Marchesini velgen spuiten of coaten?

AtlasLion

MF'er
20 dec 2012
104
0
Zeist
Ik heb een ktm duke 690 met zwarte marchesini velgen die ik in het oranje wil hebben precies als op de foto durf de ral niet echt in te schatten maar denk ral2009.

Nu is mijn vraag kan ik dit soort velgen coaten dat ze langdurig goed blijven of is het toch beter om ze te spuiten of wellicht te bestickeren zoals de 1290duke.




344sjro.jpg
 
Mijn vorige fiets had oranje gespoten velgen (zo gekocht) en ik was er alles behalve blij mee. Veel last van steenslag en de kleur werd vaag. Het werd heel licht.

Het zal wel een slechte spuitbeurt zijn geweest en daarbij was de fiets slecht onderhouden door de vorige eigenaar maar mocht ik ooit weer zo iets doen dan word thet coating. Maat van mij heeft zijn velgen een gouden coating gegeven en dat ziet er sjiek uit.
 
Spuiten kan mooier, maar is meer steenslag gevoelig. Uiteraard geldt hier ook dat een beroerde poedercoating slechter is dan goede natlak en andersom.

Beste methode is m.i stralen, poeder en dan blanke poeder. Dat laatste beschermt extra tegen verkleuring door UV straling en geeft een diepe glans.
 
Ik had op mijn vorige motor ook de velgen laten spuiten omdat ze ooit wat beschadigingen hadden opgelopen bij het omleggen van banden (ja, niet elke zaak kan dat netjes kennelijk).

Dat heeft er 4 jaar perfect uitgezien, maar daarna werd het langzaam minder. Zeker de achtervelg. Je reinigt je velg toch regelmatig vanwege het kettingvet wat er op komt. Daarmee tast je op een gegeven moment toch de lak aan.

Poedercoating is veel harder en kan daar veel beter tegen. Zeker zo'n felle kleur zou ik altijd laten poedercoaten. Ik zie in je profiel dat je uit Zeist komt. Gerritsen Coatings in Nijkerk doet veel werk voor auto's en motoren. Ook velgen. Prijzen en levertijden staan gewoon op hun website Gerritsen Coatings - Velgen
 
pfff ok wijsneus velgen of wielen menig mens weet duidelijk wat ik bedoel, dus snap niet waarom je reageert? :W

On topic: Kent iemand een bedrijf Regio Utrecht waar ik de hele motor kan brengen die het demonteert, coat en weer de wielen balanceert voor een normaal prijsje?

Zo'n beetje elke motorzaak. Ik ken geen motorzaken die coaten en ik ken ook geen coaters die aan motoren sleutelen. Dus zal de motorzaak het coaten laten verzorgen door een ander bedrijf.
 
Maar even back on topic t.a.v. AtlasLion;

Ik zou ze laten poeder coaten. Vele malen sterker en duurzamer dan spuiten.
Spuiten is meestal ook veel arbeids intensiever, dus duurder. Geen idee waar je huis woont maar LOA in Tilburg leverd heel goed werk.
Eerst worden de wielen chemisch ontlakt, daarna voorzien van coating.

En foto's plaatsen natuurlijk!
 
1) Ik signaleer een duidelijk gebrek aan kennis bij meneer Jim.
2)Midden in de nacht?
3)Wel eens van een 'tijd zone' gehoord?
4)Groeten uit Singapore. :W

Pannekoek. _O-

1) Ik signaleer superieure kennis!
2) Jup, hier in NL en BE volgens mij wel.
3) Ja zeker wel.
4) Verkapte "check-mij-in-Singapore-zijn-dan?"

Ja lekker, met bacon en siroop :9
 
Laatst bewerkt:
En de coater op een stoel neer zetten en zijn mond laten houden terwijl jij vertelt wat er exact wel en niet gecoat moet worden. Nou al bij drie verschillende coaters hetzelfde verhaal gehad, netjes uitleggen wat ze wel en niet moeten doen en het toch verkloten. Lagerzitting gestraald maar niet gecoat, andersom, remschijfvlakken gestraald en/of gecoat, you name it.
 
En de coater op een stoel neer zetten en zijn mond laten houden terwijl jij vertelt wat er exact wel en niet gecoat moet worden. Nou al bij drie verschillende coaters hetzelfde verhaal gehad, netjes uitleggen wat ze wel en niet moeten doen en het toch verkloten. Lagerzitting gestraald maar niet gecoat, andersom, remschijfvlakken gestraald en/of gecoat, you name it.

Ja.. Nadeel van coaten :/ Spuiten gaat opzich ook goed (als je het door een autospuiter laat doen).

Komen de meeste wielen trouwens gecoat of gelakt uit de fabriek rollen?
 
Ja.. Nadeel van coaten :/ Spuiten gaat opzich ook goed (als je het door een autospuiter laat doen).

Komen de meeste wielen trouwens gecoat of gelakt uit de fabriek rollen?


Kun je nagaan, zelfs daar heb je geen antwoord op.

Ge-coat natuurlijk. Ik zit je eerst uit te leggen dat spuiten veer arbeids intensiever is en dan kom jij met je eieren na Pasen.

_O-

Daaaag!
 
On topic: Kent iemand een bedrijf Regio Utrecht waar ik de hele motor kan brengen die het demonteert, coat en weer de wielen balanceert voor een normaal prijsje?

Als je niet zelf je wielen uit je motor kunt halen, breng je hem toch naar een motorzaak en vertel je wat je van plan bent. Laat ze de wielen eruit halen en de banden van de wielen halen. Vervolgens rij je zelf naar een coater met die wielen in je achterbak. Een paar dagen later haal je ze op en drop je ze bij de motorzaak waar ze de wielen weer monteren. Voor zo'n motorzaak alles bij elkaar een uurtje werk, dus dat zijn de kosten niet.

Het makkelijkste is natuurlijk als je zelf de wielen er uit haalt en even langs een motorzaak rijdt om de banden eraf te laten halen. Dan door naar de coater.

Het is maar een set wielen die gecoat moeten worden. Zo moeilijk is het echt niet.

En de coater op een stoel neer zetten en zijn mond laten houden terwijl jij vertelt wat er exact wel en niet gecoat moet worden. Nou al bij drie verschillende coaters hetzelfde verhaal gehad, netjes uitleggen wat ze wel en niet moeten doen en het toch verkloten. Lagerzitting gestraald maar niet gecoat, andersom, remschijfvlakken gestraald en/of gecoat, you name it.
Je hoeft de coater alleen maar te vragen of hij ervaring heeft met motor-wielen. Als het iemand is die dat regelmatig doet hoef je hem echt niet te vertellen hoe hij zijn werk moet doen. Als het iemand is die alleen tuinhekjes en trapleuningen coat dan wel.

Teminste dat is mijn ervaring.
 
Laatst bewerkt:
Je mag ook zelf iets doen. Ik laat vaak ongebruikelijke dingen stralen en coaten of spuiten. Op pasvlakken die niet gestraald en gecoat mogen worden zet ik met een Rode marker XXXXXXXXX

En raadt eens? Ik krijg mijn spullen altijd terug met ongestraalde / ongecoate pasvlakken.

Dat laat ik dan doen bij Midcoat in Soest. Als je er bij zegt dat het rete strak moet zijn dan zorgen zij daar voor, maar dat kost meer dan wanneer je roept "zie maar, het moet oranje".

Communicatie heet dat ;)
 
Laatst bewerkt:
~
Als je niet zelf je wielen uit je motor kunt halen, breng je hem toch naar een motorzaak en vertel je wat je van plan bent. Laat ze de wielen eruit halen en de banden van de wielen halen. Vervolgens rij je zelf naar een coater met die wielen in je achterbak. Een paar dagen later haal je ze op en drop je ze bij de motorzaak waar ze de wielen weer monteren. Voor zo'n motorzaak alles bij elkaar een uurtje werk, dus dat zijn de kosten niet.

Het makkelijkste is natuurlijk als je zelf de wielen er uit haalt en even langs een motorzaak rijdt om de banden eraf te laten halen. Dan door naar de coater.

Het is maar een set wielen die gecoat moeten worden. Zo moeilijk is het echt niet.

Tnx en dat is precies wat ik ga doen heb al contact gehad met RB motoren en zij kunnen dit alles voor mij doen en naar mijn mening is de prijs top.
 
Terug
Bovenaan Onderaan