Dellorto carburateur afstellen

runeazn

Die hard MF'er
22 okt 2013
302
0
Ik heb laatst mijn top-end van mijn 2 takt motor vernieuwd, maar zit nu met het volgende probleem.

De motor start prima op de eerste poging, de toeren vallen dan langzaam af en hij valt uit.
De volgende pogingen om de motor te starten lukken niet. Je moet een aantal uur wachten en dan start hij weer meteen.
Wat ik denk is dat hij te rijk is en de bougie "Verzuipt"
Dus ik probeer hem af te stellen maar het is echt niet te doen, want hij wilt niet meer starten na de eerste keer
 
Ja daar twijfelde ik ook al aan, het vacuüm tap op de tank werkt ik heb er aan gezogen en de brandstof tap gaf benzine af.
Maar of hij op de carburateur werkt weet ik niet. Hij hoort het te doen want ik heb laatste de carburateur schoon gemaakt. En in de leiding zit ook gewoon benzine.
 
Als je denkt dat het probleem veroorzaakt wordt door te veel benzine dan pas je toch de hoofdsproeier aan (kleiner)? Het probleem zou dan in ieder geval moeten verminderen. Als dat niets uithaalt kun je dat dus alweer van je lijstje strepen.
 
Ik zou de luchtsproeier even dichtdraaien en weer één of twee slagen open.
Lijkt of ie in het stationair circuit verzuipt.
Is maar een idee,maar je moet dingen uitsluiten *D
 
Hoofdsproeier is de juiste, want hij werkte daarvoor prima met deze sproeier. Overigens gaat dit over starten en uitvallen op idle, en zou ik dan juist de idle sproeier moeten vervangen?
 
bij het aandraaien van het luchtfilterrubber wil er wel eens een kanaaltje verstopt raken

dellorto.gif


bij B op het plaatje, dan gaat de motor best wel rijk lopen O-)
verder kan je kijken of de chokemechaniekjes soepel lopen.
 
Kunnen een paar dingen zijn:
Heeft je motor een rubberen inlaatrubber? zo ja controleer die heel goed op eventuele barstjes of hele kleine scheurtjes.
Wat heel vaak het euvel is dat de vlotter blijft hangen of de vlotternaald niet goed afsluit door vuil of eenvoudigweg dat ie versleten is.
De vlotter zelf kan ook lek zijn.
Ook de sproeiers even doorsteken , dit doe je het beste door een wit clipje te nemen waar je vuilniszakken mee dicht bindt en daar met een aansteker oid even het witte plastic van afbranden zodat je alleen het ijzerdraadje overhoudt. (prima tooltje daarvoor en werkt vaker effectiever dan perslucht)
Het luchtfilter is schoon?
Kapot membraam aan de inlaatzijde?
Verder het cabarateurhuis even grondig (eventueel ultrasoon) reinigen.
Bij afstellen is vaak de stelregel: luchtschroef helemaal dicht draaien en daarna 1,5 slag open en daarna de cab. afregelen met de mengselschroef.
Verder .....kapotte bobine of condensator kunnen ook dat soort verschijnselen geven.
Suc6
 
Ik zal hem nog wel een keer schoonmaken, heb het pas nog gedaan. Ook is de vlotter zgn, hij is nog mooi wit. De motor heeft maar 18k km gelopen in 7 jaar tijd.
Daarnaast zitten we wel haarscheurtjes op het inlaatrubber, maar die zitten puur op het oppervlak.
Zo was de membraan nog goed, dit heeft een motorzaak nagekeken toen ik daar toevallig was. Er is niks aan de motor verandert dat ervoor zorgt dat hij nu slechter moet lopen, behalve het schoonmaken van het carbarateur en de hogere compressie(Wat geen minpunt is eigk). Hij had te lage compressie hiervoor.
 
...Ok , maar toch scheurtjes in het inlaadrubber; je hoeft ze niet gelijk te zien maar de motor kan toch valse lucht aan zuigen daar door.
Misschien toch preventief vervangen?
 
Zat nog een prop papier in de uitlaat van de luchtfilter.
Daardoor was het mengsel altijd te rijk...

Nu dat gefixt is, heb ik een veel groter probleem gecreerd. Ik dacht even leuk mijn koppeling te perfectioneren, heb ik de afstelschroef kapot gedraaid, ik gebruikte een ratel, had beter hand vast kunnen draaien.

Volgens mij moet ik nu een nieuwe koppeling arm kopen...
 
Zat nog een prop papier in de uitlaat van de luchtfilter.
Daardoor was het mengsel altijd te rijk...

Nu dat gefixt is, heb ik een veel groter probleem gecreerd. Ik dacht even leuk mijn koppeling te perfectioneren, heb ik de afstelschroef kapot gedraaid, ik gebruikte een ratel, had beter hand vast kunnen draaien.

Volgens mij moet ik nu een nieuwe koppeling arm kopen...
Sufkut :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan