Sluitschakel vs klinken

BKLYF

MF veteraan
26 feb 2014
3.050
972
Belgiek
Instagram
Ik ben van plan mijn ketting en tandwielen te vervangen, maar ik ben een cheapskate.
Ik heb dus geen kettingpons-en klinker, want dat is me te duur.
In de buurt zijn er geen motorzaken te vinden die zo'n ding willen uitlenen, en kennissen rijden allemaal met cardan.

Daarom vraag ik me af of een sluitschakel met clipje (visje) even zo goed z'n werk doet als een klink.

Voordelen van clipje:
- Sneller demonteren en schoonmaken
- Geen tooltje nodig
- Makkelijker te vervangen

Nadelen van clipje:
- Kan misschien losschieten

Voordelen van klinken:
- Steviger

Nadelen van klinken:
- Moeilijk los te halen zonder gereedschap
- Moeilijk schoon te maken bij volledige schoonmaakbeurt
- Geen gereedschap = geen vervanging

Ik zie wel op motorketting.nl dat bij wegmotoren boven de 500cc géén clipje wordt gebruikt, maar een klinkschakel, omdat het soms kan gebeuren dat deze "los schiet".

Overigens heb ik in het topic: Sluitschakel nog klinken? gelezen dat:

Een schakel met visje mag je gebruiken tot 50 Pk op het achterwiel of als de betreffende fiets niet harder dan 160 Km/h rijd :+
Hierboven moet je een eindloze geklonken ketting gebruiken als je huidje en botjes je lief is O-)
Mijn fiets is 35kW, omgerekend 47,7 Pk, en mijn topsnelheid is 167km/h, wat ik toch niet haal op de openbare weg (ik rij woon-school +- 50-70-90km/h).

Ik zet het hier om jullie speculaties eens te horen over clipje vs klink, of dat ik ook een clipje kan gebruiken voor mijn toepassing.
 
Ik wil niet vervelend doen, maar ik wou eigenlijk wat informatie over die clipjes en klinkschakels.
Waarom ze worden gebruikt, en waarom niet :)

Omdat als het visje eraf vliegt (wat ze nogal eens doen) heb je of erg veel schade aan je motor, of je krijgt het zooitje tegen je lichaam (been) aan.. Of je slingert het door de lucht waardoor er een ander gewond kan raken of met veel schade zit..
 
Als het niet anders kan, dan ga ik bij de motorzaak langs om een wat duurdere ketting (die eigenlijk minder zou kosten), toch bedankt voor de input ;)
 
Omdat als het visje eraf vliegt (wat ze nogal eens doen)

Hoezo vaak?

Wij gebruikten op de suzuki RG500 racer gewoon sluitschakels met een visje en die bleef zelfs zitten met 270km/u
Het enige wat wij extra deden was er een stukje borgdraad om heen trekken en een klein dotje siliconenkit.

Ook op mijn crossers heb ik altijd een sluitschakel met visje gebruikt en ben nog nooit een visje kwijt geraakt. Laat staan dat een ketting daardoor los ging

Maar het is net zoals met zo veel dingen hier in nederland
De angst regeert :( |(
 
Laatst bewerkt:
De GSX1100 die ik een paar jaar geleden van de eerste eigenaar heb overgenomen (bj 1980) heeft vorige zomer een nieuwe kettingset gekregen. De ketting die er vanaf kwam zat met een visje vast.
Papieren topsnelheid 200+ en bijna 100 papieren PK's. Vroegah jonge, vroegah kon alles.
Nu zit er trouwens een geklonken ketting op. ik zou het zelf trouwens niet durven, een visje monteren, ik ben bang dat ik hem verziek op de een of andere manier. Zelfde trouwens met klinken, laat ik ook aan een professional over.
 
ik had ooit een Gpz1100 unitrack waar ik wel eens de topsnelheid van wou proberen op de afsluitdijk.
was ook met een visje geborgd.
die was dus mooi verdwenen na dat ritje, ketting bleef er gelukkig wel op zitten.
dus ik zeg, klinken.
 
Laatst bewerkt:
Tsjaa,.... 450 supermoto's en crossers rijden ook meestal met visje, en hier nog nooit wat over gehoord. (visje niet hergebruiken) En deze hebben toch echt meer vermogen dan die opgegeven 47 pk en krijgen veel meer te verduren...
 
Kleine extra opmerking:
Waarom maakt DID dan ook clipschakels voor de ketting die ik wil gebruiken? (DID 525 VX)
(lijkt me nog steeds een oneindige discussie met clip is goed/clip is slecht etc...)
 
Hoezo vaak?

Wij gebruikten op de suzuki RG500 racer gewoon sluitschakels met een visje en die bleef zelfs zitten met 270km/u
Het enige wat wij extra deden was er een stukje borgdraad om heen trekken en een klein dotje siliconenkit.

Ook op mijn crossers heb ik altijd een sluitschakel met visje gebruikt en ben nog nooit een visje kwijt geraakt. Laat staan dat een ketting daardoor los ging

Maar het is net zoals met zo veel dingen hier in nederland
De angst regeert :( |(
Helemaal mee eens. Ik ros met mijn offroad ook tussen de keien door, waarbij de ketting op zijn flikker krijgt, maar nog nooit een visje beschadigd laat staan verloren.
 
Hoezo vaak?

Wij gebruikten op de suzuki RG500 racer gewoon sluitschakels met een visje en die bleef zelfs zitten met 270km/u
Het enige wat wij extra deden was er een stukje borgdraad om heen trekken en een klein dotje siliconenkit.

Ook op mijn crossers heb ik altijd een sluitschakel met visje gebruikt en ben nog nooit een visje kwijt geraakt. Laat staan dat een ketting daardoor los ging

Maar het is net zoals met zo veel dingen hier in nederland
De angst regeert :( |(
:^
Liever een goed gemonteerd visje dan slecht geklonken.
zeker met 35 kw is dat beter als zelf klinken als je daar geen ervaring mee hebt.
Een eindeloze ketting is wel het beste, maar die is af fabriek geklonken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan