instelschroef uitgaande demping

Sonador

MF veteraan
16 apr 2014
2.128
1
Op de berg!
Hallo

ik heb even een dom vraagje

1 van de instelschroeven uitgaande demping op mijn voorvering, kan je verder indraaien dan de andere. Qua uitdraaien zijn ze wel gelijk, het verschil is dus alleen met indraaien.
De schroeven zijn gelokaliseerd aan de bovenzijde van de veerpoten.

Kan dit kwaad, en wat zou de oorzaak kunnen zijn?
 
Jij heb het over de voorspanning voor de veren denk ik.
Die staan mooi gelijk.

Dit gaat over de afstelling van de demping uitgaande slag, het is dat kleine schroefje (platkop)

Ok dan heb je het idd over de uitgaande demping.
Bij sommige modellen zit er zelfs maar op 1 poot een schroefje daarvoor, dus zal niet alles uitmaken..
 
Hoe is het mogelijk dat je ze niet even ver kan indraaien maar wel even ver uit :?
Je kan toch niet meer slagen uit als in draaien?
Draai ze allebei helemaal in en daarna even veel slagen uit.
 
Hoe is het mogelijk dat je ze niet even ver kan indraaien maar wel even ver uit :?
Je kan toch niet meer slagen uit als in draaien?
Draai ze allebei helemaal in en daarna even veel slagen uit.


Als je ze allebei even ver uitdraait (totdat hij stopt) en dan helemaal indraait.
Dan kan je 1 schroef 4 hele slagen indraaien, en de andere schroef 6 hele slagen.
 
Bij mij zit links de uitgaande (rebound) en rechts de ingaande (compress) demping. Misschien is dat bij jou ook zo?

De afstelschroeven voor de ingaande slag zitten beide onderaan de voorpoten.

Dus de schroeven voor uitgaande slag en veervoorspanning zitten links en rechts bovenaan.
De schroeven voor ingaande slag, zitten links en rechts onderaan.

Thanx voor het meedenken heren :}
 
De afstelschroeven voor de ingaande slag zitten beide onderaan de voorpoten.

Dus de schroeven voor uitgaande slag en veervoorspanning zitten links en rechts bovenaan.
De schroeven voor ingaande slag, zitten links en rechts onderaan.

Thanx voor het meedenken heren :}

Hoe zijn de verstellers afgesteld op de demperstang?

Foto1k0-QNUIRXHH.jpg


Plaatje is illustratief :)
 
Net even gekeken in het haynes werkplaatshandboek, en het is dat type voorvork.

Kan ik het kapje zo los draaien om te kijken wat er aan de hand is?

Het plaatje wat ik postte is van een Speed 05-07, upside down vork.
Maar het kan inderdaad dat de afstel waarde hetzelfde is.

Even snel controleren is het niet. Je draait wel simpel de verstellers los, maar bovenaan zit een afstandsbus bus over dat deel van de demperstang.
Je zult de veer iets moeten indrukken en moeten vergrendelen met een U vormig stuk gereedschap. Dan kan je de versteller losdraaien en ze beide afstellen op de juiste positie.

Of dit gaat lukken op de motor met de voorvork in gemonteerde toestand kom je maar op 1 manier achter ;)

Anders is het een mooie gelegenheid om gelijk verse olie en keerringen erin te zetten.
 
Laatst bewerkt:
De keerringen stofkappen en olie zijn net vervangen.

Ik was er vandaag al mee terug geweest, maar dat leverde weinig op.
Wel de juiste afstelling, maar het oogde erg raar zo ver ingedraaide schroef.

Ik heb het al "even" opgelost, kapje eraf gedraaid de "locknut" losgedraaid en hem zo afgesteld zoals de ander ook zit. Ik kon in het werkplaatshandboek niet vinden wat de juiste afstand moet zijn.

Iedereen mega bedankt voor het meedenken!!!
 
Laatst bewerkt:
de maat van die 10,5 mm op het plaatje dat erwinko post is links en rechts verschillend,
dit was bij mijn fireblade ook het geval.
als je bij montage dit verkeerd instelt kan het zelfs zo verkeerd gaan dat je de uitgaande demping helemaal niet meer kan verstellen.
 
Als je ze allebei even ver uitdraait (totdat hij stopt) en dan helemaal indraait.
Dan kan je 1 schroef 4 hele slagen indraaien, en de andere schroef 6 hele slagen.

Probeer eens eerst helemaal indraaien i.p.v. uitdraaien.

Zo stel je hem namelijk ook af.

Wat Erwinko poste is niet dezelfde voorvork als voor een 955.

Ik denk dat je ze niet goed in elkaar hebt gezet.

Beide voorvorkpoten even weer los halen door de bovenste doppen er af te draaien.

Dan de demper stangen het zelfde afstellen.

preload stelschroeven helemaal dicht draaien en dan weer plaatsen.

Klikken ze nog? ....je moet namelijk wel de klikjes kunnen voelen als je ze terug draait

Suc6
 
Laatst bewerkt:
De keerringen stofkappen en olie zijn net vervangen.

Ik was er vandaag al mee terug geweest, maar dat leverde weinig op.
Wel de juiste afstelling, maar het oogde erg raar zo ver ingedraaide schroef.

Ik heb het al "even" opgelost, kapje eraf gedraaid de "locknut" losgedraaid en hem zo afgesteld zoals de ander ook zit. Ik kon in het werkplaatshandboek niet vinden wat de juiste afstand moet zijn.

Iedereen mega bedankt voor het meedenken!!!

problem solved... :)
 
Simpele kwestie van gewoon het werkplaats handboek volgen.
Iets wat door desbetreffende monteur dus niet gedaan is.
Zoals ik al aangaf was mijn plaatje illustratief zodat TS ook begreep wat ik bedoel.

Proost :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan