Carburatorproblemen

Daelim_125

Rookie
12 feb 2015
6
0
Belgie
Ik heb een Daelim VT 125cc, fantastische motor waar ik heel tevreden over ben. Nu heb ik onlangs mijn carburator er afgehaald om eens grondig proper te maken vanbinnen en er zo terug wat meer vermogen uit te halen. Na hem terug gemonteerd te hebben kreeg ik de moto niet meer gestart.

Gisteren, na enkele keren op de kickstart getrapt te hebben (heeft elektrische starter) schoot de motor plots in gang tegen hoog toerental, hoe meer ik de choke opendraaide hoe sneller hij ook begon te lopen. Er kwam ook een stinkende grijze wolk uit de uitlaat.

Iemand een idee hoe ik dit probleem kan verhelpen of wat er eventueel mis is?
 
Heb hem proper gemaakt met breakcleaner en compressor dus er zou niets meer in de carburator mogen zitten. Heb hem volledig uiteen gehaald en op dezelfde manier terug gemonteerd: mengselverhoudingstelschroef volledig dichtgedraaid een dan 2 volledige slagen terug open. Vlotter kon terug vrij op en neer bewegen en heb ook al gecheckt dat de carbu zich volledig vult met brandstof.
 
nog een keertje uit elkaar halen en even controleren of je niks ondersteboven hebt gemonteerd of zoiets. Even zo'n tekening met alle onderdelen bij de hand houden en goed kijken :)

Met een slecht afgestelde carburateur zou de motor nog wel moeten starten. Er moet iets goed mis zijn
 
Gasschuif zit er verkeerd in, kan ik je vanaf hier vertellen.

Op de gasschuif zit 1 lange dunne sleuf, en een schuine inkeping.

De schuine inkeping moet op de plek zitten waar ook de stationairschroef zit.
De lange inkeping komt dan precies tegenover (logisch natuurlijk).

Wat ik altijd doe : De gasschuif er met je pink helemaal induwen, op die manier weet je zeker dat hij goed zit :)
 
Het was inderdaad de gasschuif, had hem er vandaag nog eens uitgehaald omdat ik al een vermoeden had dat dit de boosdoener was ;) hij zat inderdaad niet mooi over de stationairschroef. Het mengsel staat ook nog wat te rijk maar is gemakkelijk te regelen :)
 
Mooi :)

Carburateur afstellen met de luchtschroef doe je zo :

Motor warm rijden (5 minuten ofzo, is zat) , stationair 2000 rpm laten draaien (stationair schroef dus een stukje indraaien) , en daarna met de kleine luchtschroef de motor -zo hard mogelijk- laten lopen , daarna de stationairschroef weer uitdraaien, zodat de motor weer zachter stationair gaat lopen, op het toerental die de fabriek aangeeft, aangezien het een 125cc is, zal het wel iets van 1300~1500rpm zijn.

Verder afstelling van de carb. (sproeiers, gasnaalden, etc) , is moeilijker, dus daar ga ik het lekker niet over hebben :+
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan