Sluitschakel vs klinken

BKLYF

MF veteraan
26 feb 2014
3.050
972
Belgiek
Instagram
Ik ben van plan mijn ketting en tandwielen te vervangen, maar ik ben een cheapskate.
Ik heb dus geen kettingpons-en klinker, want dat is me te duur.
In de buurt zijn er geen motorzaken te vinden die zo'n ding willen uitlenen, en kennissen rijden allemaal met cardan.

Daarom vraag ik me af of een sluitschakel met clipje (visje) even zo goed z'n werk doet als een klink.

Voordelen van clipje:
- Sneller demonteren en schoonmaken
- Geen tooltje nodig
- Makkelijker te vervangen

Nadelen van clipje:
- Kan misschien losschieten

Voordelen van klinken:
- Steviger

Nadelen van klinken:
- Moeilijk los te halen zonder gereedschap
- Moeilijk schoon te maken bij volledige schoonmaakbeurt
- Geen gereedschap = geen vervanging

Ik zie wel op motorketting.nl dat bij wegmotoren boven de 500cc géén clipje wordt gebruikt, maar een klinkschakel, omdat het soms kan gebeuren dat deze "los schiet".

Overigens heb ik in het topic: Sluitschakel nog klinken? gelezen dat:

Een schakel met visje mag je gebruiken tot 50 Pk op het achterwiel of als de betreffende fiets niet harder dan 160 Km/h rijd :+
Hierboven moet je een eindloze geklonken ketting gebruiken als je huidje en botjes je lief is O-)
Mijn fiets is 35kW, omgerekend 47,7 Pk, en mijn topsnelheid is 167km/h, wat ik toch niet haal op de openbare weg (ik rij woon-school +- 50-70-90km/h).

Ik zet het hier om jullie speculaties eens te horen over clipje vs klink, of dat ik ook een clipje kan gebruiken voor mijn toepassing.
 
Er zijn heel wat mensen die visjes gebruiken en geen probleem hebben.
Er zijn heel wat mensen die klinken en geen probleem hebben.
Er zijn ook mensen die visjes gebruiken en een ketting om de oren hebben gehad
Er zijn ook mensen die klinken en een ketting om de oren hebben gehad.

Mijn neef is blijvend invalide door een los geschoten visje.

Feit: Een correct geklonken ketting is technisch gezien gewoon sterker dan een correct geplaatst visje.

Ik ben het bijna helemaal met je eens.
Waarop beschouw jij de laatste regel als feit ?
De krachten van een ketting worden overgebracht door de plaatjes en niet door het visje of de geklonken pennen.
In de industrie zitten op kettingen altijd visjes, en die draaien vaak genoeg zelfs beide kanten op.
toegegeven daar zijn de vermogens niet zo groot.
maar wel hoge koppels en direct inschakelen, dus flinke klappen.
Vaak genoeg gebroken kettingen en assen, maar niet speciaal bij het visje.
 
Zo, kleine update:
Via een soortgelijke marktplaats heb ik iemand gevonden die zijn klinkgereedschap wil uitlenen/ de ketting wil monteren.
Zo kan ik die direct laten monteren en klinken. (gelukkig is dit een privépersoon die dit als hobby aan motoren en brommers sleutelt (heeft een brug etc...)
Topic moet niet gesloten worden, want het is juist zo interessant (en handig voor mensen die ook voor het eerst hun ketting met klink vervangen).
 
Als de experts er over eens zijn dat tot 50pk en 160km/u het met een visje mag omdat het dan veilig is dan mag je daarvan uit gaan. Zeker omdat men nog al wat marge aanhoud bij dit soort stellingen. die 7km/u extra is nihil en in de praktijk als je met je tomtom gaat meten wellicht 0 nul extra.

Daarboven is een visje niet goedkoper maar duurder. Denk aan de schade aan je blok en je been als het dan mis gaat.

"Ik ben voor de rest van mijn leven gehandicapt maar heb wel 35 euro uitgespaard"
 
Ik ben het bijna helemaal met je eens.
Waarop beschouw jij de laatste regel als feit ?
De krachten van een ketting worden overgebracht door de plaatjes en niet door het visje of de geklonken pennen.
In de industrie zitten op kettingen altijd visjes, en die draaien vaak genoeg zelfs beide kanten op.
toegegeven daar zijn de vermogens niet zo groot.
maar wel hoge koppels en direct inschakelen, dus flinke klappen.
Vaak genoeg gebroken kettingen en assen, maar niet speciaal bij het visje.

Industrie kettingen draaien bijna nooit echt hoge toeren, hakken je been er niet af als het mis gaat en worden meestal continu belast. Ik denk dat die toepassing ook niet vergelijkbaar is met een motor. In situaties waar een industrie ketting wel met rukken belast wordt en wisselende lasten draagt wordt de boel belachelijk veel te zwaar ontworpen, kijk maar naar een heftruck ketting. Bovendien zie je in de industrie bijna nooit O-ring of X-ring kettingen, dat is niet nodig. Terwijl een motorketting gebombardeerd word door zand en troep.

pagina9-1.jpg


Tsubaki zegt:
There are three types of connecting links: spring clip connecting link, cotter pin connecting link and spring pin connecting link.
It's common to use slip fit spring clip connecting links for small size roller chains. Cotter pin and spring pin connecting links are used for large size roller chains and on customer request.

HKK zegt:

CONNECTING LINK:
Spring clip type is standard for small pitch chains through size #60.
CONNECTING LINK:
Cotter type is standard for #80 chain through #180 chain.

Zo gek lijkt het me niet dat bij dikkere kettingen een klinkschakel gebruikt wordt. En nu heb je de club die roept "wij van Dreft", maar ik denk dat we er wel op kunnen rekenen dat een kettingfabrikant het aan het rechte eind heeft, zeker als ze er financieel niks mee opschieten om het ene of andere te adviseren ;)
 
Industrie kettingen draaien bijna nooit echt hoge toeren, hakken je been er niet af als het mis gaat en worden meestal continu belast. Ik denk dat die toepassing ook niet vergelijkbaar is met een motor. In situaties waar een industrie ketting wel met rukken belast wordt en wisselende lasten draagt wordt de boel belachelijk veel te zwaar ontworpen, kijk maar naar een heftruck ketting. Bovendien zie je in de industrie bijna nooit O-ring of X-ring kettingen, dat is niet nodig. Terwijl een motorketting gebombardeerd word door zand en troep.

[afbeelding]

Tsubaki zegt:HKK zegt:Zo gek lijkt het me niet dat bij dikkere kettingen een klinkschakel gebruikt wordt. En nu heb je de club die roept "wij van Dreft", maar ik denk dat we er wel op kunnen rekenen dat een kettingfabrikant het aan het rechte eind heeft, zeker als ze er financieel niks mee opschieten om het ene of andere te adviseren ;)


Het klopt wat je over de snelheid in de industrie zegt.
Veel transport kettingen in de industrie starten en stoppen veel.
bij het stoppen staan de krachten ineens de andere richting op.

En die plaatjes van fabrikanten die jij laat zien, zegt wat over de maten ketting waarbij welke sluiting leverbaar zijn.
maar zeggen niets over de sterkte.

Nu heb ik nou niet zo'n pk monster _O- Want bij een zwaardere zou ik ook het zekere voor het onzekere nemen door een eindloze ketting te kopen.
zelf klinken zou ik niet zo heel snel doen. Risico van niet vast genoeg of juist te vast waardoor je een zwaar punt in de ketting hebt.
 
Ik blijf bij vastlassen.
Gewoon omdat lassen gaaf en mannelijk is.


Bij vrachtwagens, (containerafzetsystemen) worden de sluitschakels ook gelast, gewoon een keer rond om de pen lassen.
Heel vreemd is het idee dus niet, alleen de afdichtringen van een motorketting vinden het niet zo leuk. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan