Nieuwe accu, eerst aan de lader... hoorde ik?

Alex93

MF'er
10 mei 2011
225
0
Hallo,

Ik heb dus een nieuwe Yuasa accu gekocht, nu las ik op internet dat deze 80% opgeladen is en het beste nog even aan de druppellader kan. Klopt dit?

Zoja, wat is een goede druppellader voor 10-25 euro?

Mvg
 
De eerste keer opladen is best wel belangrijk.

Een motorzaak heeft in de werkplaats een speciale dure lader staan, die je kunt instellen op "eerste keer laden".

Een druppelaar is wel wat minder.

Wat ook kan, is monteren, starten en een uur gaan rijden.
 
Maakt het niet uit of ik hem eerst aan de lader leg of dat ik zelf ga rijden?
Krijg hem namelijk morgen binnen en wil hem dan donderdag erin zetten en meteen paar uur gaan rijden, maar als het beter is om hem eerst een tijdje aan de druppellader te leggen dan doe ik dat natuurlijk..
 
Laatst bewerkt:
Maakt het niet uit of ik hem eerst aan de lader leg of dat ik zelf ga rijden?
Krijg hem namelijk morgen binnen en wil hem dan donderdag erin zetten en meteen paar uur gaan rijden, maar als het beter is om hem eerst een tijdje aan de druppellader te leggen dan doe ik dat natuurlijk..

Een druppellader laad maar heel langzaam. Effe een uurtje rijden is het beste.
 
Maakt het niet uit of ik hem eerst aan de lader leg of dat ik zelf ga rijden?
Krijg hem namelijk morgen binnen en wil hem dan donderdag erin zetten en meteen paar uur gaan rijden, maar als het beter is om hem eerst een tijdje aan de druppellader te leggen dan doe ik dat natuurlijk..

Geen van beiden. Zoals al gezegd heb je een speciale lader nodig voor een nieuwe accu. Het is niet goed om de accu te belasten (starten) voordat de accu volledig doorgeladen is.
 
Geen van beiden. Zoals al gezegd heb je een speciale lader nodig voor een nieuwe accu. Het is niet goed om de accu te belasten (starten) voordat de accu volledig doorgeladen is.
Dat is absoluut zo.
Kan gewoon zomaar in prestaties en levensduur schelen.

bij mij gaan accu's gevuld en geladen de deur uit, niet anders. Komt toch alleen maar gezeur van.

Hoe mensen dat doen die via internet bestellen weet ik ook even niet.

En als men dan in de situatie zit dat ze geen speciale lader hebben (kan ik me goed voorstellen), weet ik ook even niet wat dan het beste/slechtste is: eerst toch die druppelaar, of toch starten en rijden....
 
Ik heb hem idd gewoon op internet besteld (scheelde me 30 euro met winkelprijs!)

Ik denk dat ik hem er maar gewoon in doe en ga rijden? Zou het anders ook niet weten.. heb wel een vriend met een Optimate 3 lader.. maar als dat geen verschil uitmaakt met of ik nou de accu erin gooi aansluit en ga rijden of aan de Optimate lader.. dan ga ik liever een eindje rijden :)

UPDATE: Volgens de winkel, uurtje aan de druppellader en dan rijden, is het beste.

UPDATE 2: Wat zeggen jullie? Gewoon erin zetten en rijden of eerst een uurtje aan de druppellade?
 
Laatst bewerkt:
haha priceless, een paar kenners geven advies. en uiteindelijk heeft de internetwinkel gelijk... Nu weet je waar die 30 euro verschil in zit. Kunde en juiste tools ;)

Just my 2 cents. mijn druppellader een optimate 4 is eerst bezig met checken en of hij in dat uur al alles heeft doorlopen en geladen?.... Grote kans dus dat een druppellader in dat uurtje niks doet.

Hij zal er echt niet dood van gaan maar ik zou dan het advies erin doen en gelijk rijden opvolgen
 
@ SR-71 De lader waar ik het over had is ook een Optimate. Ik heb overigens nooit gezegd dat de internetwinkel gelijk heeft, maar vertelde gewoon wat hun advies was. ;)

Dus eerst aan de Optimate een uurtje en dan erin of meteen erin en gaan rijden?
 
Laatst bewerkt:
Kopen dat ding , lekker een stuk ermee :] dikke prima
ik gooi ze ff 4 uur aan een gewone lader werkt ook
Nooit problemen mee gehad
niet zo moeilijk doen :N
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dus nu zegt iedereen wat anders, haha :P

Ja, dat is het nadeel van zo'n vraag stellen op een forum. Pietje die normaal de hele dag pannenkoeken staat te bakken en Jantje die de vloer in het gemeentehuis dweilt hebben ook ineens verstand van accu's/zaken, en menen daar advies over te moeten geven zonder enige onderbouwing, want "het is immers toch geen hogere wiskunde".

Als vraagsteller moet je proberen de goede reacties eruit te filteren. Dat kun je bijvoorbeeld doen door o.a. naar profielen te kijken en zien welke mensen er op basis van hun beroep/opleidingen verstand van zouden kunnen hebben. De meest gebruikte methode is echter gewoon de antwoorden kiezen die je het beste uitkomen.

Ik ben echter van mening dat je met de eerste methode betere antwoorden zult krijgen. ;)
 
Maar Rambabbel, mijn gevoel zegt dat jij er dus wel verstand van hebt :) Mijn vraag: Ik heb dus geen professionele lader zoals bij een garage, een vriend van mij heeft WEL een Optimate lader, is het dan verstandig om hem daar een uurtje aan te leggen of maakt dat helemaal niks uit met gewoon aansluiten en rijden?
 
Maar Rambabbel, mijn gevoel zegt dat jij er dus wel verstand van hebt :) Mijn vraag: Ik heb dus geen professionele lader zoals bij een garage, een vriend van mij heeft WEL een Optimate lader, is het dan verstandig om hem daar een uurtje aan te leggen of maakt dat helemaal niks uit met gewoon aansluiten en rijden?

Moderne slimme laders hebben vaak een voltage en amperage die voldoen om een nieuwe accu te laden. Of de Optimate van die vriend hier al aan voldoet weet ik niet. In ieder geval zou ik als je geen andere lader beschikbaar hebt, een druppellader verkiezen boven monteren zonder laden.

Een nieuwe accu heeft die initiële lading nodig om volledig te activeren. Het is absoluut slecht voor de levensduur en capaciteit om de accu te belasten vóórdat hij goed doorgeladen is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan