Zorg altijd voor góede reservesleutels ...

Ytje

Die hard MF'er
5 feb 2015
323
0
Bingo sleutels weg. En de reservesleutel bleek niet te passen. Hij staat ook nog op stuurslot dus ik baal flink.

Het gaat om een oldtimer, geen gedoe met uitlezen oid.
Weten jullie of het helmslot en het contact slot hetzelfde zijn. De een zegt van wel de ander van niet. Ik neem aan dat het nog originele sloten zijn, dus 30 jaar oud. De sleutel ging er volgens mij wel helemaal in.
Het helmslot eruit en het nummer vinden lijkt me makkelijker dan het contactslot eruit. Anders het contactslotnummer zien te vinden?

Of maar alles vervangen? Dan doe ik ook gelijk het tankslot, zodat ik maar 1 sleutel overhou. (En 7 reservesleutels, voor elke dag 1.)

Krijg ik nog problemen met het stuurslot? Ik wil niks slopen uiteraard tenziij ik alles vervang en het slot opoffer.

En hierna verf ik mijn haar weer blond.
 
Ik heb even lopen zoeken in huis, maar nee, er liggen nergens 10 andere sleutels van hetzelfde merk. En om met een motor op stuurslot even langs te gaan bij alle Magnarijders kan ook niet, ik heb nog geen rijbewijs.
 
Ik heb even lopen zoeken in huis, maar nee, er liggen nergens 10 andere sleutels van hetzelfde merk. En om met een motor op stuurslot even langs te gaan bij alle Magnarijders kan ook niet, ik heb nog geen rijbewijs.
Honda sleutels dus, niet per se Magna.

Rondvragen, lenen, etc. Zelfs bij een motorzaak kun je het vragen, wie weet.

Of de reservesleutel wat laten bewerken door een sleutelboer. Misschien weet die nog iets waar je wat aan hebt.
 
Weten jullie of het helmslot en het contact slot hetzelfde zijn.
.

Normaal gesproken zit bij een nieuwe motorfiets 1 set sleutels die overal op past.
Bij een oudere motor kan er wel eens een slot vervangen zijn en dan heb je meerdere sleutels.

Reservesleutel die je gevonden hebt past op geen enkel slot van de motorfiets? Logische conclusie lijkt dan dat bij jou de sloten niet allemaal hetzelfde meer zijn.

Meest praktisch : zien dat je een complete sloten set scoort op ebay bv, zodat je straks alles met 1 sleutel kan openen.

Met een beetje geluk is het mogelijk om het contactslot los te schroeven als het stuurslot ingeschakeld is. Ik zou gewoon proberen of je bij de boutjes kan komen.

Als je geluk hebt zitten er normale imbusboutjes in en draai je de boel zo los. Als de originele breekbouten er nog in zitten zul je die moeten los drijven met een beiteltje of oude schroevendraaier.
 
Voor de tank heb ik een aparte sleutel, die past niet in het contact slot. Daar heb ik wel een reserve van. Kan zijn dat de tank of het tankslot nieuwer zijn, hij zag er al verdacht minder roestig uit vergeleken met de rest van de motor.
Ik ben wel te vinden voor die 3 in 1, dan heb ik ook geen kans dat iemand een gevonden setje sleutels gaat uitproberen....

Ik heb de motor net en 't setje reservesleutels had ik nog niet geprobeerd. De vorige eigenaar had ook geen andere liggen.
 
Laatst bewerkt:
Waar staat de motor ? Mogelijk zit er een MF-er in de buurt met een aantal oude honda's. En bij die oude honda's zitten sleutels....

En dan is het aan om iets te regelen met passen na laten maken biertjes als dank of wat dan ook.

Ik heb 1 Honda met meerdere sleutels erbij. Ik resideer in het Westland.... Wil best iemand helpen, doch ff naar bijv. Maastricht is mij te gek...
Dus met meer info meer kans...
 
Opmeer is ook een eind vanuit het Westland. Ik rij het regelmatig, toch zo 1,5 uur.
Maar mochten er magnaten meelezen en in de buurt wonen dan hoor ik het graag.

Anders is de helmslotnummer vinden en sleutel laten maken denk ik het makkelijkst en goedkoopste.
En hopen op een wonder en sleutels terug vinden. Ik weet wat ik dan als eerste doe...
 
Enkele jaren terug een kawasaki z550 overgenomen als restauratieproject. De sleutels waren onvindbaar. Helmstok gedemonteerd en naar een GOEDE sleutelmaker gegaan. Die heeft het slot gedemonteerd, met een loep een minuscuul klein nummer gezocht in het slot en twee sleutels bijgemaakt. De kawasaki heeft 1 sleutel voor alle sloten.
 
Bij de oude honda's is vaak het probleem dat de contactsleutel wel past op het helmslot, maar omgekeerd een sleutel laten maken werkt lang niet altijd, omdat dit slot minder nokjes heeft of zoiets. Maar uit m'n blote hoofd is bij een magna het contactslot vrij eenvoudig te demonteren als je de koplamp er af haalt
 
Bedankt Boevie, via jouw link geen sleutel gevonden maar een complete set voor nog geen 4 tientjes. Zo'n set had ik al eerder gevonden, maar ruim €90 was me te duur, nu vind ik het wel een goede prijs en optie.
Dus straks nieuwe sloten en maar 1 sleutel. Mits ik het gemonteerd krijg, maar dan lezen jullie het vast wel weer. :+ Ik zal de buurjongen eens lief aankijken voor hulp.

En morgen vind ik vast mijn eigen sleutels terug. *O*
 
Thanx! Ik had daar nog niet gekeken maar ik zie dat ik hem al heb. Laatst gevonden via de site van de magnamotorclub. Handig zo'n club, zal me daar ook eens in verdiepen, genoeg kennis aanwezig bij de leden denk ik zo.
Eerst het slot maar. Dan de lichtjes.
 
Ooit eens tijdens het rijden de contactsleutel verloren. Had er ook geen reserve sleutel van. Naar een klein motorzaakje gegaan, en inderdaad, de 4e of 5e sleutel pastte al.

Was de sleutel van een kymco scooter.....

Motor was trouwens een XJ900.
 
De nieuwe sloten zitten erin, 2 uurtjes werk. Stuurslot bleek helemaal geen probleem te geven. Koplamp los, stekkertje los, ruimte maken voor stekker, boutjes van 't slot los en hij kon er zo uit.
Idem weer erin. Helmslotje was lastiger door de krappe ruimte maar ging ook prima. Tankdop ook gelijk gedaan en omdat ik daar nog wel een sleutel van had was het schroefjes los, schroefjes vast.
Het 'nieuwe' slot was wel wat stroever, ik hoop dat ie geen problemen gaat geven.
Ik kan weer rijden. *O* Bedankt voor alle tips!
 
Voor de tank heb ik een aparte sleutel, die past niet in het contact slot. Daar heb ik wel een reserve van. Kan zijn dat de tank of het tankslot nieuwer zijn, hij zag er al verdacht minder roestig uit vergeleken met de rest van de motor.
Ik ben wel te vinden voor die 3 in 1, dan heb ik ook geen kans dat iemand een gevonden setje sleutels gaat uitproberen....

Ik heb de motor net en 't setje reservesleutels had ik nog niet geprobeerd. De vorige eigenaar had ook geen andere liggen.

Bij de Honda VF series kun je in het geval van twee sleutels, dus 1 voor het contact en de andere voor de tank wel een duplicaat op 1 sleutel laten maken..

1 kant van sleutel 1 kopiëren voor 1 kant voor de nieuwe sleutel. De andere kant van de nieuwe sleutel kopiëren van sleutel 2.

De nieuwe sleutel past op 1 manier in het contactslot en andersom op de andere kant voor de tankdop..
 
De nieuwe sloten zitten erin, 2 uurtjes werk. Stuurslot bleek helemaal geen probleem te geven. Koplamp los, stekkertje los, ruimte maken voor stekker, boutjes van 't slot los en hij kon er zo uit.
Idem weer erin. Helmslotje was lastiger door de krappe ruimte maar ging ook prima. Tankdop ook gelijk gedaan en omdat ik daar nog wel een sleutel van had was het schroefjes los, schroefjes vast.
Het 'nieuwe' slot was wel wat stroever, ik hoop dat ie geen problemen gaat geven.
Ik kan weer rijden. *O* Bedankt voor alle tips!
beetje kruipolie (IMAL, geen WD40) in het slot spuiten, dan gaat ie wel soepeler.
 
De nieuwe sloten zitten erin, 2 uurtjes werk. Stuurslot bleek helemaal geen probleem te geven. Koplamp los, stekkertje los, ruimte maken voor stekker, boutjes van 't slot los en hij kon er zo uit.
Idem weer erin. Helmslotje was lastiger door de krappe ruimte maar ging ook prima. Tankdop ook gelijk gedaan en omdat ik daar nog wel een sleutel van had was het schroefjes los, schroefjes vast.
Het 'nieuwe' slot was wel wat stroever, ik hoop dat ie geen problemen gaat geven.
Ik kan weer rijden. *O* Bedankt voor alle tips!


Ehm, ik mis een detail in dit verhaal.

Ben je geen boutjes tegen gekomen met onderstaande vorm? De rechtse twee dus.

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan