Honda Hornet (CB600f, 2007) start niet meer

Defusion

MF'er
2 jun 2009
46
0
Eergisteren gebeurde het volgende, ik stop onderweg naar huis even langs de mcdonalds om wat te eten, bij het starten van de motor leek dit wat moeizaam te gaan. Startmotor draaide wat langzaam.

Paar honderd meter verder ook nog even getankt en daarvoor de motor weer uitgezet. Toen wilde de motor niet meer starten, en viel tijdens het starten zelfs het dashboard en de lamp uit.

Het was maar een paar honderd meter van mijn huis, dus maar geduwd.
Eenmaal thuis meteen de accu losgehaald, gemeten op 12,1v en aan de optimate gehangen.

De volgende dag na werk (dit keer met de trein :() gaf de optimate aan dat het goed was. 12,9v gaf de multimeter aan. En zie daar, de motor start in een keer!

Probleem opgelost, zou je denken...
Vanmorgen wil ik weer met de motor naar het werk, maar start wéér niet. Ditmaal draait de startmotor prima, valt het dashboard ook niet uit, en branden de lampen ook goed.
Wel viel me op dat er een tikkend geluid is wanneer ik het contact om draai, dit had ik eerst niet.

Voltage van de batterij was na enkele startpogingen nog 12,6v dus dat leek me prima.

Dan maar proberen de motor aan te rennen, maar dat lukte ook niet! Gewoon weerstand bij koppeling op laten komen en komt stil te staan. (Ik moet wel bekennen dat ik dat met deze motor nog nooit geprobeerd had).

Iemand enige tips?
 
Dat laatste is inderdaad wat ik hoop, maar heb geen idee hoe oud die is.
Heb de motor halverwege vorig jaar zo gekocht, dus best kans dat die nooit vervangen is sinds 2007. Maar ik zie er helaas geen datum op staan. Is dat ergens mee te achterhalen?

Checklist, de dingen die ik kan checken heb ik gecheckt, maar is injectie dus meeste valt af. Hoewel daar natuurlijk ook een probleem mee kan zijn, maar dat gaat mij weer iets te ver. Compressie geen idee. Of de bougies vonken ga ik testen als een leen-accu ook niet werkt.
 
Vrij zeker dat dat de accu is. Ik heb dan wel een 2009 versie maar die zijn eigenlijk hetzelfde en heb _precies_ dezelfde symptomen gehad bij een accu van ongeveer 4 jaar oud. Accu vervangen en probleem opgelost.

Tikkend geluid bij contact omdraaien is wel vreemd... als je dat bij het starten hebt en je accu is leeg gaat je startrelais tikken. Zou je benzinepomp kunnen zijn maar vermoed dat je accu dan wel heel slecht is.

Als je een auto accu hebt kun je die er even aan hangen, dan kun je het testen.
 
Heb maar gewoon een nieuwe accu besteld. Bedacht me net dat ik geen startkabels heb om de auto-accu aan te sluiten, en een nieuwe accu misschien sowieso wel een goed idee is al is het maar als preventief onderhoud.

Als het niks wordt horen jullie nog van me ;)
 
Jup, ik ook bijna zeker nu. Heeft gewoon dik capaciteit verloren. Is misschien wel de originele accu.
Ik heb nog eens een paar startpogingen gedaan tot de startmotor merkbaar te langzaam draaide, en de bijna lege accu weer aan de stroom gehangen, en nu 1-1,5 uur later is hij volgens de optimate "vol"... Lijkt me erg optimistisch.
 
Vandaag nieuwe accu, maar helaas zelfde probleem :(
Heb een filmpje gemaakt, misschien hoort iemand wat?


Begin toch meer te vermoeden dat het een probleem is met de injectie of brandstofpomp, maar wie weet is het toch iets eenvoudigs?
 
Je brandstof pomp slaat in ieder geval af (dus systeem op druk). Probeer eens met het gas helemaal open (zorgt er voor dat er niet ingespoten wordt) te starten voor een seconde of 15. Daarna normaal starten. Als ie verzopen is (kleine kans) dan gooi je daarmee de benzine de uitlaat in en doet 'ie het hopelijk weer.
 
Laatst bewerkt:
Ik had hem toevallig aan de praat gekregen met ongeveer de genoemde methode, niet helemaal wetende wat het effect zou zijn van vol gas geven en wat langer vasthouden.
Ik had meer het idee van verstopte injectie, en dat dit wat meer druk op zou bouwen, maar verzopen klinkt achteraf wat logischer door alle pogingen met een vermoedelijk alsnog gare accu.

Heb meteen even 20km gereden, gestopt, gestart zonder problemen, en nog een 5km ofzo gereden.

In ieder geval, het heeft gewerkt! Bedankt voor de hulp.
Komende paar dagen wel even in de gaten houden, en gezien het over 1k tijd is voor een beurt ga ik dat preventief ook maar alvast doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan