegt.
Volgens mijn vraagbaak op de bok 2@3cm speeling hebben .

Dus als volgende : moer los zodat je juist de kleinere kunt regelen
kwart l+r .
telkens met een kwart bij draaien en het wiel 1toer rond draaien en terug meten.
2 verschilde meeting altijd , tandwiel lijk mij een ei!

Lagers motor gecheckt en wiel achter niets aan .
alleen de ketting gleider word steeds meer ingeslten??

Nu jullie?!?! :-))

Mvg
 
2cm op de bok betekent -2 cm op de grond met belasting. Veel te strak dus. Dat is je probleem.
Mechanieker heeft gelijk.
Stop met eigenwijs zijn, vervang de set en luister naar de adviezen hier, anders heeft het ook geen zin om er om te vragen.
En schaf een spellingscontrole aan.
 
2cm op de bok betekent -2 cm op de grond met belasting. Veel te strak dus. Dat is je probleem.
Mechanieker heeft gelijk.
Stop met eigenwijs zijn, vervang de set en luister naar de adviezen hier, anders heeft het ook geen zin om er om te vragen.
En schaf een spellingscontrole aan.
Eigen wijs hallo!!!
2@3cm volgens de vraagbaak doe ik .
goed lezen !
 
Dat bedoel ik. Eigenwijs.
Je vraagbaak klopt niet. Zet de fiets op de wielen, zet er iemand met jouw gewicht op en ga dan pas spannen. Is al meerdere malen verteld.

\Hallo! Lezen!

Vraag niet om advies als je stug een chinese vertaling blijft geloven.

Ik reageer nu niet meer want dat heeft dus geen zin.
Eigenwijs.
 
Ik denk dat hier een Chinees-Engels-Belgische spraakverwarring gaande is..

Hyosung zegt in de manual:
Place the motorcycle on the jack or block.

Dat betekent: Zet hem stevig neer op een motorbrug of motorbok.
Dat betekent NIET: Zet hem op de middenbok. Een midden bok = "centre stand".

TS stelt zijn ketting zo af dat er alleen speling op zit als hij op de middenbok staat. Zodra hij op de motor zit is de speling 0,0 en vreet hij de kettingset op. Wel heel erg amateuristisch gezien de garage die de ketting vervangen heeft, hem ongetwijfeld al een keer goed had afgesteld.

Er is nu een goede kans op gevolgschade zoals de bussen in de achterbrug die verrot kunnen zijn en de rubbers van het achtertandwiel kunnen ook aan vellen zijn (als deze motor cushdrive heeft?).

Dus: Nieuwe kettingset LATEN monteren en een algemeen boekje "motorfietstechniek" kopen of zo.. Die extra €150,- kan je beschouwen als leergeld.
 
Waarschijnlijk is alles nu zo kapot dat je alle lagers, kettingwielen en ketting moet vervangen om van het probleem af te komen. Maar dit advies zal TS ook wel in de wind slaan.
 
Bjorn30 schreef op 15 februari 2015 @ 16:25:
een goeie zonnige middag,
morgen ga ik hem laten vervangen ketting+tandwielen.
hoop geraak ik er nog :-s is een uur rijden .
ineens goei uitleg vragen voor verdere onderhoud ,en jullie raad ook zeker volgen.
beginnede fouten leer je uit!

mvg

Bjorn30 schreef op 25 maart 2015 @ 10:36:
Hallo,

heb 3500+- gerden met de motor .
de ketting is zo goed als op volgens de streepjes op de brug bijna het laaste zowel links als rechts.
Ik vind dit heel zwak dat die ketting nu terug op is en tandwiel dus weer 150€.!!


Technieker zegt te hard aan gespannen en en rijgdrag!!
Sorry zn ik geloof hier niks wat hem zegt.
Volgens mijn vraagbaak op de bok 2@3cm speeling hebben .

Dus als volgende : moer los zodat je juist de kleinere kunt regelen
kwart l+r .
telkens met een kwart bij draaien en het wiel 1toer rond draaien en terug meten.
2 verschilde meeting altijd , tandwiel lijk mij een ei!

Lagers motor gecheckt en wiel achter niets aan .
alleen de ketting gleider word steeds meer ingeslten??

Nu jullie?!?! :-))

Mvg


3500km in een maand wegrijden vindt ik nog al wat dan zit je op 42 duizend km per jaar.
Als je nu al vindt dat de ketting versleten is en het tandwiel een eivorm heeft dan zijn er 2 mogelijkheden...
1: kettingset is een maand geleden NIET vervangen maar alleen een bonnetje voor uitgeschreven.
2: Je hebt toch naderhand de nieuwe ketting zelf aangespannen wat je al werd afgeraden hier op het forum waardoor de boel weer zwaar is versleten.....

Punt 2 wordt al aangehaald door de monteur en door zelf aan te geven dat je handleiding anders zegt.

Je zinsbouw is soms een beetje lastig doorheen te komen maar heb het idee dat je Google translate gebruikt om tot de NL vertaling te komen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan