Dat lelijke ronde remvloeistof potje

V-twin Kevin

MF veteraan
23 sep 2009
6.136
17
Easterwood
Oké, misschien een stomme vraag, maar ik wil hier wel eens wat duidelijkheid over hebben.

Waarom gebruiken ze vaak van die lelijke, witte, ronde remvloeistof potjes terwijl er ook metalen, platte, vierkante reservoirtjes bestaan?

Ik stoor me eigenlijk gigantisch aan dat ronde potje op mijn SV. De naked versie van mijn brommer heeft zo'n "geïntegreerd" reservoir, dat staat toch een stuk netter? Zou ik die zo om kunnen wisselen?

Het enige wat ik me kan bedenken is dat het iets met de hoek te maken heeft waarin het stuur staat. Clip-ons staan vaak schuiner dan een normaal stuur. Maar een echte verklaring is het niet want je ziet ook motors met clip-ons met platte potjes en motors met normale sturen met ronde potjes.


Wie helpt mij aan het verlossende antwoord? :+
 
Oké, misschien een stomme vraag, maar ik wil hier wel eens wat duidelijkheid over hebben.

Waarom gebruiken ze vaak van die lelijke, witte, ronde remvloeistof potjes terwijl er ook metalen, platte, vierkante reservoirtjes bestaan?

Ik stoor me eigenlijk gigantisch aan dat ronde potje op mijn SV. De naked versie van mijn brommer heeft zo'n "geïntegreerd" reservoir, dat staat toch een stuk netter? Zou ik die zo om kunnen wisselen?

Het enige wat ik me kan bedenken is dat het iets met de hoek te maken heeft waarin het stuur staat. Clip-ons staan vaak schuiner dan een normaal stuur. Maar een echte verklaring is het niet want je ziet ook motors met clip-ons met platte potjes en motors met normale sturen met ronde potjes.


Wie helpt mij aan het verlossende antwoord? :+

Productiekosten.
 
Prachtig die potjes,zit zelfs op de duurste fietsen ter wereld dus beter is er niet ;)


full
 
Ben het met Kevin eens,vind die losse potjes ook spuuglelijk :Y
En dat je ten alle tijden het remvloeistofreservoir kunt zien.....hoe vaak heb je nu werkelijk met een leeg reservoir en falende remmen gestaan? *D
 
Prachtig die potjes,zit zelfs op de duurste fietsen ter wereld dus beter is er niet ;)


[afbeelding]

Inderdaad erg lelijk, naast een gefreesde kroonplaat, carbon, en digitaal dashbord twee van potjes die zo van een japanner uit de jaren 80 kunnen komen.

Waarom is eigenlijk het potje van de koppeling kleiner dan die van de rem? De koppeling knijp je normaal gesproken verder in dan je rem dus zou je eerder daar een groter reservoir verwachten.
Toch..?
 
Volgende vraag: waarom heeft een bmws1000rr geen cardan?
Zo simpel als wat:
Omdat een BMW S100RR een supersport (racemotor) is!

En als ge nu afkomt met de opmerking "maar waarom heeft een BMW K1200S (en K1300S) dan WEL een cardan?"

Al even simpel: omdat dat GEEN supersport (racemotor) is, maar een sport/toering!

En nu on topic:
Als die ronde plastic potjes gebruikt worden vanwege productiekosten ... wel raar dat ik op mijn oude budget sport/toermotor wel een metalen rechthoekig potje heb :P

Ohw ja ... indien nu bij jou de vraag opkomt, "waarom heeft jouw sport/toeringmotor geen cardan, maar wel een ketting?"
Laat ook dit simpel zijn: omdat het een budgetbike is!!!
 
Ik denk dat het een kwestie van (straat / circuit?) aansprakelijkheid is, al dan niet voor de andere landen waar de motor geleverd wordt.

Aan zo'n lelijke plastic pot zie je in 1 oogopslag hoe vol hij (niet) zit. Aan een CNC alu rempotje niet. Verder valt het mij op dat het toch vaak de cruisers en toerfietsen zijn die een alu reservoir met klein kijkglaasje hebben, terwijl juist de meer SS achtige fietsen de lelijkste potjes hebben.

Tot slot is de kans dat een plastic potje heel blijft bij een crash groter dan dat een alu potje het overleeft.
 
Met potje is radiale rempomp, zonder is conventioneel, dus van vroeger en stukken goedkoper. Koppelingspotje kan kleiner omdat de inhoud van het circuit kleiner is, een beetje brommer heeft 2 schijven/klauwen, dus meer leiding.
En omdat ik uitga van verdere onwetendheid: ja, stalen remleidingen zijn ook beter dan rubber.......
 
Met potje is radiale rempomp, zonder is conventioneel, dus van vroeger en stukken goedkoper. Koppelingspotje kan kleiner omdat de inhoud van het circuit kleiner is, een beetje brommer heeft 2 schijven/klauwen, dus meer leiding.
En omdat ik uitga van verdere onwetendheid: ja, stalen remleidingen zijn ook beter dan rubber.......
Potje heeft niks met radiaal te maken.
 
Met potje is radiale rempomp, zonder is conventioneel, dus van vroeger en stukken goedkoper. Koppelingspotje kan kleiner omdat de inhoud van het circuit kleiner is, een beetje brommer heeft 2 schijven/klauwen, dus meer leiding.
En omdat ik uitga van verdere onwetendheid: ja, stalen remleidingen zijn ook beter dan rubber.......
Ik vind het een pracht uitleg, ik ga het verder op internet verspreiden.
Ik heb op de BMW van 1976 ook een potje, dus radiaal.
En in mijn onwetendheid. Heeft iemand wel een de rubberen remleidingen vervangen door nieuwe rubberen leidingen? Gewoon omdat de oude over datum zijn en de nieuwe weer knetterhard?
 
Terug
Bovenaan Onderaan