Sluitschakel vs klinken

BKLYF

MF veteraan
26 feb 2014
3.050
972
Belgiek
Instagram
Ik ben van plan mijn ketting en tandwielen te vervangen, maar ik ben een cheapskate.
Ik heb dus geen kettingpons-en klinker, want dat is me te duur.
In de buurt zijn er geen motorzaken te vinden die zo'n ding willen uitlenen, en kennissen rijden allemaal met cardan.

Daarom vraag ik me af of een sluitschakel met clipje (visje) even zo goed z'n werk doet als een klink.

Voordelen van clipje:
- Sneller demonteren en schoonmaken
- Geen tooltje nodig
- Makkelijker te vervangen

Nadelen van clipje:
- Kan misschien losschieten

Voordelen van klinken:
- Steviger

Nadelen van klinken:
- Moeilijk los te halen zonder gereedschap
- Moeilijk schoon te maken bij volledige schoonmaakbeurt
- Geen gereedschap = geen vervanging

Ik zie wel op motorketting.nl dat bij wegmotoren boven de 500cc géén clipje wordt gebruikt, maar een klinkschakel, omdat het soms kan gebeuren dat deze "los schiet".

Overigens heb ik in het topic: Sluitschakel nog klinken? gelezen dat:

Een schakel met visje mag je gebruiken tot 50 Pk op het achterwiel of als de betreffende fiets niet harder dan 160 Km/h rijd :+
Hierboven moet je een eindloze geklonken ketting gebruiken als je huidje en botjes je lief is O-)
Mijn fiets is 35kW, omgerekend 47,7 Pk, en mijn topsnelheid is 167km/h, wat ik toch niet haal op de openbare weg (ik rij woon-school +- 50-70-90km/h).

Ik zet het hier om jullie speculaties eens te horen over clipje vs klink, of dat ik ook een clipje kan gebruiken voor mijn toepassing.
 
ik had ooit een Gpz1100 unitrack waar ik wel eens de topsnelheid van wou proberen op de afsluitdijk.
was ook met een visje geborgd.
die was dus mooi verdwenen na dat ritje, ketting bleef er gelukkig wel op zitten.
dus ik zeg, klinken.

Daar moet je dat ook niet doen,daar waait het altijd :+

Heb wel eens staan kijken op de Ducaticlubrace,20 jaar geleden,daar stonden twee amerikaanse monteurs een kettingschakel met visje op de ketting te prutsen met een waterpomptang.Was toen een revolutionaire HD racer.

Ik klink altijd,gaat bijna net zo snel als een visje.
 
Helemaal mee eens. Ik ros met mijn offroad ook tussen de keien door, waarbij de ketting op zijn flikker krijgt, maar nog nooit een visje beschadigd laat staan verloren.

Nee maar die zit toch ook op de achterklep van de auto ?
2.37-visje-op-auto.jpg
 
Hoezo vaak?

Wij gebruikten op de suzuki RG500 racer gewoon sluitschakels met een visje en die bleef zelfs zitten met 270km/u
Het enige wat wij extra deden was er een stukje borgdraad om heen trekken en een klein dotje siliconenkit.

Ook op mijn crossers heb ik altijd een sluitschakel met visje gebruikt en ben nog nooit een visje kwijt geraakt. Laat staan dat een ketting daardoor los ging

Maar het is net zoals met zo veel dingen hier in nederland
De angst regeert :( |(


Het enige is, dat jij precies weet, wat je doet en dat de beginnende sleutelaar met een beetje geluk het visje al heeft vernaggelt, voordat het er op zit. Een verkeerd geklonken ketting kan ook breken. :P
 
Daar moet je dat ook niet doen,daar waait het altijd :+

Heb wel eens staan kijken op de Ducaticlubrace,20 jaar geleden,daar stonden twee amerikaanse monteurs een kettingschakel met visje op de ketting te prutsen met een waterpomptang.Was toen een revolutionaire HD racer.

Ik klink altijd,gaat bijna net zo snel als een visje.


:^

Alleen loshalen duurt wat langer.

Visje kan volgens mij ook prima, veel machines waar ik aan werk hangen vol met kettingen die allemaal met visje geborgd zijn.
Die kettingen hebben veel te houden en het gebeurt regelmatig dat er 1 breekt, dat gebeurt echter zelden bij het visje.
 
:^

Alleen loshalen duurt wat langer.

Visje kan volgens mij ook prima, veel machines waar ik aan werk hangen vol met kettingen die allemaal met visje geborgd zijn.
Die kettingen hebben veel te houden en het gebeurt regelmatig dat er 1 breekt, dat gebeurt echter zelden bij het visje.

Loshalen gewoon de slijptol erin,gaat sneller dan het visje opzoeken en loshalen. ;)
 
Of je koopt een gesloten ketting en trekt de achterbrug d'r uit. Kun je daar ook eens alle bagger van af spuiten die zich daar heeft verzameld.

db
:^
Zo doe ik dat ook. Bestel een eindloze kettingset (dus een set incl de beide tandwielen, vervang dat altijd als complete set, maar ook daar kan over gediscussieerd worden :P ). Meestal bestel ik die bij motozoom, kost voor mijn motor normaal 180€, maar om een of andere reden is daar altijd wel korting op, en koop ze voor 145€.

Eens je weet hoe je die achterbrug moet uithalen is het niet eens zo overdreven veel werk, en het "verplicht" je als het ware om idd heel de achterkant eens goed te kuisen, om de 30.000km mag dat wel eens.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb redelijk wat ervaring met visjes steken (op brommers dan), dus ik weet wat ik doe.
Een kapot visje zou ik zeker niet opnieuw gebruiken.
Als ik een conclusie trek: visjes worden nog dagelijks gebruikt, en zijn redelijk veilig als je die niet kapot maakt, en vastkit.
Eventueel kan ik later dan nog de ketting laten klinken.
 
Ik heb redelijk wat ervaring met visjes steken (op brommers dan), dus ik weet wat ik doe.
Een kapot visje zou ik zeker niet opnieuw gebruiken.
Als ik een conclusie trek: visjes worden nog dagelijks gebruikt, en zijn redelijk veilig als je die niet kapot maakt, en vastkit.
Eventueel kan ik later dan nog de ketting laten klinken.
Misschien is even vastlassen nog steviger :Y
 
Er zijn heel wat mensen die visjes gebruiken en geen probleem hebben.
Er zijn heel wat mensen die klinken en geen probleem hebben.
Er zijn ook mensen die visjes gebruiken en een ketting om de oren hebben gehad
Er zijn ook mensen die klinken en een ketting om de oren hebben gehad.

Mijn neef is blijvend invalide door een los geschoten visje.

Feit: Een correct geklonken ketting is technisch gezien gewoon sterker dan een correct geplaatst visje.
 
het klinkgereedschap is het prijsverschil, beide sluitschakels zitten er vaak gewoon bij
Daarom dat ik dus liever met een fabrieksklare eindloze ketting werk. Heb totaal nog niets ervaring met het klinken van een ketting, maar het uithalen van de achterbrug is niet overdreven veel werk. Op mijn motor betreft het 3 steekassen, en dan je kan ze er ver genoeg uithangen om de ketting te vervangen. Wil je ze helemaal weghalen om alles is goed te kuisen, moet je ook de remleiding losmaken (de klauw zelf is al los omdat je het wiel er sowieso moet uithalen voor het tandwiel).

Voor zover ik heb gezien, is in mijn geval een ketting met klinkschakel meestal duurder dan die eindloze. Begrijpelijk dus dat ik voor de eindloze ga. Maar vooral omdat ik dan zeker ben geen te vaste (of te losse) schakel te creëren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan