Nokkenas ketting xs650

Marcoxs650

Rookie
18 jul 2014
11
0
Oost-Souburg
Hallo allemaal,

Omdat mijn xs behoorlijk stotterde tijdens het rijden kreeg ik de tip om m'n kleppen maar eens te stellen. In het wphb werd aangegeven dat ik dan moest beginnen bij het stellen van m'n nokkenasketting dus zodoende daar begonnen. Er werd aangegeven dat het dopje achter m'n cilinders gelijk moet staan met het moertje en net zo ver in als uit moet gaan.

Op t plaatje is te zien dat ie behoorlijk ver uit staat (2 à 2,5 mm) en hij gaat maar net een halve milimeter heen en weer. Moet ik 'm dan echt zo ver in draaien (snap dat dat wel logisch klinkt maar vind t zo ver dus vraag t eerst maar voordat ik straks die ketting veel te strak zet).
full
 
De methode die de meeste XS'ers aanhouden gaat als volgt:
Draai de dopmoer van de spanner af, draai de borgmoer een stukje los en start de motor. Draai nu de spanner zo ver in dat de pen niet meer beweegt, en dan een heel klein stukje los; precies zover dat je de pen weer net voelt bewegen. En dat voelen doe je gewoon door je vinger tegen de pen te houden.
Dan de borgmoer weer vastdraaien, controleren of de pen nog steeds beweegt en zo ja, dan de dopmoer er weer op. Daarna kun je de motor weer laten afkoelen om de kleppen te stellen.
 
Bedankt voor de tips. Heb vandaag eerst eens gekeken volgens het werkplaatshandboek (dus gelijk aan de stelmoer) en met deze afstelling hoorde ik duidelijk iets in de motor tikken. Daarna ben ik hem dus steeds verder in gaan draaien en uiteindelijk kwam ik op ongeveer zelfde afstelling uit als het plaatje in m'n eerste post als ik de tik zacht/weg wilde hebben.

Ik weet niet of ik op het volume van de tik af moet gaan of juist hoever de pen er in zit. Mocht het zo zijn dat ik gewoon op zicht af moet gaan, dan draai ik 'm morgen weer terug en ga ik daarna de kleppen stellen. Alvast bedankt!
 
Terug
Bovenaan Onderaan