Niveau koelvloeistof cbr 600rr

bkoppejan

MF'er
16 apr 2010
132
0
Klaaswaal
Goedemiddag,

Ik zag ook bij onderhoud van me motor dat het niveau van de koelvloeistof erg laag is. Nu weet ik niet of de vorige eigenaar hier ooit eens wat mee heeft gedaan. Maar kan dit ergens op duiden qua lekkage of erger een lekkende koppakking?

Kan ik dit nader onderzoeken op andere punten of? Heb niet het idee dat het ergens verder lekt. Denk gewoon weer even bijvullen en kijken of het dan ergens lekt.

Gr
 
Kan van alles zijn. Van wat zweten tot een lekke koppakking en alles wat daar tussenin zit.
Wellicht niks aan de hand. Je kunt bijvullen en in de gaten blijven houden.

Als je wat wilt speuren:
Verdampte resten van koelvloeistof laten vaak wat wittige resten achter, daar kun je naar kijken.
Als je zo geen lekkages ziet dan kun je eventueel wat bijvullen en eens een stukje gaan rijden met de motor. Terwijl hij loopt en op temperatuur is komt er druk op het systeem, check nu nogmaals of je ergens mogelijk wat zweten of lekken ziet.
Kijk ook rondom de dop of je daar niks ziet. Zou namelijk kunnen dat die misschien niet helemaal goed afsluit. Draai de dop niet zomaar los als de boel heet is, want dan heb je kans dat de hete damp en vloeistof er wat uit spuit en je je hand verbrand.

Als je het nog niet vertrouwd en de koppakking verdenkt:
Check je olie en houd ook even het oliepijl in de gaten. Als het een lekke koppakking is dan zou je olie vervuild raken met koelvloeistof. Dat kun je mogelijk zien doordat mayonaise achtige substantie ontstaat, met name op koelere plekken zoals onder de vuldop. Ook zou het pijl kunnen stijgen als je veel vloeistof zou verliezen richting de olie.
Mogelijk kan het ook zijn dat je luchtbelletjes kunt waarnemen in het koelvloeistofvat (hoogste punt) als de motor loopt. Dat zijn dan gassen van de verbranding die door een lek in de koppakking gaan.

Althans dat is op auto's van toepassing. Heb zelf een luchtgekoelde motorfiets, maar ik verwacht dat de principes vrijwel hetzelfde zijn voor het gros van de vloeistofgekoelde motorfietsen. Verbeter mij gerust als dat niet klopt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan